|
|
کدخبر: ۱۶۱۲۸۴

علی لاریجانی:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند و حضور زنان در فعالیتهای مختلف باعثبی توجهی آنان به خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلاء را نمی تواند پر کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز ضمن گرامیداشت میلاد حضرت زهرا(س) و میلاد امام خمینی(ره) گفت: فاطمه زهرا(س) در راس هدایت و رشد امت اسلامی قرار دارد. از ایشان به کوثر به معنای خیر کثیر نام برده شده است چراکه خیری عظیم تر از هدایت امت نداریم. اصل و حیات واقعی انسانها بر رشد معنوی است که با تمسک به ولایت محقق می گردد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید تلاش کرد تا سبک زندگی فاطمی را فهم نمود و آن را ترویج کرد. دشمنان امروز با تبلیغات زیاد می خواهند شیوه زندگی غربی را در اذهان جوانان برجسته نمایند که به درستی رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود به آن متذکر شدند که جایگاه زنان و سبک زندگی آنان باید منبعثاز سنت فکری اسلامی باشد نه کپی برداری تقلیدی از شیوه زندگی غربی که در درون خود آسیبهای زیادی را ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: استاد شهید مطهری در این زمینه با تحقیقات خود مسیر روشنی را مشخص کردند که در جمهوری اسلامی این نگاه تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته است. ایشان از یک سو می پذیرد که در طول تاریخ به زنان ظلم شده و نگاه متحجرانه در حقوق زن را رد می کند و از سوی دیگر برخی افکار متجددانه امروز را نوعی دیگر از ظلم به جامعه زنان می داند لذا می فرمانید موضع اسلام موضع اعتدالی در این میانه افراط و تفریط است. زن در حوزه اسلامی نه پرده نشین است نه اختلاط با دیگران را به شیوه غربی و امروزی می پذیرد.

لاریجانی افزود: اساس تفکر اسلامی بر این است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می داند که شخصیت افراد در آن تکمیل پیدا می کند. خانواده صرفاً محل تولید مثل و استراحت نیست بلکه پایگاه اصلی رشد اجتماعی است. اینجا محل اختلاف مهم مکتب اسلامی با بعضی مکاتب دیگر است.

وی گفت: خانواده یک امر موقت و گذرا در تکوین جامعه نیست بلکه جامعه سازی در نگاه اسلامی از خانواده آغاز می شود به همین جهت حریم خانواده و صیانت از آن فوق العاده مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان طور که عدالت اجتماعی بدون تجلی تولید تصنعی است نظام اجتماعی سالم و پویا بدون رکن خانواده مستحکم و باعاطفه ناممکن است.

وی تاکید کرد: بسیاری از نابسامانی جهان اسلام و حتی جامعه ما به دلیل سست شدن بنیان خانواده و عدم توجه لازم به همه قابلیتهای آن است. خلاصه آن که پایه رشد اجتماعی واقعی در خانواده محقق می شود.

وی اظهار داشت: زنان به عنوان همسر یا مادر نقش محوری در این رکن مهم یعنی خانواده دارد. به عبارت دیگر خداوند عواطف بسیار لطیف زنان را محور اصلاحات و رشد در خانواده قرار داده است و اگر زن خود اهل فضیلت باشد با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت.

لاریجانی اظهار داشت: شهید مطهری معتقد است کانون اصلی اجتماع بزرگ عدالت است کانون اصلی اجتماع کوچک یعنی خانواده عواطف است. علایق افراد اجتماع شبیه رابط فیزیکی و علایق خانوادگی شبیه به روابط شیمیایی است، زیرا اولاً در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه نمود.

وی تاکید کرد: باید مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند. از همین رو بیش از گذشته باید در تدوین و مقررات توجه کرد. رسانه ها نیز در این جهت تلاش کنند که حضور زنان در فعالیتهای مختلف باعثبی توجهی آنان به خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلاء را نمی تواند پر کند و نتیجه آن برخی آسیبهای اجتماعی است.

نماینده مردم قم ادامه داد: هر چقدر نظام های حکومتی به تفکر دینی نزدیک باشد باید به این امر توجه نمود که حکومت ها به هیچوجه کارکرد خانواده را ندارند چرا که مبنای آنها عواطف نیست.

وی اظهار داشت: اشتباه بزرگ آن است که تصور شود تربیت افراد و شکل یابی هویتی آنان صرفا در اجتماع ایجاد می گردد. گرچه روابط اجتماعی اسلامی باشد باید پایه های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دلبستگی های درون منزل شکل گیرد و در جامعه به بهره وری برسد.

لاریجانی تصریح کرد: از این جهت باید توجه بیشتری به سلامت و استحکام محیط های گرم خانواده کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار