|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۳۶

پورمختار در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵ + ۱ گفت: هر توافقی که در راستای منافع نظام و خطوط قرمز کشورمان نباشد از نظر ملت ایران و مجلس پیشاپیش مردود است.

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرزگاری تسنیم با اشاره به مذاکرات ایران با ۵ + ۱ اظهار داشت: مذاکرات ایران با گروه ۵ + ۱ با اذن مقام معظم رهبری و با آن اهداف مشخصی که عنوان فرمودند، صورت گرفت و در حال انجام است. البته توافقات تا حدی که در بحثهای عمومی مطرح شده، ادامه دارد ولی تا نهایی نشود، نمی توان درباره آن قضاوت کرد.

* توافقات هسته ای فتح الفتوح نیست

وی با بیان اینکه حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای یک حق شناخته شده ای است و با پذیرش NPT از سوی کشور ما، این حق رسمیت دارد، گفت: مقررات NPT می گوید که اعضا از حق غنی سازی برخوردارند و حتی کشورهای صاحب این حق موظفند به کشوری که غنی سازی می کند، کمک کنند لذا ما راجع به چیزی مذاکره می کنیم که به ناحق از آن محروم شده ایم پس اگر به نتیجه ای هم برسیم، اتفاق بزرگی نیفتاده که بگوییم فتح الفتوحی شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: در هرحال مباحثسیاسی و نگاهی که دشمنان به این موضوع داشتند، ما را وادار کرد که با جدیت برای احقاق حق و اثبات اینکه فعالیت های ما کاملا صلح آمیز است، ورود کنیم و این مذاکرات صورت گیرد و انشالله تیم مذاکره کننده، وزارت خارجه، دولت و شورای عالی امنیت ملی، در این مذاکرات با قاطعیت جلو بروند و خواسته همه ما به طور قطع و یقین این است که به اصول و خطوط قرمز نظام وفادار باشند و در توافق نهایی این نکات را لحاظ کنند.

پورمختار در پاسخ به این سؤال که آیا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای بررسی این مذاکرات ورود کرده یا خیر؟ تصریح کرد: خیر؛ چرا که تاکنون شکایتی صورت نگرفته و ورود کمیسیون اصل ۹۰ به هر پرونده ای با وصول شکایت صورت می گیرد. البته اخیرا شکایتی از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده که ما در حال بررسی آن هستیم. منتها چون راجع به اصل مذاکره، نحوه آن و عدم اطلاع رسانی موردی به عنوان شکایت نیامده است، ما هم وارد نشدیم.

* وزیر خارجه با ۵ + ۱ متکبرانه برخورد کند

وی ادامه داد: بنده نه به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ بلکه به صورت شخصی و براساس اخباری که از بخش های مختلف گرفتم، این موضوع را رصد کردم و برای خود مقداری اطمینان آور بود که این مذاکرات در راستای اهداف و منافع نظام پیش رفته و خواهد رفت منتهی حاشیه هایی هم دارد چراکه در مذاکرات همواره حاشیه های بوده و حرفی زده می شود و طرف مقابل هم چیزی می گوید، مثلا مشی شخصی وزیر خارجه این است که دوست دارد، بیشتر لبخند بزند تا تندی کند.

" توقع این است که مسئولان وزارت خارجه در آداب و برخورد مثل خود غربی ها باشند. وقتی وزیر خارجه، یا رئیس جمهور و یا نماینده آمریکا به این شکل صحبت می کنند، تیم مذاکره کننده ما هم باید مانند آنها رفتار کنند. حکم شرع مقدس اسلام هم این است که در مقابل آدم متکبر، متکبر باشید. منتها این لبخندها جنبه رفتاری دارد و تیم مذاکره کننده در اصل خود مذاکرات مقید هستند و خواهند بود چرا که اگر غیر از این باشد، هر توافقی از نظر ملت ایران و مجلس پیشاپیش مردود است، این امری بسیار روشن و مبرهن است و کسی این را نخواهد پذیرفت ".

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به متن توافقنامه ژنو گفت: از توافق اولیه ژنو کلیاتی دارم که برای من فرستاده بودند ولی جزئیات را ندیده ام. البته چون جزو اسناد دارای طبقه بندی بالا است به نمایندگان ندادند.

* قطعات هواپیماهای ایرانی برای تعمیر نباید به خارج از کشور بروند

پورمختار در مورد پول های بلوکه شده ایران که براساس توافقنامه ژنو قرار بود به ایران داده شود، گفت: تاجایی که اطلاع دارم بخشی از داروهای مورد با همان پول کره وارد شده است، منتها اصل پول ها را ۴ میلیارد دلار اعلام کردند گرچه اعداد متفاوتی را اظهار کرده بودند اما فعلا در همین حد مانده و بیشتر از این عدد، رقمی تحویل ایران نشده است.

وی درباره بخشی از توافقنامه ژنو برای فروش و تعمیر قطعات هواپیما به ایران تصریح کرد: ما نباید بپذیریم که قطعات هواپیماهایمان را در جای دیگری تعمیر کنند. به خصوص که توانمندی های کارشناسان ایرانی این امکان را فراهم کرده اند که اگر آنها قطعات مورد نیاز را بدهند این تعمیرات به راحتی را انجام پذیرد. بنابراین دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد همچنین اگر قطعات هواپیماهایمان برای تعمیر به کشورهای دیگر برود، دوباره نوعی برگشت به قبل از انقلاب صورت می گیرد که غربی ها اجازه نمی دادند کارشناسان و نظامیان ما خبردار شوند که چه می گذرد لذا این کار اصلا به صلاح نیست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار