|
|
کدخبر: ۱۷۰۳۵۱

محمدخان در صحن علنی مجلس:

خبرگزاری تسنیم: معاون مرکز پژوهش های مجلس گفت: برخلاف برنامه پنجم توسعه که باید تلفات برق کاهش داشته باشد اما از سال ۸۹ تاکنون هدررفت برق در کشور بیشتر شده لذا باید جلوی هدررفت برق و آب را بگیریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، محمدخان معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی پارلمان پس از سخنان وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت آب و برق کشور طی سخنانی اظهار داشت: سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید هرچه زودتر سند ملی آب را بنویسند، چرا که اگر ما این سند ملی را نداشته باشیم، هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و به توسعه هم نمی رسیم و حتی نمی توانیم برای رشد جمعیت برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه بدون سند ملی آب هر برنامه ای محکوم به شکست است، تصریح کرد: در کشور بحران کم آبی داریم و باید برای این موضوع برنامه ریزی دقیقی انجام شود، همچنین نباید به مردم گفت که مصرف را کم کنید بلکه باید کاری کنید تا از هدررفت و تلفات آب جلوگیری شود.

معاون مرکز پژوهش های مرکز با اشاره به تلفات برق در کشور گفت: یکی از بخش هایی که به کشور صدمه می زند، بحثهدررفت و تلفات برق است؛ ما براساس برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی باید در هدررفت و تلفات برق به ۱۴ درصد برسیم. اما از سال ۸۹ تاکنون، نه تنها تلفات برق کاهش نداشته بلکه رشد هم داشته و این درحالی است که برای تولید هر مگاوات در نیروگاه، یک میلیارد دلار هزینه می شود و به ازای هر یک درصد تلفات، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار سوخت اضافی مصرف می شود.

محمدخان ادامه داد: ما نمی توانیم دائم از توسعه نیروگاه ها صحبت کنیم و بعد هم این تلفات کار را خراب کند، بنابراین در ابتدا باید ببینیم که این برق از کجا تلف می شود و بعد این تلفات را کاهش دهیم تا به پیشرفت در این زمینه برسیم.

وی ادامه داد: نمی شود با سیستم قیمت متوسط، برق کشور را اقتصادی کرد چرا که این روش منسوخ شده البته شنیده ایم وزارتخانه در حال تغییر این روش است و برای جایگزینی روش های نوین، برنامه ریزی کرده است.

معاون مرکز پژوهش های مرکز در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: وزارت نیرو در سه سال آینده جز با کاهش تلفات برق امکان این را ندارد که بتواند شبکه برق کشور را مدیریت کند و اگر این کار را نکند، قطعا با خاموشی های زیادی مواجه خواهیم شد بنابراین اولین کاری که وزارت نیرو باید در بخش آب انجام دهد، تنظیم سند ملی آب است و در مورد بخش برق هم باید تلفات برق را کاهش دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار