|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۷۵

مدیرکل یونسکو:

مدیر کل یونسکو با اشاره به اینکه ثبت اسناد تاریخی ایران مربوط به کل جهان است اظهار داشت: حفظ این میراثبرای گفتمان و صلح در جهان بسیار مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرینا بوکوآ مدیر کل یونسکو در مراسم رونمایی از نقشه های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو گفت: نقشه هایی از فلات ایران و کتاب هایی که به زبان عربی، اردو و غیره ترجمه شده هر کدام از اسناد داستانی را در خصوص دانش و گفت و گو و تعامل در ایران بیان می کند و نشان دهنده فرهنگ عمیق تمدن ایرانی هستند و حس این میراثبرای گفتمان و صلح بسیار مهم است.

وی افزود: صلح تنها نبودن جنگ نیست و باید بر پایه احترام و ارزش های مشترک بنا شود و این معنای برنامه حافظه جهانی یونسکو است.

مدیر کل یونسکو با اشاره به اینکه حفظ و انتقال ارزش های تاریخی بسیار مفید است بیان کرد: یونسکو برای حفظ اسناد تاریخی و فرهنگی تلاش می کند اما متاسفانه بسیاری از این میراثها از بین رفته و نابود شده و هدف ما این است که میراثانسان ها را به نسل های آینده منتقل کنیم.

بوکوآ با بیان اینکه برنامه میراثجهانی شامل موسیقی و چاپ های سنگی است که هر کدام یک ثبت تاریخی هستند و به زبان جهانی ترجمه شده اند گفت: شاهنامه فردوسی نماینده ارزش های ایرانی منطقه است که ارتباط خاصی با غرب ایجاد کرده است.

وی از وزیر امور خارجه کشورمان برای تلاش هایی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی برای حفاظت و مراقبت از این میراثکشیده تقدیر کرد و از کمیته ملل یونسکو و کارشناسان و فرهیختگان نیز برای حفاظت از میراثتشکر کرد.

مدیر کل یونسکو با اشاره به سخنان ظریف بیان کرد: باید بر پایه گفتمان های بین المللی تلاش کنیم تا مکشلات با همدلی فرهنگ ها به سرانجام رسد.

وی افزود: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ برنامه یونسکو گفتمان میان تمدن ها بوده است که ایران نقش بسیار مهمی در گفتگوی تمدن ها داشته و ما امروز به این همدلی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم.

وی تاکید کرد: خوشحالم که امروز میراثایران را جشن می گیریم حفظ این میراثحفظ میراثصلح جهانی است.

در ادامه این مراسم گواهینامه یونسکو برای نقشه های دوره قاجار از سوی مدیر کل یونسکو به ایران ارائه شد. این نقشه های مربوط به تعیین نقاط مورد اختلاف ایران و عثمانی در مرزهای شمال و مغان است. سند زمینه حاوی دست خط ناصر الدین شاه به اتابک اعظم است که نشان می دهد شاه شخصا از عبور از منطقه تحقیقات به عمل آورده است.

در ادامه همچنین اطلس خلیج فارس ایران به عنوان یادبود از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به مدیر کل یونسکو تقدیم شد.

همچنین وزیر امور خارجه و مدیر کل یونسکو نمایشگاهی از منتخب نقشه ها را نیز رونمایی و از آن بازدید کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار