|
|
کدخبر: ۱۵۸۶۹۱

در پاسخ به سؤال درباره گریه روحانی

نماینده تهران در مجلس از پاسخ های وزیر نفت در پاسخ به سؤالش که درباره گریه روحانی بود، قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(سه شنبه پارلمان) سؤال ملی حمید رسایی، روح الله حسینیان و علی اصغر زارعی نمایندگان تهران از بیژن زنگنه وزیر نفت را مورد بحثو بررسی قرار دادند.

نمایندگان تهران از وزیر نفت پرسیدند: دلیل اظهارات خلاف واقع که سیاه نمایی مطلق است، چیست؟

این سؤال پیش از این در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود اما به دلیل قانع نشدن نمایندگان پرسشگر از پاسخ های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی موکول شد.

به گزارش فارس، وزیر نفت پیش از این در یک سخنرانی عمومی در سالن اجتماعات باشگاه نفت و در جمع کارکنان گفته بود جناب آقای روحانی رئیس جمهور به من گفت که «یکی از وزرای پیشین نزد من آمد و گفت که من رفتم امارات و خواهش کردم یک مقدار پول از آنها گرفتم و به ایران آوردم»، آقای روحانی گفتند وقتی این وزیر رفت من نشستم گریه کردم که چرا وضع کشور باید به گونه ای باشد که وزیر ما برود از شیخ اماراتی خواهش کند ۴ قران پول به ما بدهد.

پس از توضیحات وزیر نفت، حمید رسایی به عنوان نماینده سؤال کننده اعلام کرد از توضیحات وزیر قانع شده و نیازی به رأی گیری نمی بیند.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای رسایی از توضیحات وزیر قانع شد و احتیاجی به رأی گیری ندارند، این موضوع که منتفی شد و آقای رسایی نخواست که رأی گیری شود ولی می تواند تکرار شود و در هیأت رئیسه ما در مورد این موضوع واقعا تردید داشتیم، وقتی اخطارهای متعددی در این زمینه در صحن علنی مطرح شد، تردید ما هم بیشتر شد، بنابراین می خواهم از نمایندگان درباره آن اخطار رأی بگیرم که آیا اینگونه سؤالات که ظاهر آن با اصل ۸۸ تفاوت دارد، وارد است یا نه؟

به گزارش فارس، پس از این اظهارات لاریجانی که می خواست اخطارهای متعدد وکلای ملت را به رأی بگذارد، نمایندگان در حالی که مقابل تریبون هیأت رئیسه تجمع کرده بودند، با سر و صدای بلند از رئیس مجلس خواستند که اخطار را به رأی نگذارد، همین امر تعجب و البته تا حدودی عصبانیت لاریجانی را به دنبال داشت چرا که تا پیش از طرح سؤال در صحن علنی، وکلای ملت در اخطارهای متعدد اصرار می کردند که طرح این سؤال در صحن علنی غیرقانونی است اما وقتی که لاریجانی خواست این اخطار را پس از طرح سؤال به رأی بگذارد در کمال ناباوری نمایندگان اخطارشان را پس گرفتند و از لاریجانی درخواست می کردند در زمینه قانع شدن یا نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر، از صحن علنی رأی گیری کند و این موضوع در حالی بود که نماینده پرسشگر اعلام کرده بود از توضیحات وزیر قانع شده است.

سپس رئیس مجلس با صدای بلند و در حالی که ناراحت و کمی عصبانی بود، خطاب به نمایندگانی که اخطار داده بودند و حالا آن را پس گرفتند، گفت: بنده عمدا این اخطارها را پیش از طرح سؤال در صحن علنی به رأی نگذاشتم، چون بحثآقای زنگنه، وزیر نفت بود، گفتم شاید تلقی دیگری شود. اگر واقعا نظرتان این است که اینگونه سؤالات مغایر قانون اساسی است ما این اخطار را به رأی می گذاریم و من برای آینده می گویم. من در مورد سؤال نمی توانم رأی گیری کنم چون نماینده پرسشگر از سؤالات وزیر قانع شده است، شما خودتان می گفتید طرح این سؤال ایراد قانون اساسی دارد پس حالا چه می گویید؟!

وی افزود: بنده واقعا از اینگونه رفتارهای شما تعجب می کنم. مگر شما قبل از طرح سؤالات در صحن علنی اخطار نمی دادید و نمی گفتید ایراد قانون اساسی دارد؟! آیا الان پشت همان اخطارتان ایستاده اید یا نه؟ من برای آینده می گویم.

پس از سخنان لاریجانی مجددا نمایندگان تجمع کننده مقابل تریبون با سر و صدای بلند و در حالی که جو مجلس را متشنج کرده بودند از لاریجانی خواستند اخطار را به رأی نگذارد و در کمال تعجب همه آنان اخطارشان را پس گرفتند که لاریجانی خطاب به آنان گفت: اگر نمی خواهید بروید، متشکریم.

رئیس مجلس تأکید کرد: اگر واقعا این همه قبل از طرح سؤال اصرار داشتید که اخطارتان را به رأی بگذارید حالا چه شده که اخطارتان منتفی شد؟! من واقعا تعجب می کنم، برخی دوستان می گفتند اخطار قانونی دارند و طبق قانون طرح این سؤال در صحن علنی امکان پذیر نیست، ما هم در این زمینه تردید داشتیم و در هیأت رئیسه بحثکردیم اما الان می گویم می خواهم اخطارتان را به رأی بگذارم اما شما نمایندگان اخطاردهنده می گویید رأی گیری نکنم، اگر شما اخطار دادید تا رئیس جلسه بپذیرد حالا باید درباره اخطار از مجلس رأی گیری کنیم.

وی با بیان اینکه به هر حال ما از نظر نوع سؤال مطرح شده یک مشکلی داریم، گفت: هیأت رئیسه با همه این ابهامات نظرش را نمی تواند به مجلس منوط کند، می تواند سؤال کند، شما در اخطارهایتان به قانون اساسی استناد کردید و تردید هیأت رئیسه نیز بیشتر شد. ما می خواستیم این مسئله روشن شود ولی با این رفتار شما، از این پس اینگونه سؤالات به همین شکل در صحن علنی مطرح خواهد شد چون تشخیص هیأت رئیسه همین است، سؤال زمانی در صحن علنی به رأی گذاشته می شود که نماینده قانع نشود اما آقای رسایی اعلام کرد که قانع شده است.

به گزارش فارس، پس از این سخنان لاریجانی، روح الله حسینیان خطاب به لاریجانی و هیأت رئیسه گفت که از پاسخ های زنگنه قانع شدند و لاریجانی از رسایی خواست که تنها در یک جمله بگوید که قانع شده یا نشده است.

سپس رسایی خطاب به لاریجانی گفت: آقای رئیس بنده از صبر و متانت شما در برابر این رفتار نمایندگان واقعا تشکر می کنم، اما با توجه به اینکه جناب آقای زنگنه وزیر نفت حرف هایش را پس گرفت و اصلاح کرد، قانع شدم.

لاریجانی خطاب به رسایی گفت: آقای زنگنه می گوید که حرف هایش را پس نگرفته است، آیا شما قانع شدید یا نه؟

رسایی نیز به لاریجانی پاسخ داد: آقای دکتر! با توجه به اینکه معلوم شد این سخنان دروغ بوده است، قانع شدم. سپس لاریجانی گفت باز هم شما سلسله می بافید، اما به هر حال قانع شدید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار