|
|
کدخبر: ۱۶۱۱۳۸

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان:

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: تغییری در تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ایجاد نشده است.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سیدحسن حسینی با اشاره به برنامه های سال ۱۳۹۳ اولویت های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان را تشریح کرد و گفت: اجرای طرح میراثمعنوی با مضمون آ شنا کردن نخبگان و استعدادهای برتر با تمدن ایران اسلامی و طرح ماه خدا با مضمون آشنایی نخبگان و استعدادهای برتر با تعالیم دینی به خصوص کلام و فلسفه اسلامی در سال جاری از برنامه های بنیاد ملی نخبگان است.

وی برگزاری هم اندیشی های تخصصی، توجه به موضوع کسب و کار و خلاء کار مشارکتی در میان نخبگان، توجه به توانمندسازی نخبگان و غیره را از اولویت های فرهنگی بنیاد عنوان کرد و گفت: در سال جاری جلسات توانمندسازی جمعی، اجتماعی و مهارتی برای نخبگان و استعدادهای برتر تشکیل می شود تا نخبگان بتوانند در فعالیت های جمعی و مشارکتی فعال باشند.

*اعطای سومین دوره جایزه علامه طباطبایی در اواخر اردیبهشت ماه

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اعطای سومین دوره جایزه علامه طباطبایی به ۱۷ نفر اساتید و محققان برجسته کشور در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور، تصریح کرد: این جایزه یک هدیه شخصی نیست، بلکه یک بسته کمک پژوهشی برای اساتید و محققان برجسته کشور به شمار می رود. البته در دو دوره گذشته ۷۲ نفر برگزیده این جایزه شدند و در سومین دوره بخش جوان آن هم ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اعطای جایزه شهید آوینی به هنرمندان برجسته کشور، گفت: در سال جاری این جایزه به ۸ هنرمند برجسته کشور اعطا می شود.

حسینی با اشاره اجرای بیمه نخبگان و استعدادهای برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان، افزود: در این زمینه تفاهم نامه ای با سازمان بیمه سلامت منعقد شده و به تدریج خانواده نزدیک به ۱۴ هزار نفری بنیاد مشمول بیمه پایه و تکمیلی می شوند.

وی با بیان اینکه رویکرد بنیاد ملی نخبگان در برگزاری جشنواره های نوآوری و شکوفایی اختراعات تاکید بر تجاری سازی است، گفت: در سال جاری ۶ جشنواره نوآوری و شکوفایی در استان های مختلف کشور برگزار می شود که در این جشنواره ها رویکرد بنیاد تجاری سازی محصولات ارائه شده خواهد بود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: اولین جشنواره نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان با نام خلیج فارس اردیبهشت ماه سال جاری در شهر شیرازبرگزار خواهد شد.

*تغییری در تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ایجاد نشده است

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حال حاضر تغییری در ارائه تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ایجاد نشده است، افزود: بر خلاف آنچه که تاکنون در برخی رسانه ها گمانه زنی شده است، ارائه تسهیلات بنیاد مانند نظام وظیفه و وام مسکن مانند گذشته دنبال می شود. البته در این میان پیشنهادهای جدیدی مطرح شده، اما هنوز نهایی نشده است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: البته چند ارتقاء کیفیت در تسهیلات بنیاد صورت گرفته که می توان به افزایش سطح مشارکت در طرح های ارائه شده به جشنواره ها در سال جاری به ۴۵ درصد اشاره کرد؛ براین اساس افرادی که دخالت زیادی در طرح های ارائه شده به جشنواره ها را ندارند حذف می شوند.

حسینی با اشاره به تدوین آئین نامه و شیوه نامه شناسایی نخبگان قرآنی کشور، افزود: درحال حاضر شناسایی نخبگان قرآنی کشور توسط بنیاد نخبگان استان قم انجام می شود و تا پایان فصل بهار اولین گروه نخبگان قرآنی معرفی خواهند شد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: تاکنون هزار نفر از نخبگان قرآنی شناسایی شده اند و هم اکنون در مرحله دوم پالایش این افراد قرار داریم. البته در مرحله اول معرفی نخبگان قرآنی تعداد ۵۰ نخبه معرفی خواهند شد.

*مهم ترین اولویت ماندگاری نخبگان در کشور اشتغال است

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اشتغال جزء مهم ترین اولویت های ماندگاری نخبگان در کشور است، گفت: براساس بررسی های بنیاد ملی نخبگان بیشترین خروج در رشته هایی همچون ریاضی، فیزیک و برخی رشته های مهندسی است. در حالی که در حوزه علوم پزشکی، انسانی و هنر اصلا مهاجرت قابل توجه نیست.

وی افزود: بر این اساس توجه به کسب و کار و حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان از اولویت های اصلی معاونت علمی برای جذب نخبگان در کشور به شمار می رود.

حسینی یکی از دغدغه های مهم در بحثخروج نخبگان را دغدغه برگشت آنها عنوان کرد و گفت: ما در کشور مخالف ادامه تحصیل این دانشجویان در دانشگاه های خوب خارج از کشور نیستیم. مشروط بر اینکه بعد از گذراندن تصحیلات به کشور باز گردند، چرا که بسیاری از مسئولان کشور ما فارغ التحصیل دانشگاه های خوب خارج از کشور هستند، اما اکنون دغدغه کشور بیشتر برگشت دانشجویان است که آن هم با حل مسئله اشتغال و ایجاد اشتغال حل می شود.

به گفته وی در حال حاضر، آمار دقیقی در زمینه میزان برگشت نخبگان وجود ندارد.

وی گفت: البته هم اکنون تعداد ۲۰۰ نفر از نخبگان و استعدادهای برتر در قالب طرح بورس داخل با نام شهید احدی مشغول تحصیل در دانشگاه های کشور هستند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان به موضوع ثبت اختراعات در بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار اختراع ثبت شده در کشور وجود دارد که ۱۰ هزار اختراع در بنیاد جهت بررسی تشکیل پرونده دادند. از این میزان دو هزار اختراع موفق به دریافت تاییدیه سطح سه اختراعات بنیاد شده اند و از این دو هزار اختراع نیز ۱۳ اختراع توانسته اند وارد سطح دو بنیاد شوند و در نهایت تنها یک اختراع از ۱۳ اختراع توانسته است تاییدیه سطح یک را به دست بیاورد.

حسینی از انعقاد تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: براساس این تفاهم نامه، بنیاد از جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد حمایت خواهد داشت. در موضوع جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نیز توافقاتی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تسهیلات نظام وظیفه یکی از مهمترین تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به شمار می رود، از بهره مندی پنج هزار نفر از استعدادهای برتر و نخبگان تحت پوشش بنیاد از این تسهیلات خبر داد و تاکید کرد: تاکنون پنج هزار پروژه تحقیقاتی در قالب این تسهیلات در کشور اجرا شده، اما در این میان مباحثی مبنی بر اینکه آیا تمامی فارغ التحصیلان نخبه به عنوان نمونه فارغ التحصیلان کارشناسی کارایی لازم برای انجام پروژه های تحقیقاتی را دارا هستند یا نه، مطرح است. در این زمینه پیشنهادی مطرح است که برای دانشجویان کارشناسی این تسهیلات مورد تجدیدنظر قرار گیرد اما به نظر حذف دارندگان مدرک کارشناسی از این تسهیلات در حال حاضر درست نیست.

حسینی در خصوص تسهیلات مسکن، گفت: در آئین نامه جدید تسهیلات مسکن نیز که تاکنون به دو هزار نفر از نخبگان اعطا شده حذف نمی شود البته در گروه های مختلف ممکن است تسهیلات متفاوت باشد.

*کمک هزینه تحصیلی به نخبگان نیز حذف نخواهد شد

وی با تاکید بر اینکه موضوع کمک هزینه تحصیلی به نخبگان نیز حذف نخواهد شد، تصریح کرد: در این میان باید این نکته عنوان شود که پول دادن به نخبه باید یک مابه ازایی نیز داشته باشد یعنی نخبه به ازای تسهیلاتی که دریافت می کند خدماتی نیز داشته باشد چرا که در غیر این صورت این کمک یک کمک خیریه محسوب می شود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روند جذب نخبگان نیز در بنیاد تغییری خواهد کرد، گفت: آئین نامه جدیدی در دست بررسی است به نحوی که این آئین نامه درصدد است که انتخاب افراد برای بنیاد را پویاتر کند و به عبارتی دیگر دامنه شمول و نخبگی در این آئین نامه افزایش می یابد.

وی افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر ممکن است فردی به خاطر اختلاف چند صدم درصدی معدل از تمام امکانات و تسهیلات بنیاد حذف شود و یا فردی دیگر به دلیل همین چند صدم معدل تا ابد از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره مند شود؛ بنابراین برای آنکه بتوانیم این اشکالات را رفع کنیم آئین نامه جدیدی به صورت آزمایشی از مهرماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران اجرایی می شود که در صورت موفقیت آمیز بودن شاید بتوانیم آن را تا پایان سال به کل کشور تسری دهیم.

به گفته حسینی در عین حال در سال جاری همچنان آئین نامه قبلی اجرایی خواهد شد.

حسینی افزود: تسهیلات مسکن در قالب وام ۸۰ میلیونی وام خرید با سود ۱۳ درصد به نخبگان ارائه می شود که برنامه داریم براساس مذاکره با بانک ها میزان وام را افزایش و میزان سود را کاهش دهیم.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان، خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس این بنیاد تاکنون ۵ هزار نفر از تسهیلات نظام وظیفه، ۲ هزار نفر از تسهیلات مسکن، ۵۰۰ نفر از تسهیلات استادیاران جوان برای گرنت پژوهشی استفاده کرده اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار