|
|
کدخبر: ۱۶۷۰۷۳

عارف در مراسم روز معلم در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی:

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: در صورتی که دانشگاهیان به وظیفه خود عمل می کردند درصد انصراف مردم از یارانه بیشتر می شد اما هم اکنون دولت با این عدد کم انصرافی ها هیچ کاری نمی تواند بکند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان ظهر امروز در مراسم روز معلم که در دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم اظهار داشت: در آستانه ۱۲ اردیبهشت و روز شهادت استاد مطهری قرار داریم و لازم است ضمن تسلیت به مناسبت شهادت این استاد گرانقدر روز معلم را به همه معلمان ایران اسلامی که در تربیت فرزندان این مرز و بوم تلاش می کنند تبریک بگویم.

وی افزود: همچنین لازم است فرا رسیدن روز کارگر و ولادت حضرت امام باقرالعلوم(ع) را تبریک بگویم.

عارف با بیان اینکه سند چشم انداز میثاق ملی ما است بیان کرد: توجه به سند چشم انداز قبل از آنکه متوجه دستگاه اجرایی باشد همکاری دانشگاهیان را طلب می کند زیرا دانشگاه اتاق فکر نظام است و به همین دلیل همواره دانشگاه مورد توجه رهبری انقلاب بوده است و باید در افق ۱۴۰۴ رتبه اول را در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: نرخ باسوادی در کشور پیشرفت چشمگیری داشته است و علت آن هم تلاش معلمان بوده است. زمانی ۱۹ میلیون دانش آموز وجود داشت اما معلمان به خوبی آنها را تربیت کردند و امیدواریم در آینده نزدیک جشن ریشه کنی بی سوادی را در همه استان های کشور داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ویژگی بارز معلمین را همراهی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: معلمین در همه صحنه ها همراه هستند و همچنین با توقع بسیار کمی که دارند مشکلات را بیان نمی کنند و اگر ما امروز دستاوردی در علم داریم مدیون معلمین هستیم.

عارف با اشاره به اینکه در اوایل دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر و تحول اساسی در آموزش عالی کشور ایجاد بشود گفت: در آن زمان دو طرح راهبردی فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام و تحول بنیادی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و این دو سند باید به اجرا برسد.

وی ادامه داد: اگر معلمین می خواهند آنها را اجرا کنند نه تنها نباید دغدغه معیشتی داشته باشند بلکه باید مسائل و مشکلاتی را که با آن روبه رو هستند را حل کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه اساتید سهم بالایی در پیشرفت و اعتلای کشور بعد از انقلاب اسلامی داشته اند گفت: اساتید حتی در اداره کشور نقش مهمی داشته اند و مهمترین فعالیت آنها تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور بوده است که خوشبختانه هم اکنون از کشوری که روزی به نیروهای کارشناسی خارجی وابسته بودیم به وضعیت خودکفایی رسیده ایم و می توانیم مدعی صادرات نیروی کارشناسی باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو نگران کننده است و به ازای هر ۶۳ دانشجو یک استاد داریم و اگر می خواهیم جایگاه اول را از نظر علمی در منطقه داشته باشیم باید علمی را دنبال کنیم که مردم اثر آن را در زندگی حس کنند زیرا اگر تولید علم به تولید ثروت منتهی نشود فایده ای ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در دنیا نسبت استاد به دانشجو یک به بیست است تصریح کرد: شاخصی که مدنظر است وجود ندارد و باید همه امکانات را برای آرامش استاد فراهم کرد.

عارف افزود: هم اکنون ۶۸ هزار عضو هیات علمی وجود دارد و قطعا باید هرم علمی اصلاح شود.

وی با انتقاد از توسعه کمی آموزش در دهه های گذشته اذعان داشت: چرا یک استاد باید بیش از ۵ سال در مرتبه استادیاری متوقف شود؟ در نگاه کمی باید جای خود را به نگاه کیفی بدهد زیرا این وضعیت نگران کننده بوده و ما را به افق چشم انداز نخواهد رساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با تاکید بر اینکه در صورت رسیدن به اهداف سند چشم انداز در اقتصاد اول خواهیم شد گفت: اگر به این مسائل توجه شود دیگر دغدغه نرخ بیکاری را نخواهیم داشت اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در افق ۱۴۰۴ مشکل جدی خواهیم داشت. تورم دغدغه اصلی ما است و علت نامگذاری سال ۹۳ به نام «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» این است که رهبر انقلاب نسبت به مشکلات اقتصادی دغدغه جدی دارند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: متاسفانه عده ای منتظر هستند دولت اشتباهی کند و به اینطور القا کند که بین مردم و مسئولین فاصله وجود دارد.

عارف با بیان اینکه باید بپذیریم دانشگاه اتاق فکر نظام است اظهار داشت: عزم ملی تنها این نیست که دولت مسئول باشد بلکه اساتید و دانشگاهیان نیز باید با نقد عملکردها، نقد برنامه های دولت به مسئولین کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه به خاطر حاکم شدن یک نگاه خاص مسئولیت را کنار گذاشتیم و باید با مسئولیت پذیری مردم را نسبت به مشکلات و موانع آگاه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با طرح این موضوع که اگر دانشگاهیان وظیفه خود را انجام می دادند درصد بیشتری از مردم از گرفتن یارانه انصراف می دادند گفت: اگر دانشگاهیان وظیفه خود را انجام می دادند درصد انصراف از یارانه ها بیشتر می شد و دولت می توانست با استفاده از مناع آزاد شده بخشی از مشکلات را حل کند اما وقتی عدد انصرافی ها تک رقمی است دیگر چه توقعی می توان از دوشت داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولین موظف هستند تا شرایط را برای فعالیت فراهم کنند اضافه کرد: باید برخی دست از مانع تراشی و نگاه قیم مابانه بردارد و فضا برای همه اساتید و نقش آفرینی آنان فراهم شود.

عارف خاطرنشان کرد: باید از برخوردهای غیرمنطقی و چماق های بالای سر پرهیز کرد. زمانی که در نظام الهی قرار داریم بازنشستگی علمی یک استاد چه مفهومی می تواند داشته باشد. باید از همه توان اساتید استفاده کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر یک استاد مشقت و رنج سفر را به جان می خرد و می خواهد به کنفرانس علمی برود به جای اینکه از طریق بروکراسی های پیچیده اداری برای او مانع ایجاد کنیم باید این اساتید را تشویق کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید از بعضی خطاهای دانشجویان چشم پوشی کرد مدعی شد: دانشجو اگر خطا کرد باید اصلاح شود نه اینکه به کمیته انضباطی معرفی شود، دانشجو باید در دانشگاه خودش خطا کند نه اینکه در جامعه خطا کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار