|
|
کدخبر: ۱۷۰۶۵۵

لاریجانی در جمع نمایندگان ادوار:

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه امروز کشور در شرایط عادی قرار ندارد، گفت: امروز ما در مذاکرات سیاسی احتیاج به همگرایی داخلی داریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که عصر امروز در سالن مشروطه مجموعه قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه از دیدار دوستانی که سال ها در مجلس فعال بودند خدا را شاکریم، گفت: از این مسئله خوشحال ترم که برخی از دوستان هنوز حال و هوای مجلس را دارند. نگاه ما به شما عزیزان به عنوان سرمایه های کشور است. تجربه ای که دوستان با حضور در مجلس و در مسائل کلان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… وقوف پیدا می کنند یک سرمایه است و باید از این سرمایه استفاده کرد.

وی افزود: البته نمی توان منکر برخی بی مهری ها شد. متأسفانه در کشور ما این طور است و البته شیوه خوبی در برخورد با سرمایه های قدیم محسوب نمی شود.

رئیس مجلس ادامه داد: باید از این سرمایه در جاهای مختلف استفاده کرد و چنین درخواستی حرف حق است.

لاریجانی با تأکید بر استفاده از تجربیات نمایندگان ادوار گفت: ارتباط بین شما و مجلس و همچنین تأمین نیازهای اولیه تا حد مقدور باید مد نظر قرار گیرد البته دولت و بخش های دیگر نیز باید از وجود شما دوستان استفاده کنند.

وی افزود: در مجلس نیز در هر کجا که امکان پذیر است و علاقه دوستان در آنجاست می توان آن را به کار گرفت. در معاونت نظارت و یا در معاونت قوانین از وجود شما استفاده کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به بیان برخی از نیازمندی ها همچون طرح ترافیک از سوی نمایندگان ادوار گفت: بیان این نیازمندی ها در شأن این جلسه نیست و ما البته آن را پیگیری می کنیم در مورد سلاح گرم نیز امیدوارم مشکلات حل شود البته مواظب باشید کار به تیراندازی نکشد.

رئیس مجلس با مزاح به نمایندگان ادوار گفت: اگر سلاح سرد استفاده کنید بهتر است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما در یک شرایط عادی قرار نداریم گفت: ما در سطح بین الملل مشکلاتی داریم و در داخل و در بحثاقتصادی نیز با مسائلی روبرو هستیم.

وی افزود: در ۸ سال گذشته ما از ثروت خوبی برخوردار بودیم و نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه داشتیم چرا باید وضع به گونه ای شود که تورم به ۴۰ درصد برسد و دولت فعلی هم که خیلی تلاش کند متوسط تورم تا پایان سال به ۳۲ درصد برسد؛ چرا باید اینگونه به مردم فشار بیاوریم.

رئیس مجلس ادامه داد: در مجلس هشتم برخی از دوستان خرده می گرفتند که چرا قانون اجرا نمی شود اما برخی دیگر اینگونه بیان می کردند که چنین سخنانی چوب لای چرخ دولت گذاشتن است و بهتر است سکوت شود.

لاریجانی گفت: در بحثهدفمندی با وجود اینکه اصل هدفمندی بسیار خوب بود اما آنگونه که قانون تصویب شده بود عمل نشد و متأسفانه عوامل متکثری به وجود آمده است.

لاریجانی گفت: پایه پولی کشور نزدیک به صد هزار میلیارد تومان است که ۴۲ هزار میلیارد تومان از آن متعلق به سرمایه گذاری در مسکن مهر است و اصل مسکن مهر به خارج کردن زمین از بورس بود بسیار مناسب است اما پول و فشار نقدینگی تورمی را ایجاد کرد که حتی به ضرر صاحبان مسکن مهر نیز است چرا که باید هزینه اضافه ای را پرداخت کنند تا مسکن خود را تحویل بگیرند.

وی افزود: کشور را باید با فکر جمعی اداره کرد وگرنه تنها گوشه ای از مشکلات مربوط به تحریم است. زمانی که دولت با فکر جمعی اداره نشود همین گونه می شود البته در آن زمان هم برخی از مشکلات مشهود بود و امروز بحثاقتصاد یکی از مسائل مهم جاری کشور است.

رئیس مجلس با تأکید بر این مسئله که اگر کشور با قانون و نه با دعواهای حیدری - نعمتی اداره شود حقوق مردم نیز حفظ می شود. یکی از مشکلات کشور ما این بود که به راحتی قانون را زیر پا می گذاشتند.

لاریجانی گفت: امروز ما در مسائل بین المللی و در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم. در سال ۹۲ کل بودجه کشور ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بود که سهم بودجه عمرانی تنها به ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسید چرا که بودجه جاری منابعی را برای بودجه عمرانی باقی نمی گذارد.

لاریجانی گفت: در مسائل اقتصادی مهم ترین مسئله به حرکت درآوردن چرخ تولید است و تا این کار انجام نشود مهار بیکاری و تورم غیر ممکن است.

وی افزود: به حرکت درآوردن چرخ تولید با این وضع بودجه جاری نیاز به یک عزم ملی دارد چرا که باید همه به این مسئله کمک کنند، سیستم بانکی منابع خود را باید به این مسئله اختصاص دهد البته منابعی هم در این بین در سیستم بانکی وجود ندارد.

رئیس مجلس ادامه داد: دولت فعلی هم البته تلاش خود را می کند اما پیچیدگی های اقتصادی سبب شده است تا شرایط حل مشکلات قدری مشکل شود. ما امروز نیاز داریم که برای حل مشکلات اقتصادی در عین انجام تام وظیفه نظارت به این مسئله نیز کمک کنیم.

لاریجانی گفت: نکته بعدی ایجاد یک همگرایی در کشور است چرا که شرایط ما یک شرایط عادی است و ایجاد حاشیه تنها می تواند از سر شکم سیری باشد البته نمی توان وجود مشکلات را نفی کرد، مشکلاتی هم در این بین وجود دارد اما گاهی وقت ها اینقدر این اشکالات بزرگ می شود که مشکلات بزرگتر نادیده گرفته می شود.

وی با تأکید بر اینکه ما در مذاکرات سیاسی احتیاج به همگرایی داخلی داریم، گفت: اگر این همگرایی وجود نداشته باشد آنها نمی توانند از منافع کشور دفاع کنند. در تمام مذاکرات استراتژیک حمایت نقش مهمی را در موفقیت آن به عهده دارد.

رئیس مجلس با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ادامه داد: در این بین مسائل فرهنگی بسیار مهم است چرا که توسعه اقتصادی بدون توجه به شرایط فرهنگی کشور امکان پذیر نیست.

رئیس مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین جلساتی منجر به بحثو بررسی در خصوص مسائل مهم کشور و ارائه راهکارهایی از سوی مجموعه نمایندگان ادوار شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار