|
|
کدخبر: ۱۶۲۶۵۵

شوهانی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نخبگان جامعه باید از پیش نویس توافقنامه ژنو مطلع شوند.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با تأکید بر لزوم مطرح شدن محتوای پیش نویس توافق نهایی ژنو و بررسی آن توسط نخبگان و نمایندگان پیش از امضای نهایی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر پیش نویس توافق نامه نهایی ژنو بین عموم منتشر شود، مشکلاتی را ایجاد و رسیدن به توافق را کند می کند اما باید پیش نویس توافقنامه نهایی ژنو میان نخبگان یعنی رجال سیاسی و مقامات و افراد تأثیرگذار منتشر شود و من تصور می کنم این کار می شود یعنی شورای عالی امینت ملی حتماً در این زمینه تأثیرگذار است و اصل آن است و وزارت امور خارجه مجری و کارگزار است.

وی ادامه داد: افراد مذاکره کننده با کشورهای ۱ + ۵ مجری و کارگزار هستند و از جانب خود نمی توانند تصمیمی بگیرند ولی اینکه پیش نویس توافق نامه نهایی ژنو در اختیار نخبگان قرار گیرد، منطقی است از این نظر که اگر قبل از امضا مورد نقد واقع قرار گیرد و حلاجی شود، شاید ابهامات آن مقداری را برطرف شود و ما بهتر بتوانیم از حق خود دفاع کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: اینکه توافق نامه نهایی ژنو از قبل چشم بسته تهیه نشود، منطقی است و ما باید چشم بسته تصمیم نگیریم و توافقی نکنیم که آسیب ایجاد شود و کسی نتواند پاسخگوی آن باشد بنابراین باید توافقنامه میان نخبگان نه میان توده ها بحثشود.

**نقد بعد از توافقنامه به هیچ دردی نمی خورد

شوهانی با بیان اینکه نقد بعد از توافقنامه به هیچ دردی نمی خورد، گفت: اگر نقد منصفانه باشد، هم قبل و هم بعد از توافقنامه نهایی به درد می خورد ولی من موافقم که نقد بعد از توافقنامه به هیچ دردی نمی خورد چراکه علاج واقعه را باید قبل از وقوع باید کرد البته اگر نقد عالمانه، منصفانه و دلسوزانه باشد من قبول دارم.

وی اظهار داشت: یکشنبه در کمیسیون امنیت با حضور آقای عراقچی عده ای این بحثمطرح کردند که در فاز نهایی توافقنامه ژنو دولت بنا دارد آب سنگین اراک را تعطیل کند؛ آقای عباسی در این جلسه حضور داشتند و آقای عراقچی به آقای عباسی گفت که قبول دارید که ما می توانیم تغییراتی به لحاظ فنی در تأسیسات هسته ای اراک بدهیم ضمن اینکه آب سنگین می ماند و نگرانی های آنها را نیز برطرف می کند و آنها هم قبول کرده اند و اراک هم تعطیل نمی شود. اینجا گفته شد که بله می شود اما این مقداری زمان از ما می گیرد یعنی حدود سه سال.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم در مذاکرات با ۱ + ۵ بیشترین امتیاز را بگیریم، گفت: این موضوع منطقی است که قبل از هر امضایی نقد توافقنامه و دعواهای خانوادگی باید صورت گیرد تا خروجی و برآیند آن برای ما توافقی باشد که بیشترین نفع را برای ما داشته باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار