|
|
کدخبر: ۱۶۹۰۵۸

کتاب «بررسی تطبیقی مناظره های انتخاباتی در تلویزیون ایران و انگلستان» نوشته اسماعیل فلاح همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

به گزراشخبرگزاری فارس، کتاب «بررسی تطبیقی مناظره های انتخاباتی در تلویزیون ایران و انگلستان»، که توسط اسماعیل فلاح خبرنگار واحد مرکزی خبر در انگلستان به نگارش درآمده است همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر شد.

بنا بر این گزارش، نگارنده در این کتاب سعی داشته است تا با بررسی ومطالعه مناظره ها در آمریکا وانگلیس چگونگی تاثیرمناظره های انتخاباتی درآمریکا بر سیاستمداران انگلیسی و مقایسه مناظره های انتخاباتی تلویزیونی انگلیس با جدید ترین مناظره های انتخاباتی تلویزیونی درایران، پاسخ برخی پرسش ها را پیدا کند.

اسماعیل فلاح درباره نگارش کتابی با این مضمون و عنوان نوشت: یک سال، پس ازنخستین تجربه جمهوری اسلامی ایران دربرگزاری مناظره های انتخاباتی تلویزیونی در سال ۱۳۸۸، اگرچه این رویداد سیاسی و رسانه ای درجهان پدیده ای جدید نبود، درسال ۱۳۸۹ خورشیدی(۲۰۱۰ میلادی) پنجاه سال پس ازآمریکایی ها درعرصه سیاسی وصحنه انتخاباتی انگلیس متولد شد.

وی ادامه داد: سرانجام درهمین سال مشارکت سیاسی، مورد توجه رسانه ها و احزاب سیاسی در این کشور قرارگرفت تا انگلیسی ها با استفاده ازاین شگرد رسانه ای تلاش کنند راه هایی برای بازگراندن اعتماد مردم به سیاست و احتمالا بالا بردن مشارکت بیشتر رای دهندگان بیابند و با شناسایی چرایی رای ندادن مردم این کشوردردوره های قبل، به چگونگی قانع کردن آنان دست یابند.

او خاطر نشان کرد: این درحالی است که بسیاری از جوامع دموکراتیک اروپایی برگزاری مناظره های انتخاباتی تلویزیونی را هنوز تجربه نکرده اند ودرانگلستان که سابقه نظام پارلمانی را از هشت صد سال قبل تاکنون به رخ جهان می کشد برای نخستین مرتبه یک سال پس ازجمهوری اسلامی ایران تجربه کرده است.

وی ادامه داد: یافته های علمی دربریتانیا درسال ۲۰۱۰ نشان داد تماشای مناظره های تلویزیونی تشویق کننده بود. درمصاحبه وملاقاتی که با پروفسور کلمن، استاد دانشگاه وناظربر مناظره های انتخاباتی تلویزیونی سال ۲۰۱۰ انگلستان، داشتم درباره تاثیر این مناظره سوال کردم که پژوهش این دانشمند انگلیسی نشان می دهد در انتخابات سال ۲۰۱۰، میزان مشارکت افراد ۱۸ تا ۲۵ سال هفت درصد افزایش یافت که در مقایسه با میزان مشارکت در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۵ انگلستان، سه درصد بیش تر بود. اگرچه من نمی توانم مدعی شوم که این افزایش، با تماشای مناظره های انتخاباتی، ارتباط مستقیم دارد، خیلی تردید دارم که این موضوع، بی ارتباط بوده باشد. بیش از نیمی(۵۵%) افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله گفتند پس از دیدن نخستین مناظره تلویزیونی رهبران، برای مشارکت در ستادهای انتخاباتی، بیش تر ترغیب شده اند. در سنین ۴۰ تا ۵۴ سال، این میزان کم تر از یک سوم(۳۱%) و در افراد بالاتر از ۵۵ سال، کم تر از یک چهارم(۲۴%) بود.

فلاح یادآور شد: نزدیک به سه چهارم(۷۴%) از رای اولی ها گفته اند که با دیدن مناظره ها، چیزهایی درباره سیاست احزاب، فرا گرفته اند در حالی که در میان افراد بالاتر از ۵۵ سال، این میزان ۶۳% است.

براساس این گزارش، دستاوردهای مهم دیگر این پژوهش عبارتند از: سه علت اصلی تماشای مناظره های نخست وزیری عبارت بودند از این که: ۱ - در صورت دستیابی به قدرت، برنامه هر حزب چیست با ۷۹ %؛ ۲ - درک مشکلات کشور برای بهتر شدن اوضاع با ۶۵%؛ ۳ - قضاوت در این باره که بهترین فرد برای نخست وزیر شدن، چه کسی است با ۶۴%. "

لازم به ذکر است، در فصل نخست این کتاب، ساختار سیاسی و تاریخچه مناظره های انتخاباتی در کشورهای سوئد، آمریکا، کانادا، فرانسه، استرالیا، نروژ، اسپانیا، آفریقای جنوبی، اسکاتلند، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، عراق، بریتانیا، مصر، روسیه و کنیا، بررسی خواهد شد. همچنین در شماری از کشورها، همچون جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، توضیحات بیش تری درباره چگونگی اجرای مناظره های تلویزیونی انتخاباتی، ارائه خواهد شد تا امکان مقایسه تطبیقی آن ها فراهم شود.

در فصل دوم، نظام های انتخاباتی ایران و بریتانیا، تشریح خواهد شد. در بخش اول این فصل، به سابقه تاریخی ومفاهیم انتخابات در ایران، می پردازیم. سپس با معرفی انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس خبرگان، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات شوراهای اسلامی کشوری، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، تشریح می شود. در بخش دوم فصل دوم، نظام انتخاباتی در بریتانیا توضیح داده می شود. سپس به چگونگی ثبت احزاب سیاسی، تاریخچه حق رای، گسترش حق انتخاب، اصلاحات در قرن بیستم، مشارکت اندک مردم در دو دوره اخیر و معرفی احزاب بزرگ در مجلس عوام بریتانیا می پردازیم.

در بخش اول فصل سوم، اداره ارتباطات بریتانیا(آفکام) که سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه ای بریتانیاست، با جزئیات کامل توصیف خواهد شد. در بخش دوم این فصل، کمیسیون انتخابات بریتانیا، مشی سیاسی روزنامه های بریتانیا درانتخابات ۲۰۱۰، تشریح می شود.

در بخش اول فصل چهارم، برنامه های مستند تلویزیونی که پیش از برگزاری مناظره ها در بریتانیا، در شبکه های تلویزیونی این کشور پخش شدند، معرفی می شوند. در بخش دوم فصل چهارم، پیشینه مناظره های تلویزیونی در آمریکا و نخست وزیری سال ۲۰۱۰ بریتانیا، کاملا شرح داده خواهد شد و زمان، مکان، موضوع، مجری و پرسش های مطرح شده، توصیف می شوند. آن گاه ارزیابی خبرنگاران، سیاستمداران و مردم از عملکرد رهبران سه حزب بزرگ بریتانیا و نتایج نظرسنجی هایی که پس از این مناظره های تلویزیونی صورت گرفت، آورده خواهد شد.

در فصل پنجم، تاثیر مناظره های تلویزیونی انتخاباتی سال ۲۰۱۰ بریتانیا بررسی خواهد شد. به منظور ارزیابی اثر مناظره ها، ابتدا مصاحبه اختصاصی با پروفسور استفن کلمن، آورده خواهد شد. سپس چکیده کتابی درباره سه مناظره نخست وزیری، مقالات و مصاحبه ها درباره عملکرد رهبران شرکت کننده در مناظره ها و اثر مناظره های تلویزیونی نخست وزیری بریتانیا در سال ۲۰۱۰ بر رای دهندگان، ارائه می شود.

در فصل ششم، مصاحبه با دکترمرتضی حیدری مجری سه مناظره انتخاباتی سال ۱۳۹۲ در ایران و سپس جدولی به منظور چکیده مقایسه تطبیقی میان مناظره های انتخاباتی در تلویزیون های انگلستان و جمهوری اسلامی ایران، ارائه شده است.

دراین کتاب انواع ارزیابی مناظره های تلویزیونی معرفی و مقالات ونقد کارشناسان واستادان دانشگاه ها درشناخت قوت وضعف مناظره ها ارایه شده است.

در پایان این کتاب ۷۶ اصل توافقی سه حزب اصلی و سه شبکه تلویزیونی برگزارکننده مناظره ها درانگلستان درسال ۲۰۱۰ با دومین مناظره های انتخاباتی تلویزیونی درایران مقایسه شده است. این کتاب توسط نشر کمال الملک واقع درقم است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب به مصلی تهران، سالن شبستان، راهروی ۲۹ غرفه ۳۴ و راهروی ۲۲ غرفه ۱۰ درنمایشگاه بین المللی کتاب مراجعه کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار