|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۷۴

گزارش وطن امروز

خبرگزاری تسنیم: روزنامه وطن امروز در گزارشی از ۶ مطالبه مهم دانشجویان از دولت در سال ۹۳، ازدواج، بیکاری و سیاسی نشدن دانشگاه ها را در اولویت مطالبات قرار داد.

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیم، زمانی که نام دانشجو به میان می آید، واژه آینده ساز هم در ذهن ها تداعی می شود و دانشجویان به عنوان روشنفکران جامعه، قشر پیشرو به حساب می آیند اما این گروه از جوانان، هم به اقتضای شرایط سنی شان و هم به لحاظ قرار گرفتن در مسیر علم و دانش این روزها مطالبات و انتظاراتی از دولت یازدهم دارند. نکته قابل تامل اینجاست که بسیاری از این مطالبات در گروه خواسته های نخستین قشر دانشجو در کشور قرار می گیرد اما در حال حاضر و به باور بسیاری از کارشناسان این مطالبات چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

۶ مطالبه دانشجویان
تا به امروز دو دوره صد روزه و نزدیک به ۹ ماه از عمر دولت تدبیر و امید هم گذشته است، اما اینکه در این مدت تا چه اندازه مطالبات واقعی مردم و بویژه دانشجویان توسط دولت برآورده شده است و اساتید و دانشجویان این روزها چه انتظاراتی از دولت دارند، پرسشی است که برای پاسخ به آن به سراغ تعدادی از دانشجویان دانشگاه های معتبر و مهم کشور رفتیم. این دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار «وطن امروز» صحبت های جالبی بیان کردند که مطالعه آنها برای اطلاع از دغدغه های فکری قشر دانشجو خالی از لطف نیست. البته به طور قطع نمی توان نظرات جامعه عظیم دانشجویی را در قالب یک گزارش چند پاراگرافی جمع آوری کرد، اما نظرات تعداد انگشت شماری از این افراد هم می تواند تا حد زیادی هر مخاطبی را با مهم ترین نیازها، دغدغه ها و مطالبات قشر دانشجو آشنا کند. در بین نظرات و دیدگاه های دانشجویان از دولت یازدهم چند نظر مشترک وجود داشت که باید بیشتر از گذشته مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. «تسهیلات ازدواج، بیکاری، سیاسی نشدن محیط دانشگاه، برگزاری دوباره کرسی های آزاد اندیشی و نقد و بررسی توافقنامه ژنو در محیط دانشگاه» از اصلی ترین دغدغه ها و مطالبات این روزهای دانشجویان است؛ مطالباتی که چشم امید جوانان را به همت و تدبیر مدیران دولت یازدهم معطوف کرده است.
بگذارید درس بخوانیم
«فقط از دولت می خواهم فضایی ایجاد کند تا ما بتوانیم درس بخوانیم». احسان نجفی دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه آزاد با بیان این مطلب به «وطن امروز» می گوید: تنها خواسته ما از دولت ایجاد شرایطی است که بتوان به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای درس خواند، چرا که در حال و هوای فعلی دانشگاه ها با نزدیک شدن به هر رویداد سیاسی از درس خبری نیست و کلاس ها به بحثها و جدل های بی فایده سیاسی تبدیل شده است. به گفته این دانشجوی دانشگاه آزاد، این بحثو جدل ها این روزها در کلاس های درس مشاهده می شود و از دولت تقاضا دارم دانشگاه ها رابه سمت هدف اصلی شان سوق دهد و تا می تواند از این حواشی بی فایده دور کند.
آموزش هم «یارانه» می خواهد
این درحالی است که رسول آجرلو از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه پیام نور در پاسخ به پرسش «وطن امروز» می گوید: همواره تولید و اقتصاد در بحثیارانه ها مطرح می شود که نشان دهنده غفلت دولت از بحثآموزش و تولید علم است. به باور این دانشجوی رشته حقوق، اختصاص سهمی از یارانه ها به دانشجویان برای کاستن از میزان شهریه ها یا افزایش مقدار وام های دانشجویی می تواند راهکار مناسبی برای دلگرم کردن دانشجویان به تولید علم و پژوهش باشد.
شغل آینده ام چیست؟
اما شغل و به قول معروف پیدا کردن کار از مهم ترین دغدغه های این روزهای جوانان بویژه دانشجویان است. احمدرضا احمدی دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه قزوین در این باره به «وطن امروز» می گوید: هر سال شاهد افزایش ظرفیت دانشگاه و به تبع آن افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم اما کمتر از افتتاح کارخانه یا پروژه های مولد خبری می شنویم. وی می افزاید: وجود چنین شرایطی باعثنگرانی دانشجویان است که آیا در آینده می توانند شغل مناسب پیدا کنند؟ بنابراین از دولت توقع دارم برای معضل بیکاری، بویژه بیکاری در بین قشر تحصیلکرده چاره ای بیندیشد. بنابر اظهارات این دانشجو، بالا بودن میزان شهریه ها و همچنین هزینه های تحصیل هم از دیگر نگرانی ها برای دانشجویان است که انتظار دارم دولت برای کم کردن بار شهریه از دوش خانواده ها کاری انجام دهد.
چراغ کرسی های آزاداندیشی خاموش شد!
نکته دیگری که این دانشجوی کارشناسی برق به آن اشاره کرد، یادآوری کرسی های آزاداندیشی بود. وی ضمن گلایه از وضعیت موجود کرسی های آزاداندیشی اظهار داشت: در حال حاضر این کرسی ها چندان مورد توجه نبوده و با مطرح کردن مباحثکلیشه ای، پویایی این جلسات از بین می رود. از دولت می خواهم توجه بیشتری به این کرسی ها داشته باشد تا با اصلاح و روشنگری دانشجویان از بسیاری از کج روی ها و کج فهمی ها جلوگیری شود.
نقد و بررسی توافقنامه ژنو
در دانشگاه ها
اما علاوه بر تمام این دغدغه ها، موضوع توافق ژنو و فعالیت های تیم دیپلماسی هم از نگاه دانشجویان پنهان نمانده و این قشر هم خواستار شفاف سازی بیشتر در این باره هستند. محسن اعتماد دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه تهران از دیگر دانشجویان به «وطن امروز» می گوید: تنها انتظار من از دولت این است که درباره توافق ژنو شفاف سازی کرده و جزئیات بیشتری را در اختیار دانشجویان قرار دهد. همچنین بابک میرطالبی، دانشجوی رشته مهندسی پرواز دانشگاه علمی - کاربردی هم از دیگر دانشجویانی است که ضمن تاکید بر دانستن به عنوان حق دانشجویان، خواستار حضور تیم دیپلماسی کشور در دانشگاه ها و تشریح فعالیت های صورت گرفته شد. این دانشجو در پاسخ به پرسش «وطن امروز» خاطرنشان کرد: انتظار می رفت تیم دیپلماسی کشور برای روشن شدن ذهن دانشجویان در دانشگاه حاضر شده و اهداف و عملکردشان را تشریح می کرد.
باز هم تسهیلات ازدواج!
البته در میان تمام دغدغه های ریز و درشت دانشجویان و مطالبات آنها از دولت یازدهم در سال ۹۳، موضوع ازدواج و پرداخت نشدن وام ازدواج هم به پای ثابت این دغدغه ها تبدیل شده است. محسن محمدی و زهرا تولایی زوج جوان دانشجویی هم با طرح مشکل ازدواج و نبود تسهیلات برای ازدواج دانشجویی به «وطن امروز» می گویند: چند ماه است به دنبال اندک مبلغ وام ازدواج هستیم تا زندگی مشترک مان را شروع کنیم اما درست نمی شود و تدارک جشن عروسی هم به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده که از دولت یازدهم در این باره انتظار داریم.

انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تأیید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار