|
|
کدخبر: ۱۶۳۳۵۷

طاهری در گفت وگو با تسنیم تشریح کرد

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جزئیات سوالات نمایندگان سوال کننده و پاسخ های وزیر ارشاد و معاونان وی را در این جلسه تشریح کرد.

حجت الاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به برگزاری جلسه این کمیسیون درباره جزئیات آن اظهار داشت: در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون بحثکلی را راجع به مسائل فرهنگی مطرح کرد و گفت سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان و نامگذاری اسلام نشان دهنده این است که مقام معظم رهبری نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه های زیادی دارند.

وی ادامه داد: رئیس کمیسیون به اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت که در سال های اخیر اتفاقاتی مانند حوادثسال ۷۸ و فتنه ۸۸ رخ داده و نشان می دهد دشمن برنامه ریزی دقیقی علیه نظام دارد و قطعا یکی از اهداف آنها در عرصه فرهنگی است و زمانی که این هجمه ها و دشمنی ها آشکار می شود انتظار مردم و متدینین از دستگاه های فرهنگی خصوصا وزارت ارشاد این است که عکس العملی ببینند که نشان دهد وزارت ارشاد این دشمنی ها را باور دارد و این دستگاه ها نباید بی تفاوت باشند و به طور کلی مسائلی را در این خصوص اظهار داشتند.

طاهری تصریح کرد: در ادامه نمایندگان سوال کننده سوالات خود را از وزیر ارشاد پرسیدند که مجتبی رحماندوست و خانم طبیب زاده سوال مشترکی را درباره علت دفن دو فعال موسیقی که در خارج از کشور کشته شده بودند و در قطعه هنرمندان دفن شدند مطرح کردند که وزیر و مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد توضیحاتی در این زمینه دادند و گفتند دلیل موافقت آنها این بود که پدر و مادر این دو جوان از هنرمندان معقول نظام هستند و مصیبت سنگینی به آنها وارد شده بود و این رفتار وزارت ارشاد به علت احترام به پدر و مادر آنها و تسکین آنها بوده و نه اینکه عملکرد آن دو جوان در خارج از کشور را قبول داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت: در مورد هزینه انتقال این دو جوان به داخل کشور نیز، وزارت ارشاد پیش تر به رحماندوست پاسخ داده بود که وزارت ارشاد هیچ هزینه ای در این زمینه نکرده است لذا نمایندگان سوال کننده پاسخ را قانع کننده دانستند و رحماندوست گفت کاش وزارت ارشاد در پاسخ به شبهات و سوالاتی که در جامعه مطرح می شود به موقع عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: سوال دیگر را قاسم جعفری نماینده بجنورد درباره لغو برگزاری جشنواره افق نو در سال گذشته پرسید که وزیر گفت زمان برگزاری این جشنواره تیرماه بوده است که دولت یازدهم کار خود را آغاز نکرده بود و ضمنا برگزار کنندگان نیز منصرف شده بودند که جعفری پاسخ داد اطلاعاتی دارد که برگزار کنندگان این جشنواره نسبت به عملکرد وزارت ارشاد معترض هستند اما ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت مستندات و مدارکی در اختیار دارد که وزارت ارشاد مقصر نبوده است.

طاهری افزود: نماینده سوال کننده درخواست کرد تا جلسه مشترکی دو طرف با یکدیگر روبرو شوند و پس از این جلسه اعلام کند که از پاسخ های وزیر قانع شده است و یا خیر و گفت که در حال حاضر تا زمان برگزاری جلسه قانع نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: سوال دوم قاسم جعفری درباره علت عدم برگزاری جشنواره تئاتر رضوی که قرار بود در خراسان شمالی برگزار شود بود که وزیر پاسخ داد این جشنواره به علت مسائل بودجه ای و اعتباری برگزار نشده و البته اداره کل استان وقتی نتوانسته این جشنواره را برگزار کند، همایشی علمی - پژوهشی در ارتباط با امام رضا برگزار کرد که حاضران در این همایش از آن راضی بودند و ادامه داد که وزارت ارشاد سعی می کند بدون مشکل این جشنواره در سال جاری برگزار شود که پاسخ های وزیر برای جعفری قانع کننده بود.

وی اضافه کرد: سوال سوم جعفری نیز این بود که افرادیی که منصوب به امام(ره) هستند مانند خانم اشراقی مسائلی را در رسانه ها به امام نسبت می دهند که درست نیست و چرا وزارت ارشاد با این موارد برخورد نمی کند که وزیر پاسخ داد اگر در جامعه موضعی گرفته شده این وزارتخانه نباید پاسخ دهد اما اگر در رسانه ها مطرح شده باشد، طبق ضوابط هیئت نظارت بر مطبوعات با آنها برخورد خواهد شد. نماینده سوال کننده گفت قانع شدنش منوط به عمل به این مورد است که در عمل ضوابط انجام و برخورد صورت گرفته یا خیر لذا در آینده قانع شدن و یا نشدن خود را اعلام می کند.

طاهری اظهار داشت: سوال دیگر را زهره طبیب زاده نماینده تهران درباره مجوز دادن به نشر چشمه پرسید و می گفت که این انتشارات پیش از این لغو مجوز شده و چرا وزارت ارشاد دوباره به آن مجوز داده است که وزیر پاسخ داد که لغو مجوز این انتشاراتی تا اسفند ۹۲ بود و پس از بررسی هایی که این وزارتخانه داشت مسئولان این انتشاراتی تعهد دادند که از این پس ضوابط نظام را رعایت کنند و وزارت ارشاد بعد از گرفتن تعهد به آنها مجوز داده است که طبیب زاده اعلام کرد اگر چنین باشد و آنها به قانون عمل کنند از پاسخ راضی شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: البته خانم طبیب زاده در خلال این سوال پرسید چرا وزارت ارشاد ممیزی کتاب ها را حذف کرده است که وزیر گفت اینطور نیست و ما در ابتدای کار گفتیم خود انتشاراتی ها ضوابط ممیزی را انجام دهند تا وزارت ارشاد انجام ندهد اما وقتی انتشاراتی ها استقبال نکردند و گفتند که انجام نمی دهند در جلسه ای به آنها گفتیم که حتما باید ممیزی طبق ضوابط قانونی انجام شود البته ممیزی باید طبق قانون و ضوابط صورت بگیرد و نه اینکه سلیقه شخصی اعمال شود.

وی خاطر نشان کرد: سوال دیگر نماینده تهران درباره علت پخش مستندات مسئله دار در جشنواره سینما حقیقت بود که ایوبی رئیس سازمان سینمایی پاسخ داد مستنداتی دارد که ضوابط قانونی در این جشنواره اجرا شده است و طبیب زاده اعلام کرد شواهدی دارد که فیلم های مستندی در این جشنواره پخش شده که ضوابط قانونی در آنها رعایت نشده است. بر همین اساس بنا شد جلسه ای برگزار شده و شواهد دو طرف ارائه شود تا نماینده سوال کننده اعلام کند که قانع شده است و یا خیر.

طاهری افزود: سوال آخر خانم طبیب زاده این بود که چرا یارانه مطبوعات غیر عادلانه تخصیص داده می شود که انتظاری معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اشاره داشت که تا به حال یارانه مطبوعات ضابطه مند نبوده و بنابر تشخیص افراد پرداخت می شد اما از ابتدایی که در این مسئولیت قرار گرفته ضوابط دقیقی را برای پرداخت یارانه به رسانه ها مشخص کرده است و در سال ۹۲ نیز بر اساس همین ضوابط یارانه پرداخت کرده است که نماینده سوال کننده گفت آن ضوابط را باید ببیند و اینکه این ضوابط اجرا شده و یا خیر و پس از آن اعلام رضایت و یا نارضایتی خود را اعلام کند.

وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته نیز که بنا بود آقای وزیر در جلسه حاضر شود اما نیامد و دو نماینده سوال کننده درخواست داشتند که سوال آنها به صحن ارجاع شود، در همین راستا وزارت ارشاد توضیحاتی را به بهروز نعمتی در خصوص سوالش ارائه کرده بود که وی کتبا از سوال خود انصراف داد و سوال قاضی پور به هیئت رئیسه ارجاع شده بود که نوش آبادی معاون پارلمانی وزارت ارشاد در جلسه اعلام کرد که آقای قاضی پور پذیرفته است سوال به کمیسیون برگردد تا این سوال در جلسه دیگری که وزیر می آید طرح شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان گفت: ایرج ندیمی نیز که از وزیر سوالاتی را داشت درخواست کرد تا سوال وی در جلسه دیگری طرح شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار