|
|
کدخبر: ۱۷۰۳۴۵

رجایی در صحن علنی مجلس:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متأسفانه از مجموع ۴۲۰ میلیارد مکعب نزولات بلند مدت کشور، تنها ۱۱۰ میلیارد مترمکعب برای مصرف استفاده می شود و دو سوم آن نیز هدر می رود.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست علنی پارلمان پس از گزارش وزیر نیرو از آخرین وضعیت آب و برق کشور اظهار داشت: همه مسئولین اعم از دولت و مجلس و مردم باید به این مسئله واقف باشند که ما کشوری خشک و نیمه خشک داریم و باید قبول کنیم که باید با این وضعیت کشور را اداره کنیم.

وی متوسط بارندگی در کشور را زیر ۲۵۰ میلی لیتر دانست و گفت: این میزان حدود یک سوم متوسط جهانی است بنابراین این واقعیتی است که وجود دارد و ما باید با این شرایط، کشور را مدیریت کنیم. بنابراین اگر برای کم کاری ها از خشکسالی گلایه کنیم کار درستی نیست و ما از مسئولین انتظار داریم تا با درک این شرایط در جهت برنامه ریزی برای حل مشکلات آب کشور اقدام کند.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: وزارت نیرو دو وظیفه اصلی دارد که تولید و تأمین آب و برق است. البته در زمینه تولید برق کارهای خوبی انجام شده و پیشرفت هایی داشته ایم اما در زمینه تأمین و تولید آب، مشکل داریم و برای وظایفی که در این زمینه برعهده وزارتخانه است، برنامه ریزی دقیقی انجام نشده است.

رجایی افزود: طبق آمار، ۴۲۰ میلیارد متر مکعب نزولات بلند مدت در کشور داریم که با توجه به شرایط اخیر و خشکسالی های چند سال گذشته، این رقم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است. از این میزان حدود ۱۰۰تا ۱۱۰ میلیارد مترمکعب را برای مصرف استفاده می کنیم، یعنی حدود دو تا سه برابر این میزان را از دست می دهیم. با این حساب ما برای بیش از دو سوم آبی که نزولات آسمانی است، هیچ برنامه ای نداریم و متأسفانه در پاسخ به همچنین موضوعی هم گفته می شود که همه اینها تبخیر می شود.

وی ادامه داد: براساس آمارهای وزارت نیرو، استحصال آب از این ۱۱۰ میلیارد مترمکعب حدود ۷۰ درصد است که اگر کل بارش را در نظر بگیریم، در واقع ما حدود ۲۴ درصد آبی که در کشور می بارد را استفاده می کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش چاه ها طی ۴۰ سال گذشته گفت: در سال ۵۲ ما حدود ۴۰ هزار حلقه چاه داشتیم که این رقم درسال ۹۲ به ۷۸۰هزار حلقه رسیده که نشان می دهد، وزارت نیرو در رابطه با نظارت بر سفره های زیرزمینی، دغدغه ها را عملیاتی کند، همچنین یکی از موضوعات دیگر این است که در رابطه با چاه ها و پروانه های آنها تعیین تکلیف نشده و باید مقرراتی داشته باشیم تا چاه ها بدون پروانه نباشند و چاه های دارای پروانه هم اضافه برداشت نداشته باشند.

رجایی اضافه کرد: چرا زمانی که خشکسالی می شود، می گوییم کشاورزی را محدود کنیم چرا نباید برای کشاورزی ها و دامداری ها آب تأمین کرد؛ باید با روش های نوین آبیاری، شرایطی را فراهم کنیم تا مشکلات کم آبی در کشاورزی حل شود.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمینی اضافه کرد: این طرح باید هرچه سریعتر آماده و اجرایی شود چرا که ما هنوز به بافت مناطق دقت نکرده ایم و در مناطقی که مشکل آب داریم، صنایع آب بر احداثکرده ایم و در بخش هایی که مشکل آب نداریم، صنایع آب بر ایجاد نکرده ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به آمار راندمان آبیاری گفت: آمار راندمان آبیاری در کشورمان ۳۸ درصد است که واقعا جای تأسف دارد اما متأسفانه در بررسی بودجه های سالیانه، همه موارد دیده می شود به جز بحثراندمان آبیاری چرا که نیاز کشور به اعتبارات برای افزایش راندمان آب، ۱۱ هزار میلیارد تومان است و ما تنها دو هزار میلیارد تومان برای آن پول می گذاریم.

رجایی با بیان اینکه باید برای افزایش کارآیی آبیاری و بهره وری از آب برنامه ریزی و اصلاح ساختار کنیم، اظهار داشت: در سال گذشته جلسه ای با وزارت نیرو داشتیم و به طور مشترک به این جمع بندی رسیدیم که برای حل آب، ۱۲ راهکار وجود دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: بیش از یک سوم روستاها فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند و در شهرها نیز مشکل آب آشامیدنی داریم، بنابراین نگاه وزارت نیرو به مسئله آب، حل چنین مشکلاتی باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار