|
|
کدخبر: ۱۵۸۹۹۸

جلالی در دیدار سفیر استرالیا در تهران:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: غرب باید درک کند که عقب نشینی از دستاوردهای هسته ای در ایران امکان پذیر نیست و تنها با قبول این رویکرد می توانیم به حل مسئله هسته ای امیدوار باشیم.

به گزارش گروه پارلمانیخبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالامی در دیدار " پال فولی " سفیر استرالیا در تهران با اشاره به مذاکرات جاری ایران و ۱ + ۵ با آغاز به کار دولت جدید ایران، گفت: ایران در شرایط جدیدی قرار دارد که فهم و درک صحیح این شرایط حساس، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی، تصریح کرد: اراده جدی دولت ایران گسترش و بهبود روابط با کشورهای مختلف در عرصه بین الملل و حل و فصل برخی مشکلات در روابط موجود است و اکثریت پارلمان ایران نیز از این رویکرد دولت حمایت می کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، افزود: ما امیدواریم که این شرایط جدید ایران توسط قدرت های بزرگ و کشورهای تاثیرگذار به خوبی درک شود.

جلالی تأکید کرد: مهم ترین موضوع در دستورکار فعلی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مسئله هسته ای است که می بایست با نگاه حقوقی حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در رویکرد امنیتی جمهوری اسلامی ایران، استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای جایگاهی ندارد و رهبر معظم انقلاب که یک مرجع تقلید نیز هستند مبتنی بر همین موضوع فتوا صادر کرده اند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، یادآور شد: ایران به عنوان یک کشور عضو ان پی تی خواستار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و اگر برخی کشورها واقعا دغدغه امنیتی دارند و می خواهند مطمئن شوند که ایران به دنبال استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته ای نیست، این امر کاملا قابل اثبات است و اگر این کشورها رویکردی خارج از این محور برگزینند، گفت وگوها قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

جلالی، توضیح داد: ایران و غرب تاکنون چند مرحله با هم گفت وگو داشته اند و غرب باید از این تجربیات استفاده کند.

وی تأکید کرد: مذاکراتی که به سمت باخت– باخت و برد یکطرفه حرکت کند، قطعا نتیجه نمی دهد و بهترین مسیر حرکت به سمت گفتگوی برد –برد است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، یادآور شد: غرب باید درک کند که عقب نشینی از دستاوردهای هسته ای در ایران امکان پذیر نیست و تنها با قبول این رویکرد می توانیم به حل مسئله هسته ای امیدوار باشیم.

جلالی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با حسن نیت کامل در مذاکرات برخورد کرده است، افزود: اگر این پیام درک شود که مذاکرات مورد تأیید رهبر معظم انقلاب، قاطبه مجلس و مردم است از آن به عنوان یک فرصت پیش روی استفاده می شود.

**سفیر استرالیا در تهران: مرکز پژوهش ها از نقاط بارز مجلس ایران است

وی همچنین در ادامه ساختار مرکز پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس و روند بررسی کارشناسی طرح ها و لوایح را تشریح کرد.

" پال فولی " سفیر استرالیا در تهران در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور در ایران، به جلالی، گفت: به اهمیت کار شما و کارشناسانتان در مرکز پژوهش های مجلس و نقش حیاتی این مرکز پژوهشی واقف هستیم و همچنین نقش ویژه شما به عنوان یک عضو موثر در پارلمان شایان توجه است.

وی تأکید کرد: اعضای پارلمان استرالیا اگر از وجود مرکزی علمی و پژوهشی با مشخصات مرکز پژوهش های مجلس ایران اطلاع پیدا کنند، به طور قطع به آن غبطه می خورند و وجود چنین مرکز سیستماتیکی در پارلمان ایران از نقاط بارز و قابل توجه است.

سفیر استرالیا در تهران، افزود: خیلی خوشحالم در شرایطی در ایران به سر می برم که جایگاه ایران در روابط بین الملل در حال ارتقا است.

" پال فولی " یادآور شد: بسیار مناسب است که روابط پارلمانی دو کشور ارتقا یابد و ارتباط دو پارلمان در واقع ارتباط دو ملت با یکدیگر است.

وی با تأکید بر اینکه دولت استرالیا از مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و توافقنامه موقت استقبال می کند، گفت: مذاکرات جاری به خوبی پیش می رود و از نظر ما اوباما رئیس جمهور آمریکا تمایل به توافق هسته ای با ایران دارد و این توافق می تواند بسیاری از مشکلات کنونی را از میان بردارد.

سفیر استرالیا در تهران در ادامه با اشاره به اینکه پیش از آغاز مأموریتش در ایران، سفیر استرالیا در افغانستان بوده است، تصریح کرد: اخیرا از اردوگاه پناهندگان افغان در سمنان بازدید داشته ام و فعالیت های ایران در حمایت و میزبانی از پناهندگان افغان بسیار برجسته است و ایران توجه جدی به سلامت، آموزش و بهداشت پناهندگان دارد.

پال فولی، افزود: در صحبت هایی که با افاغنه ساکن تهران و سمنان صحبت کرده ام و بسیاری از آنها از خدمات ایران رضایت داشته اند و دنیا نیز به نقش مهم ایران در حمایت از پناهندگان افغان واقف است.

جلالی همچنین در پاسخ به اظهارات سفیر استرالیا در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به ملت و کشور افغانستان حساس است و ایران میزبان بیش از ۳ میلیون پناهنده افغانی بوده است که ملت و دولت ایران همواره با افاغنه برخورد خوبی داشته اند.

وی با اشاره به انتخابات جدید افغانستان، افزود: امیدواریم مردم افغانستان به طور کامل بر سرنوشت کشور خود مسلط شوند و با آرامشی که در افغانستان ایجاد شده پناهندگان افغانی ساکن ایران با بازگشت به کشور خود در افغانستان نقش آفرینی کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس همچنین در پاسخ به سؤال سفیر استرالیا درباره فعالیت های این مرکز، گفت: در مرکز پژوهش های مجلس فارغ از مسائل سیاسی فقط به امور علمی و پژوهشی می پردازد و در شرایط فعلی بسیاری از وزرا در مرکز پژوهش ها حضور می یابند و علاوه بر مجلس، دولت نیز به گزارش های مرکز پژوهش ها اتکا دارد.

جلالی افزود: در انجام فعالیت های پژوهشی علاوه بر استفاده از توان کارشناسان موجود در مرکز پژوهش ها با بیش از ۵ هزار نفر از اساتید دانشگاه های کشور نیز ارتباط داریم و در زمینه مسائل مهم کشور به خصوص اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار دارد به جدیت فعال هستیم.

وی همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری علمی و پژوهشی با پارلمان استرالیا، گفت: ما از سال ۱۹۹۴ میلادی، دارای مرکز پژوهشی در مجلس هستیم و به تجارب خوبی در زمینه پژوهش پارلمانی دست یافته ایم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار