|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۸۲

سفر سردار دهقان به چین

سردار حسین دهقان در صدر یک هیئت عالیرتبه دفاعی شب گذشته وارد پکن شده بود و در محل ساختمان وزارت دفاع این کشور مورد استقبال رسمی همتای چینی خود قرار گرفت.

به گزارشخبرگزاری فارسبه نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی ارتشبد چانگ وان کوانگ وزیر دفاع جمهوری خلق چین، در صدر یک هیئت عالیرتبه دفاعی شب گذشته وارد پکن شده بود. صبح امروز در محل ساختمان وزارت دفاع این کشور مورد استقبال رسمی همتای چینی خود قرار گرفت.

پس از انجام مراسم ویژه استقبال رسمی، وزیر دفاع کشورمان و هیئت همراه با وزیر دفاع چین دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

در این دیدار سردار دهقان، با ابراز خرسندی از سفر به چین و تشکر از استقبال گرم و میهمان نوازی مقامات این کشور اظهار داشت: روابط دیرینه و تاریخی دو کشور که بیش از دو هزار سال قدمت دارد مملو از جلوه های همکاری در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، صنعتی و فناورانه است.

وی از جاده ابریشم بعنوان نماد تاریخی همکاری دو کشور یاد کرد و گفت: در هزاره سوم با توجه به نقشه روندهای امنیتی موجود در جهان نیازمند جاده ابریشم جدید با مختصات قرن بیست و یکم می باشیم.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ملاقات رؤسای جمهوری دو کشور در بیشکک و سفر قریب الوقوع جناب آقای دکتر حسن روحانی به چین، بیانگر اراده و تمایل رهبران دوکشور به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه می باشد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به مزیت های نسبی و مکمل فراوانی که دو کشور در حوزه های مختلف از آن برخوردارند بر گسترش روابط ایران و چین بویژه در زمینه همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی بعنوان دو کشور مستقل تأکید کرد.

سردار دهقان، تروریسم و افراط گرایی را دو چالش مهم در جهان ذکر کرد و گفت: پیشنهاد اخیر جناب آقای دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی در همین راستا، برای رفع این چالشها است.

وزیر دفاع کشورمان افزود: با توسعه همکاریهای نظامی می توانیم نگرانی های امنیتی دو طرف در مناطق مشترک در خصوص افراط گرایی، تروریسم، مواد مخدر و دزدی دریایی را مرتفع نماییم.

وی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را از اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: خلع سلاح هسته ای رژیم ماجراجو و جنگ طلب صهیونیستی خواسته همه ملت ها و کشورهای منطقه است که باید بطور جدی در دستورکار سازمان های بین المللی قرار گیرد.

سردار دهقان تصریح کرد، چین قدرتمند، ضامن و حافظ صلح و امنیت جهانی و ایران قدرتمند حافظ و ضامن صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه استراتژیک خلیج فارس و خاورمیانه است.

در ادامه این دیدار، ارتشبد چانگ وان کوانگ، وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی و استقبال از سفر سردار دهقان به چین گفت: این سفر فرصت مغتنمی برای تحکیم همکاری های دفاعی به شمار می رود و من اطمینان دارم که بعد از سفر جنابعالی تقویت همکاری های دفاعی را شاهد خواهیم بود.

وی با ابراز علاقمندی کشورش از توسعه همکاری در همه زمینه ها با ایران تصریح کرد: دیدار سران دو کشور در آینده نزدیک، افق روشن و رو به پیشرفتی را برای روابط دو کشور رقم خواهد زد.

وزیر دفاع چین از نیروهای مسلح ایران بعنوان دوست صمیمی ارتش چین یاد کرد و گفت: با توجه به اشتراک نظر ایران و چین در بسیاری از مسائل مهم سیاسی - امنیتی، منطقه ای و بین المللی، پکن، تهران را بعنوان شریک راهبردی خود تلقی می کند.

ارتشبد چانگ وان کوانگ در ادامه گفت: بی تردید تداوم دیدارها و رایزنی ها در سطح مقامات عالی نظامی، حسن اعتماد و همکاری های دفاعی دو کشور را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین با تقبیح معیارهای دوگانه که از سوی برخی کشورها اعمال می گردد، بر مبارزه با تروریسم و افراطی گری تأکید کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار