|
|
کدخبر: ۱۶۹۸۰۴

مرعشی:

عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشتباه بود، گفت: دولت آقای روحانی نباید قانون هدفمندی را ادامه می داد چون کار اشتباهی است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزرای فارس، حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران در بخشی از یک گقت گو به ارزیابی طرح هدفمندی یارانه ها در دولت یازدهم پرداخت و گفت: از جمله افرادی هستم که معتقدم دولت آقای روحانی نباید قانون هدفمندی را ادامه می داد چون کار اشتباهی است چراکه پرداخت یارانه به مردم یک روند اشتباهی بود که توسط دولت آقای احمدی نژاد کلید خورد و نباید ادامه پیدا می کرد.

وی ادامه داد: می توانم اینگونه عنوان کنم طبیعی بود که هدفمندی یارانه ها با آن اهدافی که پیش بینی شده بود، شباهتی نداشت و مشخص بود انجام این کار بدون مبانی کارشناسی با شکست مواجه خواهد شد. انجام این عمل بدون حضور کارشناسان در این زمینه که در زمره کلان اقتصادی تعریف می شود، اقتصاد کشور زیر و رو شد و منجر به خیلی اتفاقات ناخوشایند شد که از جمله آنها، کمبود اشتغال، وضعیت نابسامان رفاه و نامساعد شدن وضعیت اقشار پایین، کم توجهی به تولید و همچنین افزایش دوباره قاچاق سوخت که یکی از دلایل هدفمندی کاهش این روند بود که دولت دهم موفق به این امر نشد.

مرعشی با بیان اینکه روحانی باید گزارش جامع و کاملی از هدفمندی یارانه ها به مجلس ارائه می داد و تا هدفمندی متوقف شود، تصریح کرد: به نظر من، ادامه دادن یک مسیر غلط، غلط است. مشخصاً هدفمندی یارانه منجر به کسری بودجه و تولیدات می شود، به دلیل اینکه رابطه اش با قیمت ارز تعریف نشده بود، ارز از ۱۰۰۰ تومان به ۳ هزار تومان تغییر پیدا کرد و عملا حجم یارانه ای که باقی مانده و تعریف نشده بود، بیشتر از حجم قبلی شد یعنی به نقطه منفی برگشت.

وی ادامه داد: دولت باید با شهامت گزارشی به ملت ارائه می داد. دلیلی نداشت دولت این راه را ادامه بدهد ولی دولت این کار را قانونی می دانست و بر این باور بود که باید ادامه بدهد که در همین باره گزارشی را به مجلس داد و مجلس در قانون بودجه این ماموریت را به دولت داد تا ثبت نام مجدد فاز دوم هدفمندی را آغاز کند و این خودش یک تجربه شد که ما نمی توانیم از مردم بخواهیم چیزی را دریافت نکند.

عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه کشور با خواهش و تمنا اداره نمی شود، خاطرنشان کرد: به نظر من، این موضوعی که پیش آمد تجربه ای شد که کشورداری و مدیریت آن با تمنا، خواهش و توصیه نمایندگان خانه ملت، دولتمردان، ورزشکاران و هنرمندان صورت نمی گیرد و کشور را نمی توان اینگونه اداره کرد. قانون باید جدی تر و محکم تر تدوین شود و نهادهای ذیربط در اجرای آن هم قاطع باشد تا معلوم شود چه کسی این پول را نیاز دارد و چه کسی بی نیاز از دریافت یارانه است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار