|
|
کدخبر: ۱۶۶۷۲۷

سردار سلامی در جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه:

خبرگزاری تسنیم: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: اگر در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای نایستیم و مقاومت نکنیم مطمئن باشید بعد از آن سراغ ما در علوم فضا، زیست فناوری، و بیوتکنولوژی می روند.

به گزارش خبرنگار دفاعیخبرگزاری تسنیم، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پنجمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه که صبح امروز در دانشگاه بقیةالله برگزار می شد، طی سخنانی اظهار داشت: قدرت های بزرگ برای کشورهایی که ظرفیت ساخت تمدن در جهان را دارند، نسخه متفاوتی از راهبردهای مواجهه طراحی می کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی که دارای استعداد ایجاد یک تمدن در جهان را دارند، دارای یک نظام فکری، فرهنگی، سیاسی مستقل و با قابلیت نفوذ در ورای مرزهای جغرافیایی خودشان هستند و آنها قادرند نظم موجود را به چالش بکشند و پیام آور نظم جدید و الگوی جدیدی باشند و می توانند طراز قدرت خود را در دستگاه های بین المللی تغییر دهند و میدان تنفسی قدرت های بزرگ را مسدود کنند و به همین دلیل معمولا وقتی آثار و تجلی از ظهور چنین پدیده هایی آشکار می شود قدرت های موجود برای دفاع از حریم توسعه نفوذ خود و حفاظت از نظم موجود خودساخته شان، یک نبرد جدی و چند بعدی را آغاز می کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مثلا ایران دارای چنین ظرفیت و استعدادی است و در جهان، ایران را به عنوان یک منظومه تمدنی می شناسند؛ کشوری که در گذشته صاحب یک تمدن جهانی بوده، امروز هم می تواند مولد یک تمدن جدید باشد. ایران می تواند در آینده نیز مانند گذشته صاحب جایگاه تمدنی باشد.

سردار سلامی انقلاب اسلامی را نقطه ظهور تمدن بزرگ و دست یافتنی دانست و گفت: هنر بزرگ انقلاب ما این بود که قدرت تفکر استراتژیک را به تولید نقشه جامع توسعه کشور بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب، نظام سلطه به رهبری آمریکا تعیین کننده طراز و ارتفاع نقش آفرینی سیاسی ما در جهان بودند که کاملا در چارچوب آرمان ژئوپلوتیک جهانی تفسیر می شد. آنها دارای یک نقش و قدرت تأثیر در سطح راهبردی بودند و به ما یک نقش عملیاتی می دادند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: اگر آمریکایی ها از دکترین ستون های دوگانه نیکسون سخن می گفتند، ما زمان شاه در کنار عربستان یکی از این ستون ها بودیم که به ما نقش عملیاتی داده بودند و طراز رشد علمی ما را مدیریت و مهار می کردند تا دامنه رشد علمی و فنی ما به نقطه خاصی نرسد و هیچ اثری افکار و گرایش پژوهشی در هیچ کدام از دانشگاه های ما نبود و هیچ تصور عینی از هیچ واقعیت علمی در ذهن ما وجود نداشت.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: الآن ملاحظه می کنید وقتی ما در موضوع ذرات بنیادی و دستیابی به انرژی هسته ای به سطحی از علم و فناوری می رسیم، قدرت های بزرگ در این زمینه با ما می جنگند یعنی نبرد فیزیکی را در عرصه مهار علمی ما در این حوزه به عنوان یک استراتژی انتخاب کرده و دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند که آشکارترین وجه تقابل خشن و سرکوب گرایانه نظام سلطه برای جلوگیری از دستیابی ما به حوزه های علمی جدید و مدرن است.

وی اضافه کرد: اگر در این عرصه نایستیم و مقاومت نکنیم مطمئن باشید بعد از آن سراغ ما در علوم فضا، زیست فناوری، و بیوتکنولوژی می روند.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: نظام سلطه در زمینه اقتصادی نیز می خواهند ارتفاع رشد اقتصادی ما را مهار کنند لذا ما را تحریم می کنند تا رشد نکنیم. و نمی خواهند ما صاحب فناوری و رشد در این عرصه شویم. چون سرشت ما یک سرشت تمدنی است و اگر ما مانند ترکیه، کره جنوبی و سوئیس بودیم شاید کاری به ما نداشتند؛ البته به این کشورها نیز اجازه ورود به برخی حوزه ها را نمی دهند. اما ما یک کشور بزرگ با تمدن عظیم و مکتبی سعادت بخش و کهنگی ناپذیر هستیم. بنابراین در طبیعت زندگی علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما عشق به پیشرفت و عظمت یافتگی یک کاراکتر قوی است.

سردار سلامی تأکید کرد: ما از تجربه آموختیم در هر موضوعی که متمرکز می شویم و از چالش های آن نمی ترسیم و ثبات قدم داریم و براساس عزم ملی حرکت و از الگوهای مدیریت جهادی استفاده می کنیم، هیچ بن بستی در مسیر رشد نمی بینیم و در آن زمان موفق می شویم.

وی خاطرنشان کرد: ما یک آرمان بزرگ داریم و نیرویی پیشران ما را به سمتی هدایت می کند که خیلی عمیق است و از قرآن الهام می گیرد که با فلسفه هدایتی غرب بسیار متفاوت است. در کنار این نیروی پیشرو نیز نقش فشار رو به جلو را دارد، نیروهایی ما را به همان سمت می کشد. یعنی از یک طرف فشار و از طرف دیگر کشاندن وجود دارد که هر دوی اینها در یک جهت هستند و آن هم آرمان بزرگ ماست که احیای انسان است. یک انسان آنقدر ارزش دارد که احیای یک انسان همانند احیای بشریت است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کسانی که مذهبی هستند به نظم در عالم خلقت اعتقاد دارند گفت: مسیحیت نیز مانند اسلام انسان ها را به سمت علم هدایت می کند و افرادی مانند لویی پاستور افراد مذهبی بودند. دین به ما می آموزد همه چیز بر مبنای نظم است و هیچ چیز تصادفی وجود ندارد اما در حال حاضر انسان هرچیزی را نمی شناسد می گوید تصادفی است.

سردار سلامی در ادامه اظهار داشت: مکتب اسلام به یک اندیشمند اسلامی این جرأت را می دهد که از قوه عقل و خیال استفاده کند و چیزهایی را که وجود ندارد ایجاد کند؛ ما نیازمند این هستیم که در مبانی دینی تکیه کنیم و بدانیم که به همه چیز می توانیم دست پیدا کنیم. چرا که خداوند آسمان ها و زمین را در تسخیر انسان قرارداده است.

وی تأکید کرد: راه اصلی قدرتمند شدن ما مصون شدن از فشارهای دشمن و دستیابی به اقتدار علمی است. ما هرگاه در اندیشه و تولید علم از دشمنان مستقل شدیم به استقلال حقیقی رسیدیم و این سطح، مهمترین رکن از استقلال علمی است.

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ما باید علم را از انحصار دشمن خارج کنیم و شأن ما چنین چیزی است. هر واقعیتی در بیرون بازتاب یک حقیقت در درون است هر ملتی آنگونه عمل می کند که آنگونه می اندیشد و هر ملتی آنقدر بزرگ است که در ذهنش بزرگ باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار