|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۰۲

افضلی فرد در گفت وگو با تسنیم اعلام کرد

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از حجت الاسلام نبویان را مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان دانست.

مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به پرونده شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از حجت الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از حجت الاسلام نبویان و جواد کریمی قدوسی در هفته گذشته جلسه ای را ترتیب داد، اما آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور درخواست کرد تا به منظور تهیه مستندات و کسب آمادگی مسئولان شورای عالی امنیت ملی برای حضور در این جلسه، جلسه به وقت دیگری موکول شود. البته خود آقای کریمی قدوسی نیز درخواست داشت تا جلسه به وقت دیگری موکول شود.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد جلسه در هفته های آتی برگزار شود تا کمیسیون اصل ۹۰ با حضور این نمایندگان و مسئولان شورای عالی امنیت ملی به این موضوع رسیدگی کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از حجت الاسلام نبویان را مغایر قانون برشمرد و گفت: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نمایندگان مجلس می توانند در مورد مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کنند. لذا شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از این نماینده تهران به دلیل اظهارات وی درست نبوده است. این نوع شکایت خلاف تبصره ذیل ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است، چرا که طبق این قانون مرجع تشخیص را هیئت نظارت بر امور نمایندگان عنوان کرده نه دادسرا که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به آن شکایت کرده است.

افضلی فرد خاطرنشان کرد: نمایندگان می توانند برای صیانت از حقوق ملت اظهارنظر کنند و در قالب سوال، تذکر، استیضاح و… اقدام کنند. در ضمن اگر اظهارنظری مغایر با چارچوب وظایف نمایندگی داشته باشند، مرجع تشخیص آن هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است و باید به این هیئت شکایت می کردند.

وی در پایان گفت: البته دادسرا هم برای رسیدگی به این موضوع باید از هیئت نظارت بر امور نمایندگان استعلام بگیرد، چرا که مرجع تشخیص این مسائل هیئت نظارت است و می تواند نظرش را در این باره به دادسرا اعلام کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار