|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۲۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند ارتقای شغلی با استفاده از رانت های سیاسی و اقتصادی در کشور از تخلفات برخی تولید کنندگان در اخد وام های ارزی ارزان قیمت برای واردات دستگاه های کم مصرف و واردات دستگاه های دسته دوم و پر مصرف خبر داد.

موید صدر حسینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر گفت: راه حل مشکل اشتغال در کشور تنها محدود به حمایت و یا عدم حمایت وزارت صنایع نیست، برخی معتقدند به دلیل مشکل عدم وجود وام ارزان قیمت و عدم حمایت های مالی دولت از بخش تولید مشکل اشتغال در کشور ما حل نشده و باقی مانده است در حالی که مشکل اصلی در کشور ما مشکلات فرهنگ کار و اشتغال است.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ما به تولید کنندگان بهای کمی داده است، در تمام کشور های جهان در آمد تولید کنندگان بالاتر از در آمد کامندان و پشت میز نشینان است و کسانی که در بخش تولید فعالیت می کنند آینده شغلی با ثباتی ندارند، علاوه براین از موقعیت اجتماعی بالاتری هم برخوردار نیستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این رویکرد ها باید اصلاح شود، به عنوان مثال جوانی که در رشته مهندسی متالوژی تحصیل کرده و در کارخانه مشغول به کار است تا آخر عمر مهندس باقی می ماند اما اگر فردی با همین تحصیلات وارد وزارت صنایع شود بعد از مدتی رئیس اداره، معاون، مدیر کل خواهدشد و امتیازات مختلف خواهد گرفت.

وی باتاکید بر لزوم بازنگری در فرهنگ کار و تلاش در کشور گفت: باید به کار های مولد و پر زحمت اهمیت بیشتری داده شده و سیستم ارزشیابی اصلاح شود. به عنوان مثال جوانی با تحصیلات بالا در دانشگاه های مطرح کشور بیکار می ماند اما فرد دیگری با تحصیلات دیپلم نگهبان اداره ای می شود و بعد در دانشگاه آزاد شهرستان دور افتاده تحصیل می کند و با کمترین سواد از آن دانشگاه فارغ التحصیل می شود و به سمت های معاون و رئیس اداره ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: در این مدت مهندسی که با روش صحیح فارغ التحصیل شده هنوز بیکار است اما فردی که نگهبان بود به سمت رئیس اداره رسیده است، این مشکل با طرح و لایحه قابل اصلاح نیست.

حسینی صدر با اشاره به نامگذاری امسال به فرهنگ و اقتصاد گفت: باید فرهنگ کار و تلاش در کشور ما اصلاح شود و همین امر مد نظر مقام معظم رهبری بوده که فرهنگ و اقتصاد در کنار هم به عنوان نام امسال انتخاب کرده اند.

وی تاکید کرد: رانت های سیاسی و اقتصادی است که افراد را در محیط های کاری ارتقا می دهد نه شایستگی افراد، شایسته سالاری وجود ندارد و رابطه بازی اصل است.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به سیاست های اشتباه دولت در خمایت از صنایع گفت: دولت از صنایع موفق برای رشد وبالندگی حمایت نمی کند بلکه از صنایع ورشکسته حمایت می کند در حالی که باید با ضریب دو برابر از تولید موفق حمایت کرد و با ضریب نصف آن از تولیدات ورشکسته حمایت کرد تا بتوانند دوباره شروع کنند.

وی ادامه داد: با سیاست های غلط کاری می کنیم که کارخانه دار بدون به روز کردن تکنولوژی خود به دنبال صنایع انرژی بر می رود.

حسینی صدر با انتقاد از ضعیف بودن بعد نظارتی در کشور گفت: مواردی را سراغ دارم که که فردی ۵میلیون دلار وام گرفته تا از ایتالیا دستگاه های جدید وارد کند اما دستگاه های دسته دوم و پر مصرف به قیمت ۱ میلیون دلار وارد کرده و رنگ زده و در ایران نصب کرده زیرا در کشور ما انرژی بیش از حد ارزان است، بقیه وام ارزی ارزان قیمت را نیز در جیبش گذاشته است، زمانی که این تخلفات را به مسئولان گزارش می دهیم گوش شنوایی برای بررسی و رسیدگی وجود ندارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار