|
|
کدخبر: ۱۶۶۴۰۳

مولاوردی در وزارت کار:

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای بهبود وضعیت زنان کارگر گفت: دولت یازدهم در تلاش است تا تمهیدات ویژه ای را برای زنان کارگر انجام دهد چرا که به واسطه زن بودن و کارگر بودن رنج بسیاری می برند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مراسمی که به مناسبت هفته کار و کارگر در وزارت کار برگزار شد ضمن گرامیداشت این هفته به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز زنان کارگر کشورمان همپای زنان کارگر در دنیا به فعالیت می پردازند در حالی که از مشکلات عدیده ای برای ارتقای کیفیت زندگی خود رنج می برند این امر در حالی است که در سطح جهان زنانی وجود دارد که در ازای کار برابر با مردان دستمزدهای کمتری می گیرند و از نابرابری اشتغال رنج می برند.

وی با بیان اینکه تنها نیمی از زنان با حقوق تمام وقت مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: اگر به جامعه خود نگاه کنیم خواهیم دید که وضعیتی که زنان کشورمان با آن روبه رو هستند متفاوت با آنچه در سایر زنان در سطح جهان می گذرد نیست و با وجود آنکه پیشرفت های بسیاری در این امر داشته ایم اما هم اکنون در کشور نرخ بیکاری دختران ۱۵ تا ۲۴ سال رقمی معادل ۴۶ درصد بیکار جویای کار است که این امر گویای این امر است که زنان تمایل بسیاری برای فعالیت دارند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به این واقعیت تلخ که زنان سرپرست خانواده با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند خاطرنشان کرد: همینطور واقعیت های تلخی وجود دارد که خود را نشان می دهد این است که براساس سرشماری نفوس سال ۱۳۹۰،۱/۱۲ از خانواده ها دارای سرپرست زن هستند و امری که باید به آن توجه کنیم آن است که از این درصد ۸۲ درصد آنان بیکار هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان کشورمان با آسیب های اجتماعی روبه رو هستند که بنیان خانواده را تهدید می کنند و هرچند میزان پایین آسیب های اجتماعی را در میان آنان شاهد هستیم اما تبعات آن دامنگیر زنان شده و مواردی نشان داده شده که زنان با خشونت روبه رو هستند.

وی ادامه داد: باید به این حقیقت توجه شود که با افزایش فارغ التحصیلان دختر در کشور مواجهیم که آسیب های دیگری مانند افزایش سن ازدواج، مشکلات اقتصادی و معیشتی و تحولاتی از نظر فرهنگی را پدید می آورد که باید برای این راهکارها تمهیدات جدی اندیشیده شود.

ملاوردی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ که با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که بیش از نیمی از سرمایه انسانی کشور را زنان تشکیل می دهند که جمعیت بالایی را در کشور شامل می شوند و این امر نیازمند آن است که به نقش زنان کارگر در تولید ملی توجه شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان کارگر نقش ویژه ای دارند خاطرنشان کرد: یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که زنان نقش عمده ای در فرهنگ سازی و تربیت خانواده دارند که اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای نجات اقتصاد با راهکارهایی مانند رونق اقتصادی، اشتغال، ثبات پول ملی و توزیع عادلانه ثروت ملی تصریح کرد: حمایت از زنان سرپرست خانواده یکی از اموری است که دولت درصدد است به آن بپردازد که این امر را با اجرای لایحه جامع زنان سرپرست خانواده در دستور کار داریم.

وی با ابراز امیدواری از اجرای لایحه بیمه زنان سرپرست خانواده با مشارکت معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، وزارت کار و دیگر نهادهای مسئول اظهار داشت: زنان عشایر یکی از قشرهای زنان کشور ما محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار بگیرند و به طور کلی باید تسهیلاتی در اختیار زنان قرار بگیرد تا فشارهای مضاعف در این قشر کاهش پیدا کرده چرا که این قشر هم به دلیل زن بودن و هم کارگر بودن با رنج بسیاری روبه رو هستند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به برنامه های تسهیلاتی برای زنان گفت: باید تلاش شود تا از قراردادهای حقوقی که حقوق زنان را به طور کامل تامین نمی کند و از شفافیت برخوردار نیست جلوگیری شود. از سویی عدم رعایت استاندارد کالا، بازرسی ناکافی از محیط کار یا موارد نقض قانون کار که با آن روبه رو هستیم جلوگیری شود و امیدواریم تا قانون لایحه حمایت از مشاغل خانگی به اجرا در بیاید.

وی تصریح کرد: ایجاد کانون های اشتغال برای دختران فارغ التحصیل در شهرستان ها از جمله برنامه هایی است که برای زنان در نظر گرفته شده که امنیدواریم همانطور که در برنامه چهارم توسعه گام های جدی ای برای توسعه ملی برداشته شده است این امر به اجرا درآمده و شاهد محقق شدن حقوق زنان در زمینه تساوی حقوق زن و مرد، رعایت حداقل سن کار، ممنوعیت کار کودکان باشیم تا به تحولی بنیادین در این امر برسیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار