|
|
کدخبر: ۱۵۹۶۴۱

مشروح برنامه های هیئت دولت در نخستین روز سفر به سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور و هیئت دولت در نخستین روزهای بهار ۹۳ به سرزمین نخل و کویر سفر کرده و عزم خود را برای توسعه و آبادانی این منطقه جزم کردند.

به گزارشخبرگزاری فارساز زاهدان، در نخستین روز سفر کاروان تدبیر امید به استان سیستان و بلوچستان تعدادی از وزرا ضمن بازدید از طرح ها و پروژه ها نویدهایی را از برنامه دولت تدبیر و امید به مردم ارائه دادند که نور امید را در دل آنها احیا کرد.

چابهار به قطب تجاری تبدیل می شود

وزیر صنعت معدن و تجارت در بازدید از کارخانه های تولیدی در شهرستان زاهدان اظهار داشت: پیش‎بینی شده است که معادن غنی در سیستان و بلوچستان شناسایی و صنایع فلزی و معدنی در استان شکل بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سیستان و بلوچستان از ظرفیت‎ها و نعمت‎های خدادادی بسیار از جمله معادن غنی برخوردار است.

وی ابراز داشت: ظرفیت های معدنی و تجاری سیستان و بلوچستان را برنامه ریزی و تدبیر بیش از پیش شکوفا می کنیم.

این مسئول ادامه داد: منطقه سیستان به عنوان چهار راه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است و در حال برنامه ریزی بیشتر هستیم که به قطب تجاری تبدیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان نعمت های بسیار زیادی دارد که می تواند، چابهار به عنوان چشم و چراغ استان است که طرح های پتروشیمی در آن آغاز شده تا زمینه برای ایجاد صنایع دیگر فراهم شود.

نعمت زاده به کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر اشاره کرده و متذکر شد: این کارخانه که هم اکنون تعطیل است، برنامه ریزی شده تا از بانک مسکن پس گرفته شود و به عنوان صنایع مادر بتواند صنایع دیگری را نیز در منطقه شکل دهد.

وی به ایجاد مجموعه پتروشیمی در چابهار اشاره کرد و اذعان داشت: با دعوت از سرمایه گذاران اقدامات اولیه آغاز شده و استقبال شرکت ها بسیار خوب بوده و به عنوان یک پروژه بزرگ تا چند سال آینده در استان اجرایی می شود.

طرح انتقال آب با لوله به مزارع سیستان تصویب شد

وزیر جهاد کشاورزی نیز همایش بزرگ کشاورزان شهرستان زهک پس از شنیدن مشکلات مردم و کشاورزان این منطقه در زمینه کشاورزی و دامپروری گفت: دولت به مشکلات کشاورزان منطقه سیستان اذعان داشته و برای رفع آنها برنامه دارد.

محمود حجتی عنوان کرد: دولت به مشکلات کشاورزان شمال سیستان و بلوچستان آگاه است.

این مسئول ادامه داد: قطعا یکی از اهداف این سفر برطرف کردن بخشی از این مشکلات است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتقال آب به وسیله لوله از چاه نیمه ها به اراضی منطقه سیستان بر خلاف اینکه اعتبار زیادی لازم داشت، مورد تایید و تصویب جلسات مقدماتی سفر رئیس جمهور قرار گرفت.

وی افزود: حیات سیستان به آب بستگی دارد و به همین دلیل چگونگی حل مشکل کم آبی منطقه سیستان یکی از مهم ترین پروژه هایی است که در دستور کار سفر رئیس جمهور قرار دارد.

این مسئول اذعان داشت: انتقال آب به وسیله لوله از چاه نیمه ها به اراضی منطقه سیستان برخلاف اینکه اعتبار زیادی لازم داشت، مورد تایید و تصویب جلسات مقدماتی سفر رئیس جمهور قرار گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم با منابعی که در اختیار این طرح قرار می گیرد طی مدت سه سال انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از راضی کشاورزی منطقه سیستان انجام شود.

تحقق عدالت فرهنگی در سیستان و بلوچستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه سفرهای داخلی دولت تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عدالت فرهنگی یکی از سیاست هائی است که بنده از زمان احراز صلاحیت در مجلس بر آن تاکید داشته و دارم تا فرصت های برابری برای همه اهالی فرهنگ و هنر ایجاد شود.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان از مناطق دور افتاده و کمتر برخوردار می باشد که دولت توجه ویژه ای به این مناطق خواهد داشت.

جنتی با بیان اینکه باید همه مناطق کشور از فرصت های برابر برخوردار باشند تا به صورت یکنواخت شاهد رشد و پیشرفت آنها در بخش فرهنگ هنر باشیم، خاطرنشان کرد: هر چقدر از تهران فاصله می گیریم محرومیت های بیشتری را احساس می کنیم بنابراین توجه به مناطق دوره افتاده در حوزه فرهنگ و هنر شروع شده و این نوید بخش رشد و شکوفایی این مناطق از سوی دولت تدبیر و امید خواهد بود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان از نظر مذهب و فرهنگ شرایط خاص و ویژه دارد بنابراین باید سیاست های درستی در این استان اتخاذ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه احقاق حقوق شهروندان سیاست دولت تدبیر و امید است، بیان کرد: همه افراد جامعه بدون توجه به گرایش قومی و مدهبی از حقوق برابری برخوردار هستند.

جنتی ادامه داد: آسیب های استان سیستان و بلوچستان با توجه به هم مرز بودن با دو کشور دوچندان است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بدهی سنگینی رو به رو بود افزود: تلاش های فراوانی شد تا وضعیت بدهی را سامان بدهیم و مسیر فرهنگ و هنر را هموار کنیم.

سیمای خدمت رسانی در حوزه سلامت طی سال ۹۳ متفاوت خواهد بود

وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اینکه در سال ۹۳ خدمت رسانی در حوزه سلامت بسیار متفاوت خواهد بود، گفت: رئیس جمهور نیز در پیام نوروزی خود قول گام های موثر در حوزه بهداشت و درمان را داده اند. دکتر سیدحسن هاشمی ظهر امروز در جمع مردم خاش گفت: یکی از مشکلات به خصوص در نقاط مرزی کشور این است که تصور می کنیم تمام امور باید به دست دولت انجام شود در حالی که حتی در سطح استان سیستان و بلوچستان استعدادهای زیادی برای پیشرفت وجود دارد و نباید تعبیر محروم بودن را در حوزه بهداشت و درمان به کار بریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که، دولت یازدهم درست در شرایطی شروع به کار کرد که مشکلات زیادی در کشور وجود داشت، بیان داشت: از طرفی با تهدیدات خارجی و نیز کمبود دارو و کمبود بودجه دولت به خصوص در بخش بهداشت و درمان روبه رو بودیم به طوری که حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد بدهی، دولت را با گرفتاری های زیادی رو به رو کرده بود.

وی با اشاره به این که دولت در خدمت مردم است و ما نه تنها در هیچ زمینه ای محروم نیستیم بلکه خیلی هم توانمندیم، خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای منابع زیادی است و به راحتی می تواند از این منابع بهره برداری کند. به شرطی که زیرساخت ها از سوی دولت و همت از سوی مردم وجود داشته باشد.

هاشمی خاطرنشان کرد: استان های مرزی به خصوص استان سیستان و بلوچستان از نظر بهداشتی نیاز به توجه ویژه ای دارند چون معبر بیماری های واگیر هستند و سرمایه گذاری در این حوزه را برای پیشگیری از این بیماری ها می طلبند.

وی با تاکید بر این که در سال ۹۳ خدمت رسانی در حوزه سلامت بسیار متفاوت خواهد بود و رئیس جمهور نیز در پیام نوروزی خود قول قدم های موثر در حوزه بهداشت و درمان را داده اند، افزود: قول می دهم وضعیت حوزه بهداشت، درمان و آموزش متفاوت از امروز باشد و صبر و بردباری در این زمینه بسیار کارساز است.

از موقعیت هم مرزی با دریای عمان حداکثر استفاده را می کنیم

وزیر راه و شهرسازی در زمینه توسعه پایانه های مرزی استان، افزود: از موقعیت هم مرزی با دریای عمان حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

علی آخوندی بیان داشت: طرح های خوبی برای توسعه بندر شهید بهشتی داریم که فردا توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی در بحثراه، راه آهن، دریا و هوایی در سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری مبنی به توجه به اقشار محروم و کم درآمد جامعه، از بنیاد مسکن می خواهم ساخت مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه را برعهده بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بیش از یک میلیون تن صادرات از پایانه های مرزی میلک و میرجاوه انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه صادرات از پایانه مرزی میرجاوه فعال است، اذعان داشت: و در زمینه واردات نیز ۲۰۰ هزار تن برنج و سیب زمینی به کشور وارد شده است.

وی در زمینه مسکن مهر نیز ادامه داد: با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری مبنی به توجه به اقشار محروم و کم درآمد جامعه، از بنیاد مسکن می خواهم مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه را بر عهده بگیرد تا با همکاری شهرداری ها و مسکن و شهرسازی حرکتی برای اقشار کم درآمد داشته باشیم.

امیدواریم برنامه ها و راهبردهایی که کاروان تدبیر و امید برای سیستان و بلوچستان در نظرگرفته به زودی محقق شود و کلید دولت تدبیر و امید، بازگشای تمامی گره ها و مشکلات منطقه باشد.

- - - - - - - - - - - - - - -

مریم سرگزی

- - - - - - - - - - - - - - -

انتهای پیام / ۷۵۰۰۵ /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار