|
|
کدخبر: ۱۵۹۴۵۴

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد /

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی پژوهشی وزیر علوم از برنامه اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیموحید احمدی معاون علمی پژوهشی وزیر علوم با تشریح برنامه های راهبردی این معاونت با محوریت مقاوم سازی اقتصاد برپایه اقتصاد دانش بنیان، از برنامه ایجاد پارک علم و فناوری استان تهران خبر داد و گفت: بر این اساس پارک های موجود در تهران از حالت جزیره ای به صورت یکپارچه درمی آیند.

وی افزود: از جمله برنامه های در نظرگرفته شده در وزارت علوم برای دستیابی به اهداف اقتصاد دانش بنیان می توان به ایجاد پارک علم و فناوری استانی در استانهای فاقد پارک اشاره کرد. در این میان در نظر است یک پارک علم و فناوری استانی در سطح استان تهران نیز ایجاد کنیم به نحوی که پارک های فناوری واقع در شهر تهران از حالت جزیره ای به صورت یکپارچه درآیند و به عبارتی دیگر سیستم مدیریتی پارک های تهران تجمیع شود.

معاون علمی پژوهشی وزارت علوم افزود: همچنین در نظر است که پارک های علم و فناوری تخصصی نیز ایجاد کنیم که در اولین گام پارک علم و فناوری نفت و گاز و ICT تاسیس می شود.

دبیر شورای عالی عتف یکی دیگر از برنامه های تدارک دیده شده وزارت علوم برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان را تقویت و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه جهت اجرای طرح های کلان ملی مورد نیاز کشور در حوزه های نفت، صنعت، تجارت، دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: حمایت از توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد از دیگر برنامه های موجود به شمار می رود.

احمدی در ادامه ایجاد کریدورهای(مناطق) ویژه فناوری و توسعه کمی و کیفی موسسات پژوهشی بخش خصوصی و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در آنها را از جمله اولویت های در نظر گرفته شده دانست.

هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی بر اساس شاخص های پژوهشی و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی بر اساس شاخص های پژوهشی و فناوری را از دیگر اولویت های این معاونت خواند و افزود: بر این اساس معیارهایی را برای توزیع اعتبارات پژوهشی تنظیم و آن را جهت انجام به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ارجاع می کنیم.

وی با بیان این که در برنامه های راهبردی این معاونت با محوریت اقتصاد دانش بنیان موضوع هدایت تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش های کاربردی مدنظر است، گفت: در نظر داریم بر این اساس نیازهای جامعه متناسب با زمینه هایی که به رفع وابستگی کمک می کند، مرتفع شود، " ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به عنوان بستر کارآفرینی، فناوری و نوآوری "، " تغییر نظام فکری دانشگاهی از بعد صرفا آموزش محوری به سمت پژوهش محوری مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی و تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های کارآفرین "، " توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه فناوری با برگزاری کارگاه های علمی " و " توسعه زیرساخت های فناوری منطبق با اولویت ها و ظرفیت های استانی و منطقه ای و بر اساس آمایش فناوری " را از دیگر برنامه های این معاونت در راستای مقاوم سازی اقتصاد بر پایه اقتصاد دانش بنیان دانست.

احمدی از برنامه اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به کارآفرینان و فناوران برتر مستقر در پارک ها و مراکز رشد خبرداد و گفت: همچنین در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان درنظر است که حمایت همه جانبه از شرکتهای دانش بنیان با استفاده از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت گیرد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تدوین راهکارهای ارتقای توان علمی و پژوهشی شرکتها به منظور صدور دانش فنی یا خدمات فنی و مهندسی و شناسایی نیازهای علمی و پژوهشی کشورهای همسایه و دوست و تقویت روابط تجاری و فناوری با آنها از دیگر برنامه های موجود در جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود.

وی از راه اندازی شبکه آزمایشگاه های علمی کشور(شاعا) جهت خرید هدفمند تجهیزات و جلوگیری از خرید بی رویه و نیز بهینه سازی فرآیندهای استفاده از تجهیزات موجود که در نهایت موجب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد خبر داد و گفت: راه اندازی کار گروه حمایت از ساخت داخل در جهت حرکت به سوی حذف خرید خارجی تجهیزاتی که نمونه مشابه داخلی دارند از دیگر برنامه های موجود به شمار می رود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار