|
|
کدخبر: ۱۷۰۲۶۵

میرکاظمی در صحن علنی مجلس:

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نگران منابع لازم برای توسعه در بخش نفت و گاز و نیرو هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، سید مسعود میرکاظمی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) پس از ارائه توضیحات وزیر نیرو درباره وضعیت آب و برق در کشور گفت: چند نگرانی جدی در بخش صنعت نیرو وجود دارد که اولین موضوع، بحثتقاضا و مصرف برق در کشور است. متاسفانه در ایران روند تقاضا متناسب با شاخصه های اصلی مصرف نیست مثلا در برنامه سوم اگر رشد ۶ درصد بوده مصرف برق ۸ درصد بوده است و در برنامه چهارم ۴.۵ درصد رشد وجود داشته اما ۵.۵ درصد رشد مصرف را داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ علیرغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف برق تنها ۰.۱۵ درصد کاهش داشته است، یادآورشد: این نشان می دهد که اگر ما به همین ترتیب مدیریت مصرف نداشته باشیم در ۱۴۰۴ بالغ بر صد و ۴۰ هزار مگاوات برق باید تولید شود ما نمی توانیم افسارگسیخته تقاضا را رها کنیم زیرا تقاضای سالیانه ۵ هزار مگاوات سنگین است سرمایه سنگینی می طلبد که این تقاضا ر ا پاسخ دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش هزینه های جاری در کشور خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون نگران منابع لازم برای توسعه در بخش نفت و گاز و نیرو هستیم، در سال ۸۶ هزینه های جاری ۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۲ به صد و ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده و امسال هم در بودجه ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای هزینه های جاری پیش بینی کردیم در این شرایط چیزی برای توسعه عمرانی به ویژه در حوزه انرژی باقی نمی ماند.

میرکاظمی با اشاره به وجود فاصله بین برق و پیک مصرف خاطر نشان کرد: اگر این روند ادامه یابد ما در هشت سال آینده باید ۴۰ هزار مگاوات بیشتر از پیک داشته باشیم یعنی حدود ۱۴۰ هزار مگاوات و این رقمی نیست که انرژی را به سر و سامان برساند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت تقاضا، هدفمند کردن توسعه و افزایش بهره وری تصریح کرد: در پایان سال ۹۲ وزارت نیرو ۲۱ هزار میلیارد تومان بدهی داشته در حالی که میزان بدهی در زمان انتقال دولت دهم ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین از این میزان بدهی ۸ هزار میلیارد تومان مربوط به فروشندگان برق است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه نباید با مسائل مربوط به حوزه برق برخورد سیاسی داشت، گفت: وظیفه ما این است که در مجلس لایه های سیاسی را کنار بزنیم و حقیقت را ببنیم.

میرکاظمی ادامه داد: با قیمت های فعلی تنها بدهی ها تشدید می شود اما نگران این هستیم که این روند بدون مدیریت مصرف ادامه یابد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجموعا ۳۱ درصد از مصرف برق در بخش خانگی اتفاق می افتد، اظهار کرد: متخصصین وزارت نیرو نگران خاموشی در سال ۹۴ هستند و ما باید فکری برای این موضوع بکنیم. در حال حاضر ۳۵ درصد ظرفیت نصب شده مربوط به نیروگاه های گازی است که کم بازده ترین ها هستند لذا وزارت نیرو باید برنامه مشخصی برای افزایش بهره وری داشته باشد.

میرکاظمی خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که در سال ۹۳،۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت باید برق تولید شود که ۲۱۷ تای آن به فروش برسد و فاصله بین این دو یا اتلاف است و یا مصرف داخلی نیروگاه ها در حالی که اگر یک درصد کاهش دهیم این رقم ۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت می شود بنابراین می توان با کاهش سالیانه یک درصد اتلاف و افزایش یک درصد راندمان نیروگاه ها هدفمندی را محقق کرد. هدفمندی لزوما این نیست که فشار بیشتری به مردم وارد کنیم.

وی به درصد بسیار کم انرژی های نو در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: این موضوع باید جدی تر دنبال شود خصوصا در روستاها و مکان هایی که شبکه انتقال پرهزینه است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بدهی فروشندگان برق انگیزه ورود به نیروگاه سازی را کم می کند، یادآور شد: ما باید اصلاح الگوی مصرف را در کنار هدفمندی دنبال کنیم.

میرکاظمی با بیان اینکه قدم های خوبی برای خودکفایی درصنعت برق برداشته شده اظهار کرد: ما باید به سمتی برویم که تولیدکنندگان در رقابت های جهانی شرکت کنند.

وی در پایان وجود یک تیم فکری در وزارت نیرو برای مطالعه در مورد افزایش بهره وری را از ضروریات عنوان کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار