|
|
کدخبر: ۱۶۵۳۴۷

معاون وزیر علوم:

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم از تایید اساسنامه نخستین آزمایشگاه ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها، گفت: به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی، بحران کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها وجود دارد. لذا دغدغه ما تامین نیازهای آزمایشگاهی و پژوهشی است و امسال این حرکت جهت تقویت تجهیزات آزمایشگاهی با هماهنگی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری صورت گرفت.

وی در خصوص یارانه در نظر گرفته شده برای خریداران از دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، گفت: وزارت علوم ۲۷ میلیارد تومان، معاونت علمی ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان و دانشگاه ها نیز مبلغی معادل مبلغی که وزارت علوم اختصاص داده یعنی ۳۰ درصد وزارت علوم، ۳۰ درصد دانشگاه ها و ۴۰ درصد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجموع ۶۰ میلیارد تومان یارانه برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار خریداران قرار می دهند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، خاطرنشان کرد: تقویت بنیه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تامین نیازهای علمی دانشگاه ها از برنامه های ماست. تا به حال ۳ قرارداد میان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری امضاء شده که یک قرارداد برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در سال ۹۳، یک قرارداد مربوط به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و قرارداد سوم در خصوص آزمایشگاه ملی است که این قراردادها به افزایش کیفیت و پاسخ گویی خدمات پس از فروش و رعایت استانداردهای بین المللی کمک می کند.

احمدی تاکید کرد: اساسنامه تاسیس اولین آزمایشگاه ملی علوم شناختی هم اکنون تایید شده و به زودی این آزمایشگاه تاسیس خواهد شد.

وی در خصوص آمار میزان کمبود تجهیزات دانشگاه ها، اظهار داشت: در سال ۷۸ مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار به صورت وام ارزی به دانشگاه ها برای تجهیزات آزمایشگاهی قرار بود اعطا شود که محقق نشد و از سال ۸۰ تا ۹۳ حدود ۸۰ میلیون دلار از این رقم محقق شد. ساماندهی و هدفمند کردن تجهیزات آزمایشگاهی جزو وظایف وزارت علوم است. ضمن اینکه شبکه آزمایشگاهی کشور طراحی شده و قرار است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: وزارت علوم به سمت منطقه ای کردن و تقویت نیازهای آزمایشگاهی پیش می رود و تقویت آزمایشگاه های ملی و کمک به ورود بخش خصوصی در این زمینه برای فعال کردن سرویس های آزمایشگاهی از اهداف و برنامه های ما محسوب می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار