|
|
کدخبر: ۱۷۰۶۰۸

افتخاریان خبر داد

خبرگزاری تسنیم: دبیر نهمین جشنواره حکت مطهر از حضور ۵ هزار دانشجو در بخش " نوای مطهر " جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسین افتخاریان دبیر نهمین جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان، گفت: آثار استاد شهید مطهری خالق نظام فکری منسجم از معارف دینی بوده و ایمان و تعبد را در عین عقلانیت در بردارد این توامانی عقل وایمان که ویژگی شاخص آثار ایشان است از این رو ضرورت دارد تا آثار ایشان در حوزه های مختلف اندیشه دینی، فرهنگ، آزاداندیشی و تولید علم به ویژه در مقوله ایجاد تحول در علوم انسانی در فضای دانشگاه ها مطالعه و بررسی شود.

وی در خصوص آثار و ثمرات نشر و گسترش افکار و اندیشه های استاد شهید مطهری در فضای دانشگاه ها، اظهار داشت: زمینه سازی مناسب برای ورود مؤثر به مباحثو نظرات دیگر اندیشمندان در فضای آزاداندیشی و نظریه پردازی به خصوص در حوزه علوم انسانی ضرورتی است که امروزه دانشگاه با آن مواجه است.

افتخاریان عنوان کرد: جستجو در این آثار می تواند نوعی واکسیناسیون فکری در مقابل اندیشه های التقاطی تلقی شده و در عین حال، الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریط های ویران گر در حیطه های شناختی، گرایشی و رفتاری با پردازش ابعاد مختلف سیره شهید مطهری به فرهیختگان دانشگاهی ارائه می دهد.

دبیر نهمین جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان تصریح کرد: در شرایط کنونی، ارتقاء سطح شناخت و معرفت جامعه دانشگاهیان در مواجهه با جریان های ناسالم اجتماعی - سیاسی و تهاجم فرهنگی و کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشه های معارض و انحرافی، همچنین ایجاد نظام مستحکم فکری و بسترسازی اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی، رهاورد و ویژگی نشر آثار شهید مطهری در محیط دانشگاه است.

به گفته وی، پاسخ گویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایش لغزش و انحراف از وظایف نیروهای دانشگاهی تربیت شده در مکتب اسلام و شهید مطهری است.

افتخاریان درباره جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان ونقش این جشنواره درآشناسازی دانشگاهیان با آثار و شخصیت استاد شهید مطهری، ادامه داد: جشنواره حکمت مطهر که نهمین دوره خود را پشت سر می گذارد از حدود دهه هشتاد بصورت دوسالانه آغاز شد، اما با توجه به استقبال دانشگاهیان به صورت سالانه برگزار شد. از دوره هشتم مقارن با مسئولیت بنده، با توجه به محدودیت های شدید مالی، این جشنواره بصورت مجازی برگزارشد، اما با این وجود استقبال قابل توجهی از سوی دانشگاهیان را به خود جلب کرد.

وی ادامه داد: در دوره جاری تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار نفر از استادان و دانشجویان در بخش های مختلف پژوهش، مقاله نویسی، وبلاگ و کتابخوانی در این جشنواره شرکت کرده اند.

دبیر نهمین جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان در خصوص تفاوت و ویژگی هایی در این دو دوره از جشنواره نسبت به قبل، گفت: جشنواره حکمت مطهر حاصل تلاش و پیگیری جمع کثیری از استادان و نخبگان حوزه و دانشگاه بوده و بالندگی این جشنواره در درجه اول مرهون انفاس قدسیه و عنایات استاد شهید مرتضی و در مراحل بعدی محصول دغدغه مندی دبیران و مسئولان قبلی جشنواره به ویژه سرکار خانم قوی می باشد که برای ایشان آرزوی سلامتی و دوام توفیقات را دارم.

حجت الاسلام افتخاریان تصریح کرد: با یاری خدا با در پیش گرفتن رویکرد مجازی تعداد مخاطبان جشنواره نه تنها کاهش نداشت بلکه افزایش هم داشت. بر این اساس شاید بتوان طرح ریزی و اجرای جشنواره حکمت مطهر را الگویی از اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگی دانست.

وی گفت: یکی از خصوصیات این جشنواره، برگزاری مجازی اختتامیه بود. بر این اساس اختتامیه در قالب مجازی با اعلام نفرات برتر از طریق پایگاه رسانی جشنواره در حال اجرا می باشد.

دبیر نهمین جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان در خصوص بخش های جشنواره و مسابقات دانشجویی در این جشنواره، بیان داشت: علاوه بر بخش فراخوان وبلاگ و آثار پژوهشی دانشجویی و استادی، در جشنواره نهم و جشنواره پیشین مجموعا ۱۱ کتاب و مقاله استاد مطهری به عنوان منبع آزمون مسابقات کتابخوانی دانشجویان معرفی شد که مقدار حجمی این منابع قریب به ۲۵۰۰ صفحه بوده و در قالب ۹ مسابقه برای دانشجویان طراحی شد. این مسابقات بیشتر در قالب عمومی برای همه دانشجویان و به صورت اختصاصی در برخی مسابقات ویژه زوج های دانشجو، هیئت های دانشجویی، دانشجویان عمره گذار، راهیان نور و… ترتیب داده شد.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در جشنواره استمرار انس دانشگاهیان با آثار استاد شهید بوده و با توجه به این نکته, برنامه مسابقات کتابخوانی «کتاب ماه مطهر» که در قالب سیر مطالعاتی طراحی شده به صورت مستمر از دوره پیشین تا پایان سال تحصیلی جاری ادامه دارد.

حجت الاسلام افتخاریان در پایان خاطرنشان کرد: در بخش فراخوان وبلاگ دانشجویی بیش از ۳۰۰ وبلاگ و در بخش فراخوان مقالات دانشجویی و استادی بیش از ۱۰۰ مقاله و پژوهش دریافت شده که در حال داوری و ارزیابی هست. در بخش ابتکاری " نوای مطهر " که با توجه به فایل های صوتی سخنرانی های استاد شهید برگزار شده تا کنون قریب به ۵۰۰۰ دانشجو شرکت کرده اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار