|
|
کدخبر: ۱۷۰۷۶۰

در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایتالیا /

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس گفت: سطح کنونی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ایتالیا متناسب با ظرفیت های وسیع دو کشور نیست و باید مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش یابد.

به گزارش گروه پارلمانیخبرگزاری تسنیم، سناتور اتئوره روزاتو رئیس گروه دوستی پارلمانی ایتالیا و ایران در مجلس سنای ایتالیا امروز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار روابط ایران و ایتالیا را تاریخی و خوب توصیف کرد و با اشاره به سطح بالای همکاری های تجاری، اقتصادی و سیاسی در سال های گذشته گفت: ارتباطات دوستانه پارلمانی فی مابین همواره نقش مؤثر و مهمی در تحکیم گسترش روابط دوجانبه در سایرعرصه ها داشته است.

وی ضمن ابراز ناخرسندی از کاهش روابط تجاری و اقتصادی ایران و ایتالیا، افزود: سطح کنونی مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور متناسب با ظرفیت های وسیع ایران و ایتالیا نیست و با توجه به اراده مقامات دو کشور برای توسعه همکاری های مشترک لازم است برنامه ریزی مناسبی در این راستا صورت گیرد.

رئیس مجلس در همین راستا افزود: تصمیمات سیاسی مقامات دو کشور نکته اصلی جهت ارتقای این روابط می باشد چون با وجود اراده سیاسی مقامات ایران و ایتالیا، موانع همکاری های بخش خصوصی و تجاری برطرف شود.

لاریجانی در ادامه این دیدار با استقبال از نقش آفرینی ایتالیا در مسائل منطقه ای گفت: ایران از همکاری با ایتالیا در مسائل منطقه ای که دو کشور دارای منافع مشترکی می باشند حمایت می کند.

وی با اشاره به پرونده هسته ای کشورمان گفت: ایران بنا به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود به انرژی صلح آمیز هسته ای برای تأمین نیازهای خود احتیاج دارد و راه اندازی نیروگاه های هسته ای در همین راستا بوده است.

رئیس مجلس افزود: ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و سلاح های کشتار جمعی را تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان می داند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایتالیا و ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به آمادگی مجلس و دولت ایتالیا برای گسترش روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت: پارلمان های دو کشور باید با تبادل نظر و گفت و گو در پی یافتن راه های همکاری متقابل و ارتقای مناسبات فی مابین باشند.

اتئوره روزاتو در خصوص مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه ۱ + ۵ گفت: ایتالیا از روند مذاکرات حمایت می نماید و علاقمند است این مذاکرات هرچه سریع تر به نتیجه نهایی برسد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایتالیا و ایران، حصول توافق در پرونده هسته ای را گام بلندی برای ارتقای مناسبات دو جانبه ایران و ایتالیا ارزیابی کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار