|
|
کدخبر: ۱۵۸۹۲۱

فایننشال تایمز:

فایننشال تایمز با ذکر دشواری‎هایی که سر راه رسیدن به راه حل برای پرونده هسته‎ای ایران وجود دارد، می‎نویسد که توافق با ایران آنقدر منافع بزرگی دارد که هیچ کدام از مشکلات نمی‎تواند مانع از دستیابی به آن بشوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فایننشال تایمز مطلب خود را با ذکر مخالفت‎هایی آغاز کرده است که از دو سو درباره مذاکرات هسته‎ای وجود دارد.

نویسنده به عدم اعطای ویزا برای حمید ابوطالبی که توسط ایران به عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی شده است، توسط واشنگتن به بهانه مترجم بودن در جریان تسخیر لانه جاسوسی نقش نیز اشاره کرده است.

" یکی دیگر از موارد تحریک کننده، گزارش‎هایی است مبنی بر اینکه روسیه - یکی از شش قدرت(در کنار آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین) که به دنبال رسیدن به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته‎ای ایران هستند تا مانع از بروز جنگ شوند - در حال امضای توافقی برای معاوضه نفت ایران به ارزش ۲۰ میلیارد دلار است. "

اما با این حال فایننشال تایمز در ادامه می‎نویسد که رسیدن به توافق با ایران آنقدر منافع بزرگی دارد که هیچ کدام از مشکلات نمی‎تواند مانع از دستیابی به آن بشوند و می‎افزاید با وجود توافق موقت اواخر نوامبر، هنوز نمی‎توان با اطمینان از توافق نهایی صحبت کرد.

نویسنده مدعی شد تا زمانی که همه - از جمله اسرائیل و عربستان سعودی - متقاعد نشوند، آنها به کارشکنی خود ادامه خواهند داد.

این روزنامه انگلیسی همچنین می‎افزاید: " اما سیاستمداران و دیپلمات‎هایی که در ماه‎های اخیر با مقامات ایرانی مذاکره کرده‎اند به این باور رسیده‎اند که خواستار یک توافقند. "

در ادامه با ذکر تاثیر مثبت انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بر فضای مذاکرات، ماجرای ابوطالبی را نمادی از شدت حس عدم اعتماد در دو طرف دانست که محدود به تسخیر لانه جاسوسی یا کودتای ۱۹۵۳ نیست.

با این وجود فایننشال تایمز نشانه‎هایی از عملگرایی را در رفتارها می‎بیند: " رئیس جمهور باراک اوباما با تلاش‎های کنگره با تحریک اسرائیل برای تشدید تحریم‎ها مقابله کرد و با جنگ طلب نامیدن آنها، باعثعصبانیت رقبا شد. اکثریت قاطع افکار عمومی آمریکا با ماجراجویی جدید در خاورمیانه مخالفند و جنگ علیه ایران مادرِ تمام جنگ‎های منطقه‎ای می‎تواند باشد. "

نویسنده در پایان اشاره می‎کند ایران در عین حال می‎تواند نقش سازنده‎ای در منطقه بازی کند و در نقطه مقابل رسیدن به توافق هسته‎ای باعثبه رسمیت شناخته شدنِ تهران به عنوان یک قدرت منطقه‎ای خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار