|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۷۲

طه هاشمی:

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با بیان اینکه مصالح نباید تحت تاثیر سیاسی کاری و موضع گیری های سیاسی قرار بگیرد، گفت: تعامل فرهنگی به هیچ وجه به معنای مرعوب شدن در مقابل فرهنگ دیگران نیست.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، حجت الاسلام طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا»، با بیان اینکه استاد شهید مرتضی مطهری فرهنگ را جدا از مسائل مادی و یک مسئله معنوی می دانست، گفت: شهید مطهری برای فرهنگ اسلامی و دینی جایگاه ویژه ای قائل بود و نگاه وی به مدیریت فرهنگی نیز در محتوا متفاوت بود.

وی افزود: در غرب دو مکتب لیبرالیسم با محوریت انسان و مکتب فاشیسم با محوریت استبداد وجود دارد. مبنای حکومت ها هم همیشه این دو مکتب بوده است ولی از منظر شهید مطهری اسلام متفاوت از این دو مکتب است.

هاشمی ادامه داد: شهید مطهری معتقد بود در حوزه ای که مربوط به آزادی فکر و اندیشه است، جامعه باید حق انتخاب داشته باشد اما به دلیل اینکه ممکن است کیان اعتقادی جامعه تهدید شود، حکومت گاهی می تواند ورود پیدا کند. اما در ارتباط با حوزه آزادی های اجتماعی شهید مطهری حق انتخاب را به جامعه می دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: از نظر شهید مطهری مکتبی که از آزادی اجتماعی واهمه داشته باشد، از مبانی اعتقادی مستحکمی برخوردار نیست. چون اسلام مبنای محکمی دارد، خوفی از ترویج آزادی های اجتماعی و اندیشه ندارد.

امروز نگاه جامعه به مسولان ِ حکومت است. ما ادعا داریم نظام جمهوری اسلامی برپایه مبانی اسلامی و رونوشتی از حکومت علوی است. باید بپذیریم تصویری که از حکومت علوی ارائه شده با چیزی که امروز می بینیم تطبیق ندارد. بدون تردید حکومت قبل از کادرسازی مناسب نمی تواند محتوای اعتقادی را به عنوان یک حکومت دینی پیاده کند. در این صورت طبیعی است که وقتی جامعه با رفتار غیر دینی مدیران و مسولان مواجه شود، نسبت به دین بد بین خواهد شد.»

وی افزود: سال ۶۷ از مسئولان رده بالای نظام سوال شد که اگر برگردیم به ابتدای انقلاب شما چه پیشنهادی دارید؟ مقام معظم رهبری فرمودند من مدیر تربیت می کردم! اگر مدیر بر مسائل درون دینی مسلط نباشد، راه مدیریت را بلد نباشد و با مسائل جهانی آشنا نباشد موفق نخواهد بود. مدیری موفق است که بتواند با توجه به نیازهای جامعه، تصمیمات درستی بگیرد. در عرصه فرهنگی اهمیت این موضوع بیشتر هم هست. متاسفانه در مورد مدیریت های فرهنگی شاهد این هستیم که کمتر به تربیت مدیران توجه شده است و مسائل فرهنگی به امان خدا رها شده است. متاسفانه در جامعه ما نهادهای مدنی نتوانسته به معنای حقیقی خود، کادرسازی کند.

وی گفت: در زمانی که شهید مطهری این مسائل را مطرح کردند، انقلاب اسلامی تشکیل حکومت نداده بود. بدون تردید از منظر ایشان وقتی حکومت تشکیل می شود نگرانی ها بیشتر خواهد بود.

وی یکی از مهم ترین دغدغه های شهید مطهری را مربوط به تحریف دین از درون دانست و افزود: جامعه دینی معمولاً در معرض جمود و جهل که از عوامل تخریبی است، قرار دارد. در جمود، انسان جامد تصور دارد که دین آمده تا زمان را متوقف کند و هیچ نگاهی به پیشرفت و توسعه ندارد. افراد جاهل هم کسانی هستند که به خارج از فرهنگ دینی نگاه دارند و شناختی از دین ندارند که هر دو دسته جزو تحریف کنندگان اساس دین هستند.

وی افزود: وقتی ما در مقطعی دانشگاهیان را بی دین بدانیم، طبیعی است دانشگاه به یک نوع تمارض و تعارض روی می آورد.

هاشمی گفت: اگر هم در دانشگاه مبانی دینی و اعتقادی به درستی مطرح نشود و دانشگاهیان قادر به بیان اعتقادات خود نباشند، طبیعی است توقعی که در یک جامعه دینی از دانشگاهیان وجود دارد، برآورده نشود. زمانی که از منظر ضد دینی به جامعه روشنفکری جامعه نگاه شود این تلقی برای جامعه روشنفکری هم پیش می آید که باید جلوی دین بایستد.

هاشمی اظهار داشت: دو موضوع را باید از هم جدا کرد. امام(ره) بالاخره قطعنامه را پذیرفت و گفت مسائل را با عربستان حل کنید. مهم این است که ما مصالح را در نظر بگیریم.

وی افزود: یک روز اقتضاع جنگ است و روزی دیگر صلح! عده ای که بحثتعامل و حل اختلافات را مطرح می کنند، در مقابل آن ها مرعوب نشده اند. مصالح نباید تحت تاثیر سیاسی کاری و موضع گیری های سیاسی قرار بگیرد. تحریم یک واقعیت است. نمی توانیم بگوییم که خدا تحریم کرد! آمریکا و غرب تحریم کرد و ما باید طوری رفتار کنیم که از فشار آن ها بکاهیم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم اینکه هر کسی گفت می خواهیم مشکلات کشور را با گفت و گو حل کنیم، به او انگ غرب زدگی بزنیم درست نیست. تعامل فرهنگی به هیچ وجه به معنای مرعوب شدن در مقابل فرهنگ دیگران نیست.

* نبویان: امام خمینی(ره) در عمل نشان دادند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

همچنین در ادامه این برنامه حجت الاسلام نبویان استاد حوزه و دانشگاه، فرهنگ را مجموعه نگرش ها و باورها به جامعه دانست و گفت: فرهنگ مجموعه ای از ارزش ها است و موتور محرکه ارزش ها برشمرده می شود.

وی افزود: اگر می گوییم باید کار فرهنگی انجام شود یعنی باید در بعد اعتقادات اسلامی و ارزش ها فعالیت داشته باشیم و به آسیب های این حوزه توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک نگرش دین حداقلی، با اندیشه اسلامی در تضاد است. شهید مطهری هیچ وقت چنین دیدگاهی نداشت. ایشان متاثر از نهج البلاغه است. به همین دلیل وقتی حکومت می بیند اندیشه های باطل در حال نفوذ در حوزه های فرهنگی جامعه است باید ورود کند.

نبویان گفت: وجود مقدس ائمه زندگی را به مردم عرضه می کردند که در زندگی بسیار پایین می توان به اهداف بسیار بالا رسید. کما اینکه امام همینطور بود، مقام معظم رهبری هم به همین شکل زندگی می کنند. متاسفانه گاهی اوقات در تب و تاب بعد از انقلاب عده ای از مسئولان بودند که گرایش به دنیا گرایی در آن ها غلبه داشت.

وی همچنین اظهار داشت: گرایشی که الان القاء می شود خلاف فرمایشات امام است. امام می فرمایند ما باید کوشش کنیم اخلاق کاخ نشینی را از جامعه دور کنیم. ایشان می فرمایند روزی که دولت به کاخ نشینی تمایل پیدا کرد، باید فاتحه کشور را بخوانیم.

وی گفت: روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند روزی است که باید فاتحه کشور را بخوانیم. متاسفانه امروز برخی مسئولان در دولت و جاهای مختلف در افق بسیار بالایی زندگی می کنند. برگزاری برخی از مراسم ها در کاخ ها هم با اندیشه امام و اسلام سازگاری ندارد و در این صورت باید فاتحه اسلام و کشور را خواند.

نبویان اظهار داشت: اگر مسئولی از ابتدا دارا بوده، مذموم نیست. مذموم و زشت وقتی است که زهد گرایی ترویج می شود اما بعداً مشخص می شود همین افراد ترویج گرای زهد بیشتر از بیت المال استفاده کردند. این خیلی خطرناک تر است.

وی گفت: من هم قبول دارم که نباید تبلیغ زهد کرد و در عمل کاری نکرد اما من مسئولانی را می شناسم که الان دارند استفاده می کنند! انسان می تواند بدون سونا و تغییر دکوراسیون هم به مردم خدمت کند. می توان بدون سفر به کیش هم به مردم خدمت کرد!

وی گفت: فرهنگ عبارت است از نگرش و جهان بینی اسلامی و ارزش ها! دانشگاهیان ما آدم های بسیار خوب و درستی هستند و باید مشکل را در مدیران جست و جو کنیم.

وی افزود: چرا امام می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ آیا ایشان نمی دانست ما تحریم خواهیم شد؟ قطعاً می دانستند اما وقتی به توحید قائل باشیم، ما در بحثتوحید معتقدیم خالقیت و فاعلیت در اختیار خدای متعال است. همه چیز در دست خداست. حل مشکلات اقتصادی ما فقط در دست خداوند متعالی است.

وی گفت: الان در سطح مطبوعات و مدیران حل مشکل را در رابطه با آمریکا و سران کفر می دانند. اینکه ما به دشمنان خود نزدیک شویم هیچ اتفاق مثبتی برای ما در پی نخواهد داشت.

وی افزود: ما نمی گوییم هیچ رابطه ای نباید داشت. بین تعامل و سازش فرق زیادی است. امام(ره) در عمل نشان داد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

قرآن کریم روی موضوع تولی و تبری تاکید زیادی دارد. قرآن می گوید نمی توان با کفار دوست بود. نباید به آمریکا و سران کفر نزدیک شد اما در موضوع مذاکرات هسته ای چیز دیگری می بینیم! متاسفانه عده ای دشمنی دشمن را کم نشان می دهند. آیا واقعاً رابطه با سران کفر کلاس دارد؟»

نبویان هم گفت: واقعاً امام(ره) در زمان مشکلی نداشت؟ مشکلات زیاد بود اما ایشان در همان زمان حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد. من هم معتقدم کشور مشکل دارد اما برای حل مشکلات باید به چند مورد توجه داشته باشیم. من چگونه می توانم حل مشکل را در دست دشمن ببینم؟ آمریکا دشمن ماست. پس برداشتن تحریم بخش اعظم حل مشکلات نیست. باید به جوانان اعتماد کنیم.

وی ادامه داد: رابطه با آمریکا حلال مشکلات ما نخواهد بود.

نبویان گفت: با رابطه هم نمی توان مشکل را حل کرد. باید به درون نگاه کرد. وقتی می دانیم مردم مشکل دارند آیا درست است برای تغییر دکوراسیون میلیاردی خرج کرد؟»

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار