|
|
کدخبر: ۱۶۰۸۶۹

اندیشکده آمریکایی:

مدیر عامل موسسه واشنگتن می‎نویسد شاید دولت اوباما با عدم صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل، به دنبال کسب رضایت مخالفان داخلی باشد اما ممکن است این اقدام علاوه بر برانگیختن مخالفت کشورهای دیگر، مذاکرات هسته‎ای را نیز به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مایکل سینگ مدیر عامل موسسه واشنگتن در تحلیل به بررسی عدم اعطای ویزا به حمید ابوطالبی - سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - و تاثیرات متقابل آن بر مذاکرات هسته‎ای پرداخته است.

وی خطر این اقدام باراک اوباما را " بیش از پیش پیچیده‏‎تر کردنِ گفتگوی دیپلماتیک با دولت ایران " دانست و افزود: " علاوه بر این می‎تواند باعثخشم کشورهای دیگر - از جمله متحدانی - بشود که نگرانند این حادثه باعثتبدیل شدن به سنت بشود و آزادی‎ عمل آن‎ها در انتخاب نماینده در نیویورک را محدود کند. "

اما با توجه به این که ابوطالبی حضور خود را در لانه جاسوسی - هرچند با نقش ناچیز - پذیرفته، سینگ مدعی شده این مورد " بی سابقه " است.

در عین حال وی معتقد است شاید این تصمیم اوباما در راستای راهبرد وی دربرابر ایران باشد.

مدیرعامل موسسه واشنگتن اعتراضات تهران را شدید می‎داند و به ناقضِ وظایف دیپلماتیکِ آمریکا بودنِ آن اشاره می‎کند.

وی با این عبارت که " اگر مخاطرات را به کنار بگذاریم، عدم اعطای ویزا توسط دولت ممکن است به دلیل منافع تاکتیکی باشد " می‎افزاید که حتی برخی از متحدان اوباما نسبت به سیاستش در قبال ایران با دیده تردید می‎نگریستند اما با اقدام فوق، رضایت آنها و مخالفین را کسب می‎کند.

سینگ با یادآوری اختلاف نظرهای ماه‎های اخیر میان دولت و مجلس آمریکا، می‎نویسد: " علاوه بر این ماجرای ابوطالبی این فرصت مغتنم را برای دولت اوباما فراهم کرد تا یکی بودنِ هدف خود را با کنگره به نمایش بگذارد. "

وی در ادامه به تاثیر مخربی که عدم صدور ویزا می‎تواند بر مذاکرات هسته‎ای داشته باشد، پرداخته است و احتمال داده است که مخالفان داخلی از جریان انتخاب ابوطالبی برای حمله به دولت استفاده کنند.

در پایان تحلیل موسسه واشنگتن آمده است: " بسیاری از ناظران کهنه‎کار روابط آمریکا - ایران نگرانند که ماجرای ابوطالبی نمونه دیگری از مسایل غیر مربوطی باشد که هر گاه نوید گشایش دیپلماتیکی وجود داشته است، باعثانحراف ماجرا شده است. اما هر مذاکره دشواری نیازمند به فایق آمدن بر چنین موانعی است. از این گذشته، هدف از مذاکرات گروه ۵ + ۱ رسید به توافقی محدود به مساله هسته‎ای است. حتی اگر به چنین توافقی دست بابند، باید با وجود تنش‎هایی که درباره موضوعات بیشماری میان ایران و آمریکا و متحدانش وجود دارد، پابرجا بماند. اگر مذاکرات به دلیل این حادثه متوقف شود، باید درباره این دیدگاه محدود کردنِ موضوع بازنگری صورت گیرد. "

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار