|
|
کدخبر: ۱۶۱۸۹۲

آیت الله محمدی ری شهری:

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام گفت: اگر ما می گوئیم مرگ بر آمریکا، دشمنی ما با آمریکا، اسرائیل و اذنابش، یک شعار سیاسی محض نیست، یک شعار اعتقادی و دینی است؛ تولی و تبری دو ویژگی قرآنی حزب الله است.

به گزارشخبرگزاری فارساز جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در ابتدای درس خارج فقه، نکات مهمی در خصوص ویژگی های حزب الله از منظر قرآن مطرح کرد.

مشروح مطالب ایشان بدین است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدُ ِلله رَبِّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّیبین الطّاهرین سیما بقیّه الله الاعظم ارواحنا له الفداء

عن مولانا الصّادق علیه السّلام أنّه قال: «نحن و شیعتنا حزب الله و حزبُ الله هم الغالبون»(توحید صدوق / ص ۱۶۶ج ۳)

در این حدیثنورانی، امام صادق(ع) می فرماید: ما(یعنی خاندان رسالت) و پیروان ما حزب خدا هستند و حزب خدا پیروزند. عنوان حزب الله در این حدیث، یک اصطلاح اعتقادی، سیاسی و فرهنگی است که از قرآن اخذ شده است.

در دو آیه از آیات قرآن عنوان((حزب الله)) مطرح شده است یکی آیه ۲۲ سوره مجادله و دیگر آیه ۵۶ سوره مائده. در حقیقت این روایت ریشه در این دو آیه دارد.

در سوره مبارکه مائده می فرماید: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءامَنُوا فَإِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغَالِبُونَ» کسی که دوست بدارد خدا و رسول و اهل ایمان را این در واقع حزب اللهی است و حزب الهی پیروزند.

در سوره مبارکه مجادله آیه ۲۲ آمده: «لاَ تَجِدُ قَوماً یُؤمِنُونَ بِاللهِ وَ الیَومِ الآخِرِ یَوآدُّونَ مَن حآدَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَو کَانُوا ءآبَاءَهُم اَو أَبنآءَ هُم اَو إخوانَهُم اَو عَشِیرَتَهُم أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ إِیمانَ وَ إَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنهُ وَ یُدخِلُهُم جَنّاتٍ تَجِری مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ أُولَئِکَ حِزبُ اللهِ أَلآ إِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ المُفلِحُونَ».

در سوره مائده می فرماید: «هُمُ الغَالِبُونَ» در سوره مجادله می فرماید: «هُمُ المُفلِحُونَ».

در این دو آیه، دو ویژگی مهم برای حزب الله که حزب اهل بیت است و حزب پیامبر خدا(ص) و خاندان رسالت است، دو ویژگی مهم بیان شده: یکی تولّی و یکی تبریّ؛ دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا. دو تا مشخصّه بسیار برجسته حزب اللهی ها: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءامَنُوا فَإِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغَالِبُونَ» این است که تولّی داشته باشد. دوستی داشته باشد نسبت به خدا، رسول(ص)، اهل ایمان. این دوستی علامت حزب اللهی بودن است.

دوم هم این که دشمنی داشته باشد. قرآن تاکید می فرماید پیدا نمی کنید، «لاَ تَجدُ»، نمی توانی پیدا کنی کسی را که خدا و روز قیامت را باور کرده باشد و با دشمنان خدا دوستی کند؛ هر چند اگر پدرش باشد، برادرش باشد، فرزندش باشد.

این آیه نشان می دهد که دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا یک اصل اعتقادی و یک تکلیف دینی است و دشمنی مسلمانان با مستکبران در طول تاریخ به همین دلیل است. این ریشه اعتقادی دارد. اگر ما می گوئیم مرگ بر آمریکا، دشمنی ما با آمریکا، اسرائیل و اذنابش، این یک شعار سیاسی محض نیست، یک شعار اعتقادی است. یک شعار دینی است.

«لا تَجِدُ قوماَ» امکان ندارد که حزب اللهی، یعنی دوستان خدا و دوست اهل بیت(ع) با دشمنان خدا دوستی کنند و به توافق برسند. حالا اگر در مسئله هسته ای آمدند سر میز مذاکره نشستند همانطور که مقام معظّم رهبری هم فرمودند: این یک مسئله جزئی است. می نشینند مذاکره می کنند اما اینکه دشمنی آنها به پایان برسد این امکان پذیر نیست، توافق اساسی مسلمان با مستکبر غیر ممکن است.

از خدا می خواهیم دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا در همه ما، در همه مردم ایران و همه دوستان اهل بیت هر چه پایدارتر و مستحکم تر باشد و همه ما جزء این حزب قرار بگیریم.

انتهای پیام / ۲۴۶۲ / ک

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار