|
|
کدخبر: ۱۶۴۱۸۱

/ یادداشت / محمد اسماعیلی دهقی

خبرگزاری تسنیم: پراکنده گویی و اظهارات غیر کارشناسی برخی از مسئولان عامل قدرتمندی است که باعثمی شود مردم نتوانند در خصوص یک تصمیم سرنوشت ساز دقیقا منطبق با سیاست ها و خواست دولت گام بردارند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مدیریت رسانه در یادداشتی با عنوان «آیا اعتماد المثنی دارد؟» نوشته است:


برخی بر این باورند که اعتماد نسخه دومی ندارد و اگر اعتماد نسبت به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی به هر دلیل از بین رفت این اعتماد قابل برگشت نیست و به هیچ طریق امکان بازیافت آن وجود ندارد.
در نگاه اول و از زاویه عبرت آموزی شاید پاسخ این باشد که اعتماد نسخه دومی ندارد و مسیر برگشت آن مسدود است ولی از منظر انسان شناسانه و این که لازمه زندگی اجتماعی اعطای فرصت برای جبران گذشته است و اینکه طبیعت بشر جایزالخطا می باشد چاره ای نداریم که بپذیریم اعتماد قابل بازیافت است و انسان می تواند با اعمال و رفتار خود به مرور زمان اعتماد از بین رفته را باز یابد.
با این مقدمه به این موضوع می پردازیم که ثبت نام بیش از ۹۱درص مردم برای ثبت نام دریافت یارانه و بحثهای مختلفی که در میان مردم و نه در رسانه ها جریان داشت به خوبی نشان میدهد که مردم نسبت به برخی از تصمیمات دولت اعتماد خود را از دست داده و همراهی لازم با سیاست گذاری های دولت را ندارند. شایان ذکر است که ماهیت اعتماد و اطمینان قلبی به گونه ای است که کسب آن مستلزم ارائه یک رفتار مستمر عقلایی و برخوردار از پشتوانه علمی است و نمی توان شخص و یا دولت خاصی را در این میان متهم دانست و حتی شاید بتوان برای ان ریشه های تاریخی چند صد ساله را نیز شناسایی کرد.
آنچه که مسلم است پراکنده گویی و اظهارات غیر کارشناسی برخی از مسئولان عامل قدرتمندی است که باعثمی شود مردم نتوانند در خصوص یک تصمیم سرنوشت ساز دقیقا منطبق با سیاست ها و خواست دولت گام بردارند.
از سوی دیگر برخی از اقدامات نظیر شیوه توزیع سبدکالا این گمان را در اذهان عمومی تقویت می کند که دولت و تیم اقتصادی دولت نتوانسته اند از ظرفیت های فکری و کارشناسی کشور به خوبی استفاده کنند و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از مدیران باسابقه و توانمند در کشور صرفا به دلیل گرایشات اصول گرایانه و جناحی پست های خود کنار گذاشته شده و از چرخه مدیریت کشور حذف شدند صرف نظر از این که حذف این تعداد مدیر با روح اعتدال در تعارض است طبیعی است که جای خالی انها دیر یا زود در عرصه سیاست گذاری و فعالیت های آتی دولت خود را نشان خواهد داد.
لازم به توجه است که رسانه های متعدد و تریبون های مختلف شرایط را به گونه ای رقم زده است که گویی دولت و دولتمردان در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنند و گذشت آن زمانی که اتفاقی در یک وزارتخانه یا یک نهاد می افتاد و بعد از ماه هاو یا سال ها اخبار آن منتشر می شد به عبارت دیگر ابر سنگین رسانه ها سایه خود را بر سر همه گسترانیده است و کوچکترین خبر ناگوار از یک تجمل گرایی, جشن اشرافی و یا تضییع بیت المال به سرعت در میان مردم منتشر می شود و در صورت تکرار و تعدد به مرور زمان باعثسلب اعتماد عمومی نسبت به سیاست های اقتصادی و فرهنگی دولت خواهد شد.
بنابراین در شرایطی که هنوز دولت در ابتدای راه است و هنوز زمان قضاوت کردن در مورد عملکرد دولت فرا نرسیده است ولی این نگرانی وجود دارد که نبود بنیه کارشناسی و عدم ارتباط مفید و موثر و اطلاع رسانی قطره چکانی به مردم عواقب ناخوشایندی را در پی خواهد داشت که تا هنوز فرصت باقی است باید برای آن تدبیر مناسبی اتخاذ شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار