|
|
کدخبر: ۱۵۶۴۰۴

موسسه واشنگتن:

اندیشکده آمریکایی در گزارش خود آورده است تقویت تیم حقوقی در مذاکرات هسته‎ای و افزودن دکتر جمشید ممتاز برای رفع تحریم‎ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده موسسه واشنگتن طی گزارشی به مذاکرات هفته گذشته هسته‎ای در وین و افزوده شدن یک استاد حقوق که سوابق زیادی در دفاع از پرونده‎های ایران در دعاوی بین‎المللی دارد، پرداخته است.

در این مطلب آمده است: " دکتر جمشید ممتاز رئیس گروه مشورتی حقوقی تیم مذاکره کننده ایران است. وی که در فرانسه تحصیل کرده است، متخصص تحریم‎ها، خلع سلاح و فرآیندهای سازمان ملل است که نماینده ایران در برخی از سطح بالاترین فرآیندهای حقوقی بین‎المللی –از جمله ادعاهای دولت آمریکا در دادگاه لاهه - بوده است. آشنایی ممتاز با سازمان ملل و سوابق عملی زیاد در اروپا، در کنار موفقیت‎های وی در پیش‎برد منافع ایران در صحنه بین‎الملل نشان دهنده این است که ایران در جدیدترین دورهای مذاکرات گروه ۵ + ۱ به دنبال راه‎های غیرمتداول برای آنچه در برنامه اقدامه مشترک توافق شده در ژنو در نوامبر گذشته، " پرداختن " و رساندن به " پایان رضایت بخش " قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد. "

نویسنده ضمن تاکید بر اینکه ممتاز کاملاً حرفه‎ای است به سوابق پدر و پدربزرگش که پیش از انقلاب اسلامی در وزارت خارجه مشغول به کار بوده‎اند، پرداخته است. ممتاز در سال ۲۰۰۵ به عنوان رئیس " کمیسون قوانین بین‏ الملل سازمان ملل " انتخاب شده بود. وی در حال حاضر استاد دانشگاه تهران است و در ۳۰ سال گذشته به وزارت امور خارجه ایران مشاوره داده است.

از پرونده‎های مهمی که وی مسئولیت آنها را داشته است، می‎توان به جزیره ابوموسی، سرنگونی هواپیمایی ایرباس ۶۵۵ توسط آمریکا، غرامت بابت جنگ عراق با ایران و حملات آمریکا به سکوهای نفتی ایران در طی آن اشاره کرد.

در این مطلب همچنین اشاره شده است: " احتمالاً از همه جالب تر، نقش ممتاز به عنوان مشاور حقوقی به محمد جواد ظریف در دهه ۱۹۹۰ است که منجر به نوشتن بیانیه شفاهی دولت ایران با عنوان " قانونی بودن تهدید یا استفاده از سلاح هسته‎ای؟ " بود که به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل، برایIJC(دیوان بین‎المللی عدالت) قرائت شد. "

استیون دیتو –کارشناس موسسه واشنگتن - به این بهانه برخی از قسمت‎های سخنرانی فوق را زیر ذره‎بین خود برده است.

قطعنامه‎های شورای امنیت غیرقانونی هستند

در این گزارش، ریشه مذاکرات گروه ۵ + ۱ سپتامبر ۲۰۰۵ دانسته شده که هیات مدیره آژانس بین‎‏المللی انرژی اتمی(IAEA) با ۲۷ رای از ۳۵ کشور، پرونده هسته‎‏ای ایران را با استناد به بندCماده ۱۲ به شورای امنیت ارجاع داد.

پیش از آن، حسن روحانی –مذاکره کننده ارشد هسته‎ای ایران - هشدار داده بود که چنین اقدامی بر خلاف قوانین بین‎الملل است و آن را " غیرقانونی، عمیقاً سیاسی و غیرمنطقی " دانسته بود.

کارشناسان حقوقی ایرانی اعتقاد دارند تنها در صورتی که دلایل متقنی برای انحراف هسته‎ای وجود داشته باشد یا آنکه یکی از امضا کنندگانNPTمتهم به " اشتباه یا قصور " شده است،IAEAمی‎تواند به سازمان ملل ارجاع دهد. علاوه بر این ایران به مسائلی که از سوی آژانس مطرح شده بود، پاسخ داده بود.

" نوامبر ۲۰۱۳، به دنبال تدوین برنامه اقدام مشترک ظریف صحبت‎هایی کرد که یادآور نظرات قبلی روحانی بود و تحریم‎های شورای امنیت را " غیرقانونی، غیرمنطقی و ظالمانه " دانست… وی همچنین خاطر نشان کرد " ما همواره گفته‎ایم ارجاع پرونده هسته‎ای ایران به شورای امنیت غیر قانونی است. " وی با دخالت دادن آمریکا آن را اقدامی سیاسی تحت پوشش اصول حقوق دانست. "

در همین راستا، نویسنده مطلب، مسئولیت اصلی ممتاز و تیم جدید حقوق را " پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد " عنوان می‎کند.

چالش‎های پیش روی تصمیم‎سازان آمریکایی

با توجه به موارد فوق، دیتو اعتقاد دارد گروه ۵ + ۱ دو چالش اصلی پیش رو دارد:

آیا ایران که به دنبال بازگرداندن پرونده هسته‎ای از شورای امنیت بهIAEAاست، بر غیرقانونی بودنِ فرآیند و قطعنامه‎ها اصرار خواهد کرد یا نه؟ در تحریم‎های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا به موارد غیرهسته‎ای مناقشه انگیزی از جمله فن‎آوری هسته‎ای و حقوق بشر اشاره شده است. با وجودی که مقامات آمریکایی با جدیت خواستار درج این موارد در فرآیند گروه ۵ + ۱ هستند، عباس عراقچی مذاکره کننده هسته‎ای ایران با صراحت اعلام کرده است که دستورکار آنها تنها مساله هسته‎ای است.

در انتهای گزارش موسسه واشنگتن آمده است: " نظر خوش‎بینانه درباره انتصاب ممتاز در تیم مذاکره کننده این است که ایرانیان در حال تقویت تخصص خود برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته‎ای هستند. نظر بدبینانه این است که ممکن است به سرسختی خود در زمینه استدلال‎ها قانون‎گرایانه و حقوق بین ‏الملل بیافزایدند. احتمالاً حقیقت جایی میان این دو قرار گرفته است. "

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار