|
|
کدخبر: ۱۶۷۲۸۵

مدیر اندیشکده آمریکایی:

فیتزپاتریک در تحلیل خود به بررسی شرایط اعمال توافق ژنو و آینده مذاکرات بر سر رسیدن به توافق جامع پرداخته است و در مجموع علی رغم خوشبینی‎ها، کار را برای رسیدن به توافق در آینده نزدیک، دشوار دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر مارک فیتزپاتریک مدیر" برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک IISS "در مقاله جدیدی به بررسی آینده مذاکرات هسته‎ای ایران با گروه ۵ + ۱ پرداخته است.

وی با اشاره به این که بیش از نیمی از فرصت شش ماهه قرار داده شده در توافق موقت هسته ای گذشته است، به جو مثبتی که در اثر پایبندی دو طرف به تعهدات خود ایجاد شده است، اشاره کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل هسته‎ای درباره مذاکرات وین و آغاز بررسی جزئیات توافق نیز می‎گوید پیشنهاد ایران برای طراحی مجدد رآکتور اراک، نشانه " نگرش عملگرایانه " ایران است و می‎افزاید بیشتر کارشناسان اینکه مساله اراک حل شده است، را پذیرفته‎اند.

" دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا و فرمانده سابق منطقه مرکزی ارتش آمریکا، گفت احتمال دست یابی به یک توافق نهایی " بیش از ۵۰ درصد " شده است. بر اساس برآورد فوق، موسسه RAND نیز به بررسی گام‎هایی که لازمه توافق است، پرداخته. "

فیتزپاتریک یکی دیگر از دلایل خوشبینی را روال مثبت گفتگوهایی می‎داند که بصورت همزمان با مذاکرات وین، بین آژانس و تهران در جهت روشن شدن زوایای فنی برنامه هسته‎ای در حال انجام است؛ می‎داند و به گفته علی اکبر صالحی درباره دادن مجوز به آژانس برای بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین اشاره می‎کند.

وی اعتقاد دارد بحث‎های پیچیده‎تری از اراک و شفافیت، در آینده مطرح خواهد شد از جمله تعداد و وضعیت سانتریفوژها، مدت زمانی که برخی از محدودیت‎ها ادامه خواهد داشت و سایت غنی سازی فردو.

مدیر اندیشکده IISS همچنین ذخیره اورانیوم با غنای پایین، را یکی دیگر از موارد دانست زیرا ایران موفق نخواهد شد طبق برنامه زمان بندی شده، تمام آن را تبدیل به اکسید کند.

وی تاکید می‎کند از اهمیت راهبردی برخوردار نخواهد بود زیرا در آن زمان ذخیره اورانیوم به شدت کم خواهد بود، " اما تبعات سیاسی " می‎تواند داشته باشد.

فیتزپاتریک یکی از چالش‎های تیم مذاکره کننده ایرانی، را مواجهه با مخالفت‎های داخلی دانسته است.

گزارش اندیشکده آمریکایی با این مطلب پایان رسیده است که علی رغم خوشبینی های که روال مذاکرات ایجاد کرده است، رسیدن به توافق جامع در آینده نزدیک، دشوار به نظر می‎رسد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار