|
|
کدخبر: ۱۷۰۲۶۶

میرکاظمی مطرح کرد:

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در سال ۹۲،۲۱ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بخش خصوصی بدهی داشت. اگر همه درآمدهای وزارت نیرو محقق شود حدود ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ کسری بودجه دارد که با حساب بدهی سال ۹۲ کسری بودجه وزارت نیرو در سال ۹۳،۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو در خصوص مشکلات حوزه آب و برق نکاتی را مطرح کرد پس از آن مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز نکاتی را در این خصوص مطرح کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف برق در کشور متناسب با نرخ رشد اقتصادی نیست در سال ۹۰ حدود ۱۸۴ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق کشور بوده که با اجرای طرح هدفمندی یارانه و افرایش قیمت برق تنها ۱۵ صدم درصد کاهش داشته است.

مسعود میر کاظمی اظهار داشت: در سال ۹۱ نیز مصرف برق ۱۹۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده که نمایانگر عدم مدیریت مصرف است. نمی توان تقاضا را این گونه افسار گسیخته رها کرد.

رئیس کمیسیون انرژی با انتقاد از افزایش هزینه های جاری دولت گفت: ما نگران تامین منابع لازم برای توسعه حوزه نفت و گاز و نیرو هستیم در سال ۹۱ هزینه های جاری دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۲ به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و امسال به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است بنا بر این سهم ناچیزی از بودجه کشور برای توسعه عمرانی باقی خواهد ماند.

میرکاظمی افزایش بهره وری را مهم ترین راهکار تامین برق کشور دانست و گفت: وزارت نیرو تا پایان سال ۹۲،۲۱ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشت، اگر همه درآمدهای وزارت نیرو در سال ۹۳ محقق شود این وزارتخانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان کسری دارد که با ۲۱ هزار میلیارد تومان طلب پیمانکاران مبلغ معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وزارت نیرو برآورد می شود.

وی تصریح کرد: با قیمتی که در حال حاضر دولت برای برق تعیین کرده این بدهی های تشدید خواهد شد، حرف های ما سیاسی نیست دولت ۵۳ تومان هزینه برق را تبدیل به ۴۹ تومان کرد، با این قیمت ها سرمایه ای عاید وزارت نیرو نخواهد شد.

میر کاظمی مصرف خانگی را ۳۱ درصد مصرف کل برق خواند و گفت: وزارت نیرو برای حل مشکلاتش با توجه به سیاست های دولت باید به دنبال منابع دیگری باشد. متخصصین وزارت نیرو نگران خاموشی ها در سال ۹۴ هستند.

رئیس کمیسیون انرژی اظهار داشت: در سال ۹۳،۲۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می شود که ۲۱۷ میلیارد کیلووات ساعت آن به فروش خواهد رسید و حدود ۳۳ میلیارد کلووات ساعت برق تولیدی نیز هدر می شود. اگر دولت تلاش کند در سال یک درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و یک درصد راندمان نیروگاه ها را بالا ببرد وزات نرو درآمد بالایی کسب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هدفمند کردن فقط گرفتن پول از مردم نیست گفت: دولت باید به دنبال راهکار هایی برای جلوگیری از اتلاف انرژی باشد اما باید هدفمندی نیز با سرعت بیشتری در وزارت نیرو انجام شود چون مصرف در حال پیشی گرفتن از تولید است.

رئیس کمیسیون انرژی بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران را مهمترین علت از بین رفتن انگیزه بخش خصوصی برای ورود به ساخت نیروگاه ها خواند و گفت: باید راهکاری برای حل مشکل بودجه وزارت نیرو اندیشید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار