|
|
کدخبر: ۱۶۳۰۰۱

با وارد دانستن اخطار یکی از نمایندگان مجلس /

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس اخطاری را در مورد مغایرت اختیارات قضایی سازمان بازرسی با قانون اساسی را وارد دانستند و این ماده به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی قرار دادند.

بهارستان نشینان در بررسی ماده ۴ این طرح که براساس ان یک تبصره به ماده ۵ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی الحاق می شد، اخطار حمیدرضا طباطبایی نائینی نماینده مردم نائین در مجلس را وارد دانستند و این ماده را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع دادند.

براساس این ماده و در صورت تصویب نهایی، مقرر می شد که بازرس قضایی پس از تکمیل تحقیقات و در صورت وجود دلایل و مدارک کافی بر توجه اتهام، اقدامات قانونی لازم را معمول و در محدوده آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری عقیده خود را مبنی بر مجرمیت به ریاست سازمان یا مقام مأذون از سوی وی اعلام می کند تا در صورت موافقت آنان، پرونده برای صدور کیفرخواست به دادستان مربوط ارسال می شود.

همچنین دادستان در صورت پذیرش قرار مجرمیت، کیفرخواست را صادر و پرونده را به دادگاه صالحه ارجاع می کند. دادگاه مرجوع الیه باید خارج از نوبت به موضوع رسیدگی کند، دادستان و رئیس دادگاه می توانند تکمیل تحقیقات را از سازمان بازرسی کل کشور درخواست نماید.

در جریان بررسی این ماده حمیدرضا طباطبایی نائینی طی اخطاری اظهار داشت: در این ماده اختیار قضایی به سازمان بازرسی داده می شود، در حالی که در قانون مقام معقیب از مقام متحقیق تفکیک شده و مقام متعقیب پست دادستان است اما ما می خواهیم در این ماده مقام تعقیب را به مقام متحقیق بدهیم و این خلاف قانون است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با وارد دانستن این اخطار گفت: بازرسی یک کار توصیفی است و این ماده اختیارات قضایی به سازمان بازرسی می دهد که خلاف قانون اساسی است.

پس از آن رئیس مجلس این اخطار را به رأی نمایندگان گذاشت که بهارستان نشینان نیز با ۱۵۸ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس این اخطار را وارد دانستند بنابراین لاریجانی این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع داد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار