|
|
کدخبر: ۱۶۶۶۵۴

جلالی در دیدار با نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در ایران:

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، گفت: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و ترانزیت این محصول، هزینه های مادی و معنوی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است.

به گزارش حوزه پارلمانیخبرگزاری فارس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در دیدار با «بون وات» نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که عصر دیروز(۷ اردیبهشت) صورت گرفت، با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان کشور تأکید کرده اند که جمهوری اسلامی ایران نباید ذره ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر عقب نشینی کرده و در این مسئله سود و زیان مالی را لحاظ کند.

وی افزود: تعداد نیروهای نظامی، شهدا، جانبازان ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و خسارت های مادی و معنوی که در این زمینه بر ایران تحمیل شده است، بیانگر نقش بارز و تأثیرگذار ایران در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تولید مواد مخدر در افغانستان تصریح کرد: پس از اینکه نیروهای ناتو وارد افغانستان شدند، تولید مواد مخدر در این کشور افزایش پیدا کرد که این نشان می دهد یا ناتو در رشد تولید مواد مخدر افغانستان همکاری کرده و یا دچار سهل انگاری شده است.

وی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری جامعه بین الملل و عزم جدی کشورها با این معضل است که امیدواریم در آینده شاهد اقدامات عملی کشورها و همکاری جامعه بین الملل با ایران در مبارزه با مخدر باشیم.

نماینده شاهرود، مواد مخدر صنعتی را بلایی بزرگ برای جوامع خواند و تأکید کرد: افزایش آزمایشگاه های تولید کننده مواد مخدر صنعتی در افغانستان نگران کننده است.

جلالی با تأکید بر اینکه کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: اراده دنیا برای کمک، بازسازی و مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان موفق نبود و بر عکس میزان تولید این مواد در افغانستان افزایش نیز یافته است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت آن از افغانستان گام های مهمی را برداشته است، اما جامعه جهانی در این بخش کمک شایان ذکری به ایران انجام نمی دهد.

وی با تأکید بر اینکه بخش اعظم اعدامیان ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است، گفت: کشورهای اروپایی در قبال اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران فریاد حقوق بشری سرمی دهند، در حالی که حدود ۴ هزار نفر از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر شهید و بیش از ۱۰ هزار نفر مجروح شده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و ترانزیت این محصول، هزینه های مادی و معنوی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است، در حالی که دنیا در این زمینه اقدامی عملی انجام نمی دهد و کمک جدی به ایران نمی کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مبارزه با مواد مخدر تنها مشکل ایران نیست و جامعه جهانی نیز در این زمینه باید به طوری جدی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

بون وات نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با بیان اینکه روند تولید مواد مخدر در سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است، بیان داشت: افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان و ایران مسیر اصلی ترانزیت این ماده مخدر است و نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این فرایند قابل توجه است.

وی افزود: ایران ۸۰ درصد ماده مخدر تریاک را در دنیا کشف می کند و ۳۰ درصد کشفیات هروئین نیز در ایران صورت می گیرد که این دو، موفقیتی بزرگ برای ایران محسوب می شود.

نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران مواد مخدر را معضلی جهانی برشمرد و تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر هزینه های بسیاری را به دنبال دارد، به طوری که ۳۲۰ میلیارد دلار در جهان صرف مبارزه با این مواد می شود.

وی ادامه داد: درآمد سرشار ناشی از مواد مخدر در فساد یا حمایت از گروه های نظیر القاعده هزینه می شود.

بون وات با اشاره به بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته، این اقدام را قابل تقدیر دانست و گفت: نمایندگی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری ویژه با ایران و سایر کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته را دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار