|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۶۶

لاریجانی در جمع مسئولان استان خراسان جنوبی:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس با تأکید براینکه رونق گرفتن تولید، اولویت کشور است گفت: معوقات بانکی هم یکی از مشکلات فعلی کشور است.

به گزارش خبرنگار اعزامیخبرگزاری تسنیمبه طبس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان سفر به شهرستان طبس در دیدار با مسئولان استان خراسان جنوبی، با تأکید بر رونق تولید و اولویت دانستن آن، گفت: اصل این است که رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا در کنار آن آبادانی ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید ظرفیت های سرمایه گذاری شناسایی شده و در اختیار مردم قرار گیرد و باید شناسایی کرد که چه پروژه هایی را می توان در اختیار مردم گذاشت تا اگر مردم نتوانستند پروژه ای را در اختیار بگیرند، آن پروژه در اختیار دولت باشد.

لاریجانی تصریح کرد: به طور مثال بر روی بیمارستان های این منطقه سرمایه گذاری صورت گرفته، اما به علت کمبود اعتبارات برای خرید تجهیزات و تأمین نیرو به بهره برداری نرسیده است. حال اگر این پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شود، کارها سریع تر پیش می رود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در قانون بودجه نیز اجازه داده شده که سهام بیمارستان ها به مردم یا پزشکان داده شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه ها باید از ابتکارات استفاده شود تا از قدرت مانور مردم در تمام حوزه ها به ویژه معدن استفاده شود، گفت: متأسفانه از ظرفیت های حوزه معدن در کشور به ویژه این استان به خوبی استفاده نشده است. از سوی دیگر در این رابطه نباید برای تأمین اعتبار به دولت امید داشته باشیم بلکه باید از ظرفیت های موجود در قانون بودجه و برنامه پنجم استفاده شود، چرا که در این قوانین به بخش خصوصی تأکید شده است.

لاریجانی یکی از مشکلات فعلی کشور را معوقات بانکی دانست و گفت: در این خصوص دو موضوع مطرح است؛ اول افرادی که پول را گرفته اند و در راه درست هزینه نکرده اند که قطعا باید با کمک مسئولان و قوه قضائیه با این افراد برخورد شود، اما از سوی دیگر برخی تولیدکننده هستند که به علت تلاطمات اقتصادی نیاز به منابع مالی دارند. از این رو در قانون آوردیم که جرایم این افراد بخشیده و معوقات شان در ۵ سال تقسیط شود تا شرایط برای رشد تولید فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه همه باید حامی تولید باشیم، گفت: همه به ویژه استانداران باید به دنبال تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل باشند و پروژه هایی که به تولید کمک می کند باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: براساس بررسی ها تاکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده شده که تنها می توان ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این پرژه ها اعتبار اختصاص داد. پس برای تکمیل آنها چندین سال زمان نیاز است که حتی در صورت اتمام این پروژه ها، آنها در آن زمان فرسوده هستند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت های قانونی واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی حمایت کنیم.

لاریجانی با اشاره به مشکلات کمبود آب در کشور، اظهار داشت: در بخش کشاورزی باید تکنولوژی آبیاری تحت فشار سرمایه گذاری شود.

وی در پاسخ به مسئولان که بازارهای افغانستان را بازار خوبی برای مصرف تولیدات این استان می دانستند، گفت: مسیر اگر باز و جاده ساخته شود می توانیم از ظرفیت های این حوزه استفاده کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار