|
|
کدخبر: ۱۶۶۲۸۶

آلیا در گفت وگوی مشروح با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: پیشنهادهای ایران در پیش نویس نهایی توافقنامه ژنو در جمع قوی تری متشکل از دیپلمات های سابقه دار، دبیران اسبق شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس متخصص و صاحب دیدگاه بررسی شود.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به تهیه پیش نویس نهایی توافق نامه ژنو، گفت: با توجه به نکات مهمی که دلسوزان نظام از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا ائمه جمعه و جماعت و علما و اندیشمندان مطرح می کنند و اینکه آنها در حال بیان این حقیقت هستند که آمریکا هرگز منافع خود را رها نمی کند و ما به آمریکا بی اعتماد هستیم و آمریکا دشمن درجه یک انقلاب اسلامی ماست، این موارد از سر حب و بغض نیست، بلکه عملکرد آمریکایی ها این نتیجه گیری ها را نشان داده است.

وی با اشاره به حادثه طبس ادامه داد: کودتاها و جنگ هایی که در منطقه با هدف ضربه زدن به جبهه مقاومت و ایران از سوی آمریکا شکل گرفت، نشان دهنده این است که آمریکا دشمن درجه یک ماست؛ بنابراین هر چه قدر تیمی که در مذاکرات شرکت می کند قدرتمند باشد و پشتوانه علمی، منطقی، استدلالی و معنوی قوی داشته باشد، قطعاً بهتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دیپلما ت های ما پیش بینی های قوی را انجام دهند و لازم است کارگروهی در داخل کشور باشد که بیشتر بر مباحثتعمق کند و هدفش امتیازگیری بیشتر از آنها باشد، چرا که هدف غربی ها امتیازگیری از ایران است.

آلیا اظهار داشت: اولاً باید در کشور پیش بینی ها صورت گیرد و بر محورهای توافق نامه نهایی صحبت شود و اگر قرار است در مذاکرات پیشنهادی داده شود باید در جمع قوی تری که شامل برخی دیپلمات های سابقه دار در کشور، افرادی که قبلا در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این موضوع کار کرده اند، دبیرهای اسبق شورای عالی امنیت ملی و حتی برخی از نمایندگان مجلس که در این زمینه تخصص و دیدگاه دارند، پیش نویس نهایی توافق نامه ژنو مطرح شود، چرا که این کار باعثمی شود که تیم مذاکره کننده ما که با پشتوانه به مذاکرات می رود، قدرتمندتر برخورد و در مقابل بهانه جویی ها، کارشکنی ها و هر نوع فشار در مقابل تحریم بتواند مقاومت و پایداری کند.

*بحثهسته ای و سیاست خارجی ما موضوع فراجناحی و ملی است

وی گفت: هم اکنون که همه بر این باورند که طبق نظر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده باید حمایت شود، اما اگر خدای ناکرده دستاوردها به گونه ای باشد که هر روز آن طور که شاهد هستیم آنها اعلام می کنند تحریم ها و فشار ها را بیشتر می کنند باید جلوی این موضوع گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بحثهسته ای و اساساً سیاست خارجی ما موضوع فراجناحی و ملی است، تأکید کرد: نباید به بحثهسته ای و سیاست خارجی نگاه سیاسی کرد و بگویند فلان فرد در ستاد یا تفکر ما هست یا نیست، بلکه باید سعی شود از افراد متخصص، صاحب نظر و خبره حتی بیرون از دایره خودشان در تهیه پیش نویس توافق نامه ژنو استفاده کنند و اگر در تهیه پیش نویس توافق نامه ژنو از این افراد استفاده شود سرافرازی و سربلندی که به دست می آورند موجب افتخار تیم مذاکره کننده و افزایش اقتدار نظام است.

آلیا اظهار داشت: بنابراین پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ۱ + ۵ لازم است این کارگروه بیشتر رایزنی و تبادل نظر داشته باشند و هم اینکه فضای مذاکرات را پیش بینی کند. زمانی ایران می تواند بازیگردان موفقی در مذاکرات باشد که با توجه به تجارب گذشته، رهنمودهای مقام معظم رهبری و تحلیل های داخل کشور پیش بینی و فضا را به نفع مصالح و منافع نظام ایران مدیریت کند.

وی ادامه داد: البته قطعاً هدف تیم مذاکره کننده ایران همین است؛ با توجه به برخی ترفندهای دشمنان و هدف اصلی آنها یعنی ریشه کنی فعالیت های صلح آمیز هسته ای در ایران اگر از قبل تیم مذاکره کننده در مورد مذاکرات و نحوه آن پیش بینی نکند، کار مشکل می شود، یعنی هرچه قدر هدف تیم ما خوب باشد ترفندهای آنها شیطانی است، اما تیم مذاکره کننده در مقابل این ترفندها باید راه حل ها، راهکارها و بسته پیشنهادی خود را با کارشناسان و صاحب نظران داخلی در کارگروه تخصصی بررسی کنند.

*تیم مذاکره کننده افراد بیشتری را به مجموعه خود اضافه کند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تیمی که برای مذاکرات نهایی به ژنو می رود می تواند افراد بیشتری را به مجموعه اضافه کند تا مدیریت فضای مذاکره در دست تیم مذاکره کننده باشد و فشارها و ترفندهای آنها باعثنشود که امتیاز بیشتری از ما بگیرند.

وی افزود: تاکنون برآوردهای کارشناسان این است که در مذاکرات طرف غربی امتیازات بیشتری گرفته اند و با برخی فریب کاری ها به دنبال نقشه های خود بوده اند و هم امتیاز زیادی گرفته اند و هم تحریم ها و تهدیدها را افزایش داده اند. تجربه این چند جلسه مذاکره با غربی ها نشان داده که آنها اهداف شیطانی دارند و کوتاه نمی آیند و هدف آنها متوقف کردن فعالیت هسته ای ماست و در حال حاضر یک طرف در حال بردن بازی برد برد است.

آلیا گفت: باید از افراد صاحب نظر به تیم مذاکره کننده اضافه شود و آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعتماد و از مشورت های آنها استفاده کند. بنابراین وزیر امورخارجه با کارگروهی انتخاب شده از کمیسیون امنیت می تواند بحثها را به پیش ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است در این مقطع بررسی مجدد شود که تاکنون کار مذاکرات چگونه پیش رفته و تیم مذاکره کننده باید امتیازات مثبت و منفی را ارزیابی کند و کاری کند که در مذاکرات ملت ایران پیروز باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار