|
|
کدخبر: ۱۶۹۹۱۱

مهراد اعلام کرد /

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بیشترین تولیدات علمی را در نظام استنادی اسکوپوس ثبت کرده اند، گفت: ایران در جایگاه ۱۷ تولید علم دنیا نشسته است.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، جعفر مهراد سرپرست ISC گفت: پایگاه استنادی اسکوپوس دومین نظام استنادی معتبر جهان است. این پایگاه در شهر آمستردام هلند واقع است و به کمپانی بزرگ نشر جهان یعنی الزویر که ۴۰۰ سال سابقه نشر دارد وابسته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: نظام استنادی اسکوپوس در حدود ۲۰ هزار از بهترین مجلات جهان را نمایه سازی می کند و نظر به ثبت و نمایه سازی نشریات بیشتر در این نظام استنادی حضور علمی کشور های جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز در این نظام استنادی پربارتر است.

مهراد اظهار داشت: دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بیشترین تولیدات علمی را در این نظام استنادی ثبت کرده و با گشودن افق های تازه در حوزه علم و فناوری روحی تازه در علوم مختلف علمی دمیده اند.

وی گفت: ایران در سال ۱۳۹۰ برابر با سال ۲۰۱۱ میلادی ۳۸۷۴۶ مدرک که شامل ۱.۵ درصد از کل تولیدات علمی جهان است تولید کرده و رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است.

سرپرست ISC گفت: در سال ۱۳۹۱ برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی این رقم به ۴۰۱۰۴ مدرک افزایش یافته که در تاریخ سنجش تولیدات علمی کشور بی سابقه است. در اینجا سهم ایران از کل تولید علم جهان ۱.۶ درصد است که در این وضعیت نیز ایران رتبه ۱۷ تولید علم جهان را در اختیار دارد.

سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان ۱.۵ درصد بوده است

وی تاکید کرد: بررسی میزان تولیدات علمی کشور در سال ۱۳۹۲ برابر با سال ۲۰۱۳ میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می دهد که کل تولیدات علمی ایران ۳۹۰۹۹ مدرک است. سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان ۱.۵ درصد بوده که از نظر رتبه در جایگاه ۱۷ تولید علم نشسته است.

مهراد ادامه داد: آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی که تنها چهار ماه از آن سپری شده است نشان می دهد که در این فاصله زمانی، ایران ۱۰۹۱۶ مدرک در مجلات معتبر بین المللی منتشر کرده و در اسکوپوس نمایه سازی شده است.

چهره ماندگار علمی کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در پی کسب شکوفایی علمی و نوآوری است. توجه به سرمایه گذاری بیشتر در آموزش عالی و تحقیقات علمی و نیز سرمایه گذاری در زیرساخت ها به استحکام زیربنای علمی کشور کمک خواهد کرد.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: غفلت از این موضوع با اهمیت و عدم توجه کافی و پشتیبانی لازم از پیشرفت های حاصله آسیب های جدی بر زیربنای علمی ایران وارد خواهد کرد. در سه سالی که آمار تولید علم ایران برگرفته از پایگاه استنادی اسکوپوس ارائه شد ایران همواره با توجه به گزارش های منتشر شده مقام ۱۵ تولید علم جهان را در اختیار داشت و تنزل به رتبه ۱۷ موضوعی است که باید از سوی مقامات مسئول در آموزش عالی و تحقیقات علمی باید مورد کنکاش قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در اینجا تایوان و فدراسیون روسیه از ایران پیشی گرفته و رتبه های ۱۵ و ۱۶ جهان را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار