|
|
کدخبر: ۱۷۰۰۳۷

در میزگرد منتقدین توافقنامه ژنو مطرح شد؛

در میز گرد منتقدین توافقنامه ژنو در همایش " دلواپسیم " که عصر امروز در لانه جاسوسی سابق امریکا برگزار شد سفیر اسبق ایران در شوروی گفت: تیم دیپلماسی مانند تخم مرغ شانسی نیست که صبر کنیم و ببینیم چه از آن در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر در گردهمایی منتقدین توافق ضعیف که با عنوان " دلواپسیم " عصر امروز شنبه در لانه سابق جاسوسی امریکا برگزار شد مناظره ای با حضور اسماعیل کوثری، صادق کوشکی، جواد کریمی قدوسی، ناصر نوبری، پناهیان، فریدون عباسی، مهدی محمدی و فوائد ایزدی صورت گرفت.

پناهیان در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه که مذاکره با ۱ + ۵ بر چه اساس منطقی است گفت: فایده این گونه مراسمها این است که از نمایندگان جمهوری اسلامی حمایت می کند که با پشتیبانی نیروهای انقلاب موفق باشند. اگر نیروهای ضد انقلابی از مذاکره حمایت کنند مذاکره کنندگان توافقی نخواهند داشت.

وی افزود: برگزاری چنین مراسمها و حضور شما به مذاکره کنندگان کمک می کند. اگر چنین حرکتهایی صورت نگیرد نه تنها چرخ انرژی هسته ای نخواهد چرخید بلکه چرخ کارخانه ها نیز نمی چرخد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ایران را برای اسلام نخواهیم نه اسلام چیزی می ماند نه از ایران اظهار داشت: اگر مذاکره موجب رونق اقتصادی و عزت ایران در جهان شود آن وقت مذاکره در خدمت سرافرازی است. اما اگر مذاکرات دشمنان ما را پر رو تر کند تهاجم آنها را بیشتر کند قضاوت همه این است که مذاکرات بی ارزش است و دشمن را وقیح می کند.

وی تاکید کرد: اگر مذاکره تقویت بنیه اقتصادی منجر نشود قطعا به شکست منجر می شود.

در ادامه این میزگرد اسماعیل کوثر عضو کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای امنیت ملی دلواپسید گفت: ما مذاکره را هیچ گاه ترک نمی کنیم و همیشه ثابت کردیم که در چارچوب ان پی تی حرکت کردیم و هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید از منافع ملی دفاع کنیم اظهار داشت: مذاکره یک نبرد است ما چیز اضافه ای از دنیا نمی خواهیم و در چارچوب همان قانونی که خودشان نوشته اند عمل می کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دیدارهای نمایندگان مجلس و تیم هسته ای کشور یادآور شد: به مسئولان تیم دیپلماسی بارها اعلام کرده ایم حالا که تعداد سانتیریفیوژ ها را محدود کرده ایم باید تمام تحریمها را بر می داشتند. اگر ما تعلیق اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را قبول کردیم حداقل باید بانک مرکزی از تحریمها در می آمد و صادرات نفتی آزاد می شد.

وی افزود: اگر ۲۰درصد را کم کرده ایم چرا طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداده است.

در ادامه این میزگرد ناصر نوبری سفیر اسبق ایران در شوروی با تاکید بر اینکه ۳۰ سال فعالیت دیپلماتیک داشته ام گفت: در بدو ورود احمدی نژاد از همه مسئولیتهایم برداشته شدم و اینکه رسانه ها این گونه تبلیغ کرده اند که این برنامه از طرف دولت قبل است باید بگویم این گونه نیست من به عنوان یک کارشناس که مدافع هیچ دولتی نیستم در این مراسم حضور دارم.

وی افزود: در ابتدای کار دولت روحانی نامه سرگشاده به رئیس جمهور نوشتم اما پاسخ درستی دریافت نکردم. هیچیک از طرفهای مذاکره کننده حاضر نشدند متن توافق را با من مورد بررسی قرار دهند.

سفیر سابق شوروی اظهار داشت من نزدیک به ۲۰ دانشگاه برای مناظره با طرفهای مخالف و موافق رفته ام اما هیچ کس حاضر نشده است جواب مرا بدهد آقای رئیس جمهور که از حقوقدانها دعوت کرده اید چرا کسی جواب مرا نمی دهد.

نوبری با اشاره به اینکه من اصرار کردم بند بند متن توافقنامه را با من مورد بررسی قرار دهند گفت: طرفهای مناظره حاضر نشدند که در این باره مناظره کنند. حداقل یک نفر را مشخص کنند که نکات فنی و حقوقی را جوابگو باشد.

وی با اشاره به اینکه آمریکاییها نمی توانند درخت هسته ای ما را از بین ببرند گفت: عده ای استراتژِی شان این است که هزینه های انرژی هسته ای بالاتر از فواید آن است.

نوبری خطاب به رئیس جمهور گفت: از رئیس جمهور سوال دارم چرا کسانی که برای دفاع از شما می آیند شناسنامه آنها نیز مشخص نیست.

به گزارش مهر، پس از این اظهارات دانشجویان شعار مرگ ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند.

نوبری ادامه داد: عده ای معتقدند انرژی هسته ای نمی خواهیم و این سیاست دولت است اما ما همانطور که برای ارنج تیم ملی تلاش می کنیم باید با همان انرژی برای تیم هسته ای فکر کنیم.

وی افزود: نمی شود برای این تیم دیپلماسی مثل لپ لپ و تخم شانسی صبر کنیم تا ببینیم چی از آن در می آید.

به گزارش مهر دانشجویان در تایید سخنان، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

نوبری یادآور شد: حق داریم دلواپس باشیم چرا که توافقنامه ژنو سرنوشت فرزندان ما را مشخص می کند و تیم دیپلماسی باید تقویت شود.

سفیر سابق ایران در شوروی خطاب به رئیس جمهور چند گزینه را برای اضافه شدن به تیم هسته ای اعلام کرد و گفت: پیشنهاد می کنم خانم امین زاده معاون حقوقی و آقای سرمدی قائم مقام وزارت خارجه و همچنین دکتر صدر که مشاور فعلی وزارتخانه است همراه شیخ الاسلام و آقای لواسانی که فردی ۷۰ ساله است به تیم مذاکره کننده اضافه شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار