|
|
کدخبر: ۱۶۷۷۳۷

نجابت در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نمی توان دست برتر را در مذاکرات ژنو حفظ کرد و هیچ کس را در جریان هیچ چیز قرار نداد، گفت: قبل از امضای پیش نویس، باید جزئیات آن توسط مذاکره کنندگان اعلام شود.

حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بهتر نیست قبل از امضای پیش نویس نهایی، توافقنامه ژنو در سطح نخبگان کشور و نمایندگان مجلس بررسی شود، اظهار داشت: به هر حال این موضوع به تاکتیک و راهبرد باز می گردد و به هوشمندی مذاکره کنندگان در دو طرف مربوط است.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما داریم، اگر مذاکره کنندگان نیروی اجتماعی و نیروی نهادهای مختلف کشور را پشت سر خود جمع کرده و از آن به عنوان اهرم قدرت استفاده کنند بهتر است چند ویژگی را رعایت کنند؛ اول اینکه در این کار عجله نکنند، دوم اینکه از این نیروی اجتماعی به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. مجلس، نهادهای دیگر و مردم می توانند در این زمینه به مذاکره کنندگان کمک کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر مذاکره کنندگان با همکاری همه راهبرد را پیگیری کنند، این راهبرد کارآمد خواهد بود. راهبرد نیز این است که همه باید تلاش و از مذاکره کنندگان حمایت کنیم اما باید سطح مطالبات خود را افزایش دهیم.

نجابت گفت: در پیش نویس توافقنامه ژنو به دلیل عجله ای که در کار بود، تا حدی موافقتنامه را گران تمام کردیم ولی می شد که ارزان تر تمام شود. بنابراین در پیش نویس نهایی توافقنامه ژنو، راهبرد همه باید حمایت کامل از مذاکره کنندگان باشد اما مطالبات را در صدر قرار دهیم تا قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان افزایش یابد.

**مذاکره کنندگان باید از ظرفیت نیروهای داخلی در تهیه پیش نویس توافق نهایی ژنو استفاده کنند

وی اظهار داشت: مذاکره کنندگان نیز باید از نیروهای داخلی استفاده کنند و تصور نکنند که عده ای دنبال تضعیف یا ناکارآمد جلوه دادن مذاکرات هستند. اگر مذاکره کنندگان ایرانی بخواهند از نیروی مردم و نمایندگان مجلس استفاده کنند، باید این ها را هم در این مذاکرات مشارکت دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر بنا بر پنهان کاری باشد و بعد چیزی اعلام شود، نباید انتظار داشته باشیم که افراد و نهادها با ذهنیت های مختلف از توافقنامه حمایت کنند. اگر افراد و نهادها در جریان باشند و وظیفه خود را به خوبی بدانند و درباره منافع و مصالح توافق به اجماع برسد، آن زمان همه حمایت می کنند و مذاکرات هم موفق تر خواهد بود.

نجابت در ادامه درباره نقد توافقنامه ژنو پیش از امضا آن اظهار داشت: قبل از امضای پیش نویس، باید جزئیات آن توسط مذاکره کنندگان اعلام شود. این موضوع به راهبرد و راهکار یعنی استراتژی و تاکتیک مذاکره کنندگان باز می گردد؛ اگر آنها باور داشته باشند که از همه ظرفیت ها استفاده و فکر نکنند که کسی مخالف مصالح و منافع ملی است، آن زمان راهبردشان این خواهد بود که همه را در جریان قرار دهند و هر کسی وظیفه خود می داند که به موقع از توافقنامه ژنو نقد و حمایت می کند.

** مذاکرات ژنو نباید مسائل جناحی، سیاسی، گروهی و فردی شود

وی گفت: تهدید نظامی و تحریم در سنای آمریکا توافقات سیاسی پشت پرده است و حتی من تصور می کنم با برخی از کشورهای بین المللی همین تقسیم کار را انجام می دهند. مذاکره کنندگان ما نیز باید این باور را داشته باشند که نیروهای کشور و نهادهای قانونی می خواهند ما در مذاکرات دست برتر را داشته باشیم ولی نمی شود که دست برتر را حفظ کرد ولی در عین حال، هیچ کس هم در جریان چیزی نباشد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مذاکرات مسئله ملی است، نباید خرج مسائل جناحی، سیاسی، گروهی و فردی شود و ما در این مذاکرات نمی خواهیم از خود و شخص دیگری قهرمان بسازیم باید توجه داشته باشیم که مسئله هسته ای مسئله ملی است و به غرور جوانان و ارتقای سطح علمی در کشور بستگی دارد و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و مسائلی از این دست نباید قربانی و فدای نگاه های سیاسی و جناحی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار