|
|
کدخبر: ۱۷۰۰۷۵

عباسی در همایش " دلواپسیم "

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: گره زدن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژ اشتباه است.

به گزارش خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیمفریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی عصر امروز در همایش گردهمایی بزرگ منتقدین توافق ژنو به عنوان " دلواپسیم " که در مجتمع ۱۳ آبان برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که آیا شما با افرادی که معتقدند داشتن انرژی هسته ای برای کشور به صرفه نیست و اساسا برای چرخش چرخ زندگی مردم باید چرخ سانتریفیوژها تعلیق شود اظهارداشت: هر کشوری می تواند موضوع محوری و راهبردی را انتخاب کند و یکی از موضوعاتی که کشورهای پیشرفته به آن می پردازند موضوع هسته ای است که ابتدا شرایط جنگ جهانی دوم آن را به صورت یک سیستم کنترل نشده به جامعه بشری ارائه کرد.

وی ادامه داد: اگر راکتور را در نظر بگیریم تمام تخصص ها در آن وجود دارد و با پرداختن به آن سطح ایمنی کشور در مسائل تخصصی بالا می رود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: من به این نکته اشاره می کنم که اساسا چرا پرونده ما به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت و چرا به بهانه این قطعنامه ما را تحریم کردند.

عباسی گفت: ما در جامعه خود از این موضوع مهم غافل هستیم و به ما نگفتند که چون شما در حال پیشرفت هستید، جلوتان را می گیریم ضمن اینکه ما می خواستیم با پیشرفت خودمان را در جامعه جهانی مطرح کنیم.

وی گفت: اینها به بهانه اینکه ما از ان پی تی انحراف داریم و با این عنوان که فعالیت نظامی می کنیم، جلوی ما را گرفتند و برای کشور ما پرونده ساختند و محصول آن این شد که آقای آمانو در گزارش ۶۵ جی او وی در سال ۲۰۱۱ این موضوع را به شورای حکام ارائه داد و در آنجا مدعی شد که ما انحراف داریم؛ در دوره ای که آقای جلیلی در شورای امنیت حضور داشت به شورای حکام گفتیم مدارک خود را مبنی بر انحراف ایران به ما ارائه کنید تا براساس مدارک مستند به شما پاسخ دهیم. اما آنها گفتند ما مدرکی به شما نمی دهیم و از شما می خواهیم که پاسخگو باشید. اما برای دولت امکانپذیر نبود که به هر کسی از راه رسید پاسخ دهد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده در آن برهه سیاسی به خوبی و قهرمانانه در این خصوص مبارزه و استقامت کرد و باید به آقای جلیلی و تیمش به عنوان قهرمان مذاکره کنندگان را داد. البته بنده قصد ساختن قهرمان کاغذی را ندارم.

عباسی با اشاره به حماسه سیاسی افزود: آنچه اتفاق افتاده این است که حماسه سیاسی که مردم در ۲۴ خرداد آفریدند به دست یک جریان فکری خاص مصادره شده است یا جملاتی که می گویند مانند اینکه پیام ۲۴ خرداد را نگرفتید؛ باید بگویم شما هم پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید و از توهم دانایی دوری کنید. آنها توافق و برنامه اقدام مشترک شتابزده ای را امضا کردند که همه ما باید تبعات آن را بپذیریم. مانند سنگی می ماند که ته چاه انداختند و همه عقلا باید فکر کنند که چطور آن را از ته چاه بیرون بکشند.

وی گفت: این سوال مطرح است که چرا مسئولان برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند. آیا جز این است که کشور ما از نظر علمی و فنی در مسائل مختلف رشد لازم را نکرده بود و دوستان برای کسب علم و دانش به خارج رفتند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پایان با بیان اینکه سانتریفیوژها دنیایی از فناوری را با خود به همراه دارند، اظهار داشت: اشتباه است که چرخ سانتریفیوژ با با چرخ زندگی مردم گره بزنیم. بنابراین اگر دنبال گرداندن چرخ زندگی مردم هستید شتابزده عمل نکنید و به منافع ملی بیشتر از گذشته توجه کنید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار