|
|
کدخبر: ۱۵۷۱۸۳

یزدان پناه در گفت وگو با فارس:

مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: خیلی از حقوقدانان کشور آمریکا معتقدند عدم پذیرش ابوطالبی مغایر با روح کنوانسیون های بین المللی است و همین مسئله را می شود به صورت آشکار دخالت در امور کشورها محسوب کرد.

کیومرثیزدان پناه مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، پیرامون مخالفت برخی از مقامات آمریکایی با حضور حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل گفت: به نظر من اقدام دولت آمریکا در عدم پذیرش ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل که اخیرا براساس مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا و هماهنگی در سطح کلان این کشور بین مجلس نمایندگان و آمریکا ایجاد شده در ۳ بخش قابل بررسی است.

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران ادامه داد: بخش اول در رابطه با اقدامات تاریخی دولت آمریکا در ۳۴ سال اخیر علیه کشور و ملت ما است و تاریخ نشان داده در این سال ها آمریکایی ها برای تضعیف کشور و نظام ما از هیچ تلاش و کوشش سیاسی و غیرسیاسی دریغ نکرده اند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خیلی از اسناد و مدارک تاریخی عملکرد خصمانه آمریکا را نسبت به کشور ما از جاسوسی در سفارتخانه آمریکا در سال ۵۸ گرفته تا سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس، تحریم ها، حمایت از رژیم بعثعراق، تحمیل جنگ به کشور و… را نشان می دهد که اقدام اخیر آمریکا در عدم پذیرش حمید ابوطالبی نیز در راستای همین اقدامات خصمانه ای است که آنها با کشور ما دارند.

یزدان پناه اضافه کرد: این موضوع را اگر بخواهیم در بخش دوم و از نگاه حقوقی بررسی کنیم، می بینیم که خیلی از حقوقدانان کشور آمریکا معتقدند این اقدام مغایر با روح کنوانسیون های بین المللی است و همین مسئله را می شود به صورت آشکار دخالت در امور کشورها محسوب کرد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام مداخله جویانه درست در سازمانی رخ می دهد که قرار است یک سازمان فراجغرافیایی باقی بماند و روابط کشورهای مختلف و دولت ها را به منظور ایجاد ثبات و امنیت در جامعه جهانی هماهنگ کند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران تاکید کرد: آمریکا با این بهانه تراشی که سازمان ملل در خاک این کشوروجود دارد یکسری امتیازات را از سازمان ملل طلب می کند که این اقدام را هم در راستای همین امتیازخواهی از سازمان ملل می داند.

یزدان پناه اظهار داشت: نکته بعد که می توان این موضوع را با آن بررسی و تحلیل کرد خود سازمان ملل متحد است که متاسفانه شأن و منزلت و جایگاه حقوقی فنی و سیاسی این سازمان به واسطه همین دخالت ها به پایین ترین حد ممکن خودش رسیده است در حالیکه فلسفه وجودی این سازمان و منشوری که باعثشده این سازمان تاسیس شود این توجیه را نمی پذیرد که به این صراحت سازمان ملل مسئولیت را از روی خودش بردارد و بهانه این که این مسئله بین ایران و آمریکا است در آن دخالت نکند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر این موضوع برمی گردد به موضع گیری های اخیر دولت، دوست و مقامات رسمی و به خصوص وزارت خارجه باید مواظب موضع گیری های خود باشند و برخی مسائل را که مغایر با سیاست جمهوری اسلامی هست را مطرح نکنند تا بهانه ای شود در دست آمریکا که هرطور دلش بخواهد با رفتار کدخدامنشانه با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار