|
|
کدخبر: ۱۷۰۷۳۳

محمدی در دانشگاه صنعتی شریف

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اگر انتخابات ریاست جمهوری شهریور ماه برگزار می شد یک توافق خوب شکل می گرفت، گفت: کندکردن برنامه هسته ای و ایجاد اختلاف در کشور اهداف اصلی تحریم ها بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، مهدی محمدی عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست بررسی جامع توافقات هسته ای و مذاکرات پیش رو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: باید سعی کنیم در موضوعی به این حساسی از منظرهای مختلف نگاه کنیم و ارزیابی کاملی از موضوع پیدا کنیم.

محمدی ادامه داد: ما با کسی بحثجناحی، گروهی و شخصی نداریم و اگر هم بحثی وجود دارد به خاطر این است که احساس می کنیم یک بنای کج برای آینده کشور در حال احداثاست و در این راستا خطراتی را برای آینده کشور می بینیم و احساس می کنیم ملت در حال تحقیر شدن است.

وی با اشاره به اینکه امروز علیه ملت ایران یک تحقیر تاریخی صورت گرفته است افزود: در ایران با تمام گرفتاری ها و تحریم ها و سختی ها فناوری هایی تولید شده که دشمنان هنوز هم باور ندارند که ما خودمان توانسته باشیم به این فناوری ها دست پیدا کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: از آنجا که احساس می کنم در آینده ممکن است متن دیگری روی میز گذاشته شود که این متن سال ها ما را با بحران روبرو کند نگرانی خود را اعلام می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به سخن رئیس جمهور و بی سواد دانستن منتقدین افزود: امثال مصطفی احمدی روشن سرمایه های کشور بودند و خون چنین جوانانی پای فناوری هسته ای ریخته شده است و حالا که زمان رسیدن محصول است دولتی سر کار آمده که می گوید هر توافقی خوب است و توان انجام یک کار خوب را ندارد و هر کس هم که اعتراضی کند او را بیسواد می نامند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: یکی از دغدغه های دائمی برخی ها توجیه کردن توطئه های آمریکاست و ما در چند ماهه اخیر می بینیم که هر چه آمریکا خباثت داشته است عده ای آن را توجیه کردند و متاسفانه گوش هایی هم برای شنیدن وجود داشته است.

محمدی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم معادلات را در این رابطه تغییر دهیم باید محاسبات استراتژیک آمریکا را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: کند کردن برنامه هسته ای و ایجاد اختلاف در کشور دو هدف استراتژیک تحریم ها بوده است و آمریکا برای اولین بار به این خاطر در مذاکرات شرکت کرد که متوجه شد تحریم ها ناکارآمد است.

وی تصریح کرد: اگر در مذاکرات که در گذشته انجام شد و در مذاکرات ژنو یک به فتنه ۸۸ برنمی خوردیم از دل مذاکرات اتفاقات خوبی شکل می گرفت.

محمدی با اشاره به توافقات آلماتی خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اگر این انتخابات به جای خرداد در شهریور ماه برگزار می شد یک توافق خوب در این رابطه رخ می داد ولی چون دولت جدید برای توافق عجله داشت و طرف مقابل متوجه اضطراب دولت شده بود و می دانست تیمی که به سر کار آمده ارزش داشته ها را نمی داند و… این توافق به شکلی که دیدید انجام شد.

وی با بیان اینکه ملت ایران اسطوره شکست ناپذیری آمریکا را در سال های گذشته شکست داده است، گفت: فرصت جدیدی برای شکست بعدی آمریکا پیش آمده بود ولی متاسفانه این فرصت از دست رفت و ایجاد فرصت دوباره بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: ما مخالف توافق نیستیم بلکه خواهان توافقیم و معتقدیم زمان توافق کم و بیش رسیده است. ولی ما خواهان یک توافق خوب هستیم و نظام آنقدر قدرتمند است که توافق خوب شکل بگیرد.

محمدی با بیان اینکه توافق ژنو توافق خوبی نیست، اضافه کرد: توافق ژنو شرایط یک توافق خوب را ندارد و توافق خوب توافقی است که تحریم ها را لغو کند و به توافقاتی که می شود عمل کند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای اذعان داشت: چرا برخی ها خودشان را در موضعی قرار دادند که مجبور می شوند از خباثت های آمریکا دفاع کنند و من معتقدم با رویه ای که پیش گرفته شده است توافق جامعی انجام نخواهد شد. زیرا آمریکایی ها حاضر به برچیدن زیرساخت تحریم ها نیستند.

محمدی ادامه داد: ما یک توافق بد کردیم و در حال حرکت به سمت توافق بدتر هستیم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم آمریکا استراتژی خودش را عوض کند باید ثابت کنیم استراتژی آنان ناکارآمد است ولی وقتی می بینند که استراتژی شان جواب می دهد چرا بخواهند آن را عوض کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خواب هم توافق ژنو را نمی دیدند، گفت: آمریکایی ها می گویند ما در توافق ژنو دستاوردهایی داشتیم که در گذشته از هیچ طریقی به آنها نرسیده بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تجربه تاریخی را که در ذهن ملت ایران شکل می گیرد با اهمیت می دانند افزود: مقام معظم رهبری وقتی می بینند جامعه درباره یک موضوعی به یک دیدگاه رسیده است، اجازه می دهد که آن را تجربه کنند تا جامعه ببیند ادعاهایی که می شود درست است یا غلط و ایشان به بلوغ مردم باور دارد و به آنها اعتماد می کند.

محمدی با بیان اینکه دولت روحانی محاسبات آمریکا را از حیثاینکه چه باید بدهند و چه بگیرند، تغییر داد و گفت: فرض کنید همه حرف هایی را که طرف مقابل می گوید قبول کردیم آیا تحریم ها آنطور که مطلوب دولت روحانی است، برچیده خواهد شد.

وی در تکمیل سخنان قبلی خود اضافه کرد: تجربه نشان می دهد که تحریم ها آنگونه که خواست دولت روحانی است برچیده نمی شود و هیچ استدلال معتبری در این رابطه وجود ندارد.

محمدی اظهار داشت: تنها آنجایی تحریم ها شل شده است، که ما قادر بوده ایم خودکفایانه با موضوع برخورد کنیم. ولی وقتی ما دائم می گوییم که از تحریم ها نگران هستیم خزانه خالی است و… چه انتظاری داریم طرف مقابل تحریم ها را بردارد؟

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: حل مسئله تحریم ها عملا غیرممکن است مگر اینکه بخواهیم به یک کاغذ که روی آن نوشته تحریم ها برچیده شد، راضی باشیم.

محمدی اضافه کرد: برچیده شدن رژیم حقیقی تحریم ها خواست ماست و با این برنامه ها رژیم حقوقی تحریم ها برچیده می شود و رژیم حقیقی تحریم ها حفظ خواهد شد.

وی درادامه با ابراز ناراحتی از اینکه دولت نتیجه مذاکرات را در اختیار مجلس قرار نمی دهد، گفت: مجلس قرار است به روند این مذاکرات در آخر رای بدهد. پس بهتر است از امروز در جریان این مذاکرات باشد و وقتی دولت اینقدر پنهانکاری می کند ما حق نداریم که نگران باشیم.

وی در خاتمه افزود: شاید دولت می داند که اگر امروز توافقنامه را مقابل ملت بگذارد، ملت زیر بار نخواهد رفت و آنها می خواهند این موضوع را مثل یک شکل به ملت نشان بدهند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار