|
|
کدخبر: ۱۶۱۵۶۱

بذرپاش در سئوال از فانی:

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از وزیر آموزش و پرورش به انتصابات این وزارتخانه در استان های تهران، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و کرمان اعتراض کرده و انتصابات را سیاسی خواند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در ادامه جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

مهرداد بذرپاش به نمایندگی از سوال کنندگان گفت: نمایندگان از استانهای مختلف پس از طرح این سوال نزد بنده آمده و از انتصابات اخیر در استان هایشان ابراز ناراحتی کردند.

الان هم استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۹۲ تا ۹۳ امضا در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد میزان انتصابات با فرض قبول آماری که شما ارائه داده اید ۳۵ درصد مدیران باقی ماندند و ۶۵ درصد مدیران تغییر کردند به عبارت دیگر ۴۰۰ مدیر عزل شدند.

وی با اشاره به اظهاراتش در مخالفت با کابینه تدبیر و امید گفت: بنده به عنوان مخالفت رای اعتماد به کابینه نسبت به کم تحرکی و خستگی کابینه انتقاد کردم.

رئیس جمهور نیز این انتقاد بنده را پذیرفت و قول دادند در بدنه وزارتخانه های این نقص جبران شود، آیا در بدنه آموزش و پرورش این نقص جبران شد؟ اگر در گذشته اشتباهی انجام می شد باید این اشتباهات ادامه یابد؟

بذرپاش اظهار داشت: مجلس به وزیر پیشنهادی قبلی به دلیل سوابق سیاسی اش رای اعتماد نداد و به آقای فانی رای اعتماد داد تا وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه کارا و غیر سیاسی باشد. اما به نظر می رسد امروز وزارت آموزش و پرورش کم کار و سیاسی است.

نماینده مردم تهران بیان کرد: در شأن یک وزیر نیست که بگوید در بدنه آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار فرهنگی ناکارآمد وجود دارد، عزل و نصب های سیاسی آثار وضعی در عملکرد این وزارتخانه داشته است.

بذرپاش در ادامه مثال هایی از انتصابات وزارت آموزش و پرورش در استان های مختلف مطرح کرد و گفت: در استان خراسان رضوی ۹۰ هزار فرهنگی وجود دارد، آیا هیچ یک از این افراد صلاحیت مدیریت آموزش و پرورش استان را نداشتند که فردی که پیش از این فرماندار بوده و سوابق سیاسی خاصی دارد رئیس اداره آموزش و پرورش شود؟ شما سه نفر را به مجمع نمایندگان استان معرفی کردید که سه نفر را به مجمع نمایندگان استان برای این پست معرفی کردید که نمایندگان با دو نفر موافقت کردند و صریحا مخالفت خود را با یک نفر اعلام نمودند اما شما همان فرد را به مدیریت آموزش و پرورش استان انتخاب کرده و اعلام کردید که به نمایندگان ربطی ندارد.

بذرپاش تصریح کرد: متاسفانه افرادی که بر انتخابات شورا رد صلاحیت شدند توسط شما به ریاست نواحی مختلف آموزش و پرورش منصوب شدند.

وی ادامه داد: استان تهران ۷۵ هزار نفر فرهنگی دارد. آیا یک مدیر توانمند در میان آنها وجود نداشت که فردی بازنشسته را که دارای عقاید سیاسی خاص است به ریاست آموزش و پرورش استان انتخاب کرده اید.

وی ادامه داد: در استان فارس فردی که ۱۰ سال قبل بازنشسته شده و در این مدت به کارهای اقتصادی مشغول بوده به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان انتخاب شده است.

بذرپاش یادآور شد: در استان کرمان برادر معاون اول رئیس جمهور که پیش از این بازنشسته شده به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش انتخاب شده است. در استان مازندران و اصفهان نیز همین روند وجود دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از افراد بازنشسته با سوابق سیاسی خاص در ستاد آموزش و پرورش و همچنین معاونت های این وزارتخانه و علاوه بر این به کارگیری تعدادی از افراد بازنشسته به عنوان مشاور که در واقع اختیار معاونت های این وزارتخانه را به آنها داده اید از تخلفات محرز شماست.

بذرپاش یادآور شد: دبیر کل حزب کارگزاران را به عنوان مدیر آموزش و پرورش یک استان انتخاب کرده اید این فقط نمونه های کوچکی از انتصابات شما در استان های مختلف است.

شما وزیر هستید حق دارید اما هر حقی ندارید مجلس به شرط و شروطی به شما رای اعتماد داده است.

به گزارش مهر این اظهارات بذرپاش احسنت های نمایندگان را در پی داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به فانی اظهار داشت: سکان دار وزارت آموزش و پرورش شما هستید اما اختیار انتصابات را به چند تشکل صنفی داده اید و گویی کمیته ای متشکل از انجمن های صنفی معلمان انتصابات این وزارتخانه را مدیریت می کنند.

وی با اشاره به اظهارات متناقض فانی در خصوص نیروهای مازاد آموزش و پرورش گفت: یک روز اعلام می کنید که وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار نفر نیروی مازاد دارد و روز بعد اعلام می کنید این وزارتخانه دارای صد هزار نفر نیروی مازاد است.

وی با انتقاد از انتصاب رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: رئیس فعلی دانشگاه فرهنگیان قبل از این از مخالفان شدید تاسیس دانشگاه فرهنگیان بود. در مراسمی از نظام تعلیم و تربیت آمریکا تعریف کرده در حالی که این آقای رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمهوری اسلامی است. در همین مراسم فردی از موسوی، کروبی و منتظری به عنوان معلمان یاد می کنند. البته ناکارآمدی سیستم اداری دانشگاه فرهنگیان و مشکلات به وجود آمده در جای خود قابل بررسی است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فردی را به ریاست صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب کرده اید که در حمایت از انتصابات مجلس ششم استعفا داده بود. این فرد تعداد زیادی از همفکران خود را به اسم اتاق فکر و مشاور به این صندوق آوردند.

به گزارش مهر در پایان بذرپاش اعلام کرد که از پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به سوالاتش قانع نشده است و به همین دلیل نظر نمایندگان در مورد اظهارات وزیر اخذ شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۱ رای موافق، ۱۱۵ رای مخالف و یازده رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که از پاسخ های فانی قانع نشدند.

وزیر آموزش و پرورش پیش از این در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد که به نمایندگانی از ۱۵ نفر از وزیر آموزش و پرورش درخصوص علت سیاسی بودن انتصاباتش سوال کرده اظهار نموده بود: طریق استعلام درباره مدیران حراست وزارت آموزش و پرورش است. نه به طور مستقیم وزارت اطلاعات که در مورد مدیر آموزش و پرورش استان مشهد از وزارت اطلاعات نیز استعلام شده است. ضمنا پس از مشورت با نمایندگان و انتخاب یک فرد آن فرد اعلام کرد که مدیر فعلی از وی لایق تر است و بار شرعی این انتصاب نیز به عهده من خواهد بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار