|
|
کدخبر: ۱۷۱۳۸۲

هاشمی در دیدار هیئت پارلمانی اروپا:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان جنگ ایتالیا به تعهداتش عمل نمی کرد، امّا در دوران سازندگی، همکاری های خوبی در تقویت صنعت و تولید فولاد داشت.

به گزارش گروه سیاسیخبرگزاری تسنیم، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز دوشنبه در دیدار اعضای هئیت پارلمانی ایتالیا، تاریخ باستانی را وجه مشترک دو کشور خواند و گفت: سابقه دیرینه ایران و ایتالیا در تاریخ جهان، آینده ای را برای مسؤولان دو کشور ترسیم می کند که برای همکاری عمیق تر، فکر و برنامه ریزی بیشتری کنند.

وی در پاسخ به تقاضای سرپرست هئیت ایتالیایی در خصوص ترسیم دورنمای سیاست خارجی ایران، گفت: نگاه دولت فعلی که برخاسته از آرای مردم است، در تعامل و همکاری براساس احترام متقابل با دنیا جدّی است و تصادفی نیست که حل مسایل هسته ای در اولویت برنامه های دولت برای سیاست خارجی قرار می گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فضای باز را اساس برنامه های دولت در سیاست داخلی دانست و گفت: موافقان و مخالفان ابراز عقیده می کنند و دولت با ثبات سیاسی و بر اساس اصل قرآنی همه حرف ها را می شنود و بهترین ها را انتخاب می کند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر قبل از انقلاب خود به ایتالیا و ارائه تحلیلی از عملکرد دولت های متعدد ایتالیا در دوره های مختلف، گفت: در زمان جنگ ایتالیا به تعهداتش عمل نمی کرد، امّا در دوران سازندگی، همکاری های خوبی در تقویت صنعت و تولید فولاد داشت و برای الان و آینده هم منافع دو کشور در همکاری بیشتر است.

وی در پاسخ به سؤال خانم سناتور لوکوتز باریکیوتی در خصوص پرونده هسته ای، جایگاه زن در جامعه و آینده روابط ایران با جهان، گفت: با توجه به جامعه تحصیل کرده، مخصوصاً حضور خانم ها در مقاطع عالی تحصیلی و حاکمیت تعقل و تدبیر دیپلماتیک در فضای مذاکرات، به آینده مسایل هسته ای و روابط با جهان خوشبین هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سؤال سناتور وینچنزو آمندولا درباره روابط ایران و عربستان، گفت: راه حل مسایل دو کشور با توجه به مشترکات منطقه ای و اسلامی و تجربه عملی گذشته که یخ های روابط را آب کرده بود، خیلی آسان است.

وی افزود: مذاکره من و ملک عبدالله در مقاطع برگزاری کنفرانس اسلامی در سنگال و سپس در سفر ایشان به ایران، اختلافات دو کشور درباره میزان تولید نفت و روابط کشورهای اسلامی را تبدیل به همکاری و همدلی کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحولات کشورهای شمال آفریقا و نوع نگاه ایران، گفت: تندروها حرکت انقلابی مردم آن کشورها را منحرف کردند و نارضایتی مردم از هرج ومرج های سیاسی و اجتماعی باعثبرگشت نظامی ها شده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: استبداد، استعمار و افراط سه ضلع یک مثلثشوم هستند که مردم آن مناطق را گرفتار کرده است.

وی، در پاسخ به سؤال آقای گرگوریو جیتی درباره خصوصی سازی، گفت: مشکلات فعالیت بخش خصوصی با اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برطرف شد که اگر درست اجرا می شد، شاهد درخشش آن در جامعه و همکاری بخش خصوصی بین المللی بودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب محل های مصرف برای درآمدهای حاصل از واگذاری ها به بخش خصوصی گفت: در مصوبات مجمع، درآمدها در خدمت تقویت بخش خصوصی و تعاونی ها و معیشت نیازمندان است که امیدواریم دولت آقای روحانی، آن سیاست را به مسیر درست خویش برگرداند.

در آغاز این دیدار، سناتور اتئوره روزاتو نیز با تأکید بر روابط عمیق دو کشور، گفت: حضور این هئیت در راستای تحولاتی است که با آغاز دولت آقای روحانی در روابط جمهوری اسلامی با اروپا ایجاد شده است.

نماینده مجلس سنا از حزب دموکراتیک با ارائه گزارشی از تنوع قومیت ها در جغرافیای ایتالیا و تعدد افکار و احزاب سیاسی، گفت: خواستار گسترش روابط ایران و ایتالیا در عالی ترین سطوح هستیم.

وی با بیان اهداف برگزاری نمایشگاه سال ۲۰۱۵ ایتالیا در میلان گفت: فضای وسیعی در قلب نمایشگاه برای ایران در نظر گرفته شد تا هم بهتر خود را معرفی کند و هم مردم ما بیشتر توانایی های کشور شما را بشناسند.

سناتور روزاتو با ستایش از روحیه مدنیت و فرهیختگی فرهنگی ایران گفت: برای شناسایی هر کشوری باید با مردم آن کشور گفت وگو کرد و ایران مردمی متمدن و با فرهنگ دارد.

وی با یادآوری سوابق همکاری هاشمی رفسنجانی با دولت های ایتالیا گفت: نقش جناب عالی و جایگاه ایران در مسایل منطقه ای و بین المللی همیشه مورد توجه مسئولان کشور متبوعم خواهد بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار