|
|
کدخبر: ۱۶۰۴۸۲

حجت الاسلام پناهیان:

خبرگزاری تسنیم: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید هماهنگی برای جریا ن سازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از ستاد خبری همایش ملی اصحاب عشق، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه که در نوبت عصر دومین روز از اجلاس ملی اصحاب عشق سخن می گفت، طی سخنانی گفت: موضوعی هست که اگر به آن دقت کنید، تمام ابعاد فعالیت فرهنگی را در بر می گیرد. به عنوان مقدمه، توجه کنیم به توصیه ای که معصومین فرموده اند: «واجعل همک هماً واحداً» همت خودت را یک همت قرار بده. امروز استراتژیست ها هم تا حدی همین مسئله را فهمیده اند که باید تنها یک راهبرد انتخاب شود و انسان بر آن متمرکز شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: «جریان سازی»، مهم ترین کاری است که باید مد نظر قرار گیرد و کار فرهنگی ای که به جریان سازی منجر نمی شود، و چه بسا برخی اوقات انجام ندادنش بهتر باشد. نشود. جریان سازی یعنی یک موضوع در حافظه مردم، و در گسترۀ مردم، تداوم بخشیده شود. وقتی این چنین بر روی یک موضوع کار شود، ایجاد موج می کند و موج به نهاد تبدیل می شود و در جامعه نهادینه می شود و در بین مردم جا می افتد.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: باید از جریان خوبی که در حال شکل گرفتن است حمایت کنیم تا این جریان به تکامل برسد و سپس به سراغ جریان بعدی برویم. در مقابل ما جبهه دشمن قرار دارد که بدون تلاش برای جریان سازی، دست به عمل نمی زنند.

وی تاکید کرد: باید هماهنگی برای جریا ن سازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم. قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آل عمران / ۲۰۰) اگر هر یک از ما به تنهایی یک کار خوب انجام دهیم، " صابروا " محقق نمی شود بلکه صابروا این است که کار جمعی انجام دهیم و باید به " رابطوا " عمل کنیم و قوای خود را روی هم بگذاریم به حدی که ممکن است پس از موفقیت یک جریان سازی فرهنگی، مشخص نشود این جریان را که چه کسی درست کرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تقریباً جز جریان سازی نباید برای کارهای خود، خاصیت دیگری قائل شویم. بنابراین اولویت ها، همان هایی هستند که می شود برای آن ها جریان سازی کرد. فرصت ها، همۀ فرصت های جریان سازی است. تهدیدهای مهم، با جریان سازی از بین می روند و اگر ما بتوانیم جریان سازی کنیم، نیمی از تهدیدهای ما از بین می رود. زیرا وقتی دشمن قدرت جریان سازی جبهۀ حق را ببینید، اساساً بسیاری از تهدیدها را انجام نمی دهد، چون می داند که به نتیجه نمی رسد.

حجت الاسلام پناهیان همچنین تاکید کرد: باید گفتمان و ادبیات نو ساخته شود چرا که ادبیات نو و جدید، شاخه ای از جریان سازی است. از سوی دیگر باید در شاخه ای دیگر از جریان سازی، شخصیت سازی پردازی هم کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مومنین «با هم» کاری را انجام بدهند، به جریان تبدیل می شود و از سوی دیگر تکمیل کردن کار یکدیگر جریان سازی است.
وی پس از مقدمۀ بحث، بخش اصلی سخنان خود را به بازسازی تعریف دین اختصاص داد و تاکید کرد: در ابتدا باید فکرمان را براساس دین بازسازی و بازتعریف کنیم و سپس برنامه های فرهنگی خود را بر این اساس سامان دهیم. و اگر چنین کاری را انجام دهید، هم کسانی که دین داری می کنند از آسیب ها مصون می مانند و رشد و ارتقاء پیدا می کنند و هم کسانی که از دین جامانده اند و دچار بی دینی یا دین گریزی شده اند، به دین رو می آورند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: پس از یافتن قرارگاه برای ملاقات خدا، باید ظرفیت و تناسب پیدا کنیم که این کار با رنج و مهیا می شود. خداوند می فرماید: «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه»(انشقاق / ۶)

وی تاکید کرد: از بُعد انسان شناسی نیز نقش امیال و گرایش در وجود انسان مشخص است و تعریف زندگی، مدیریت امیال است. انسان برای تولید ارزش آفریده شده، که از طریق پا گذاشتن روی برخی امیال محقق می شود. در اینجا نیز به رنج می رسیم. از بعد حیات شناسی هم که نگاه کنیم، انسان نمی تواند بسیاری از تمایلات خود را در این دنیا ارضاء کند و دچار محدودیت های بسیاری است که باعثرنج می شود. خداوند می فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ»(بلد / ۴)
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مسئله رنج را جا بیاندازیم، نمی توانیم به دین شناسی برسیم و مبارزه با برخی امیال و رنج، نیازمند برنامه ریزی است که این برنامه باید عقلانی و دینی باشد.

پناهیان در ادامه در خصوص ابعاد دیگر بازتعریف دین و مختصات و جامعیت آن توضیحاتی ارائه کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار