|
|
کدخبر: ۱۷۱۴۵۹

مهم ترین محورهای گفت وگوی فارس با مصلحی:

وزیر سابق اطلاعات گفت: فردای جابجایی فردی که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت احمدی نژاد به من گفت «شما استعفا بده» که من به گفتم من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید.

حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در اولین گفت و گوی رسانه ای خود پس از دوران وزارتش با خبرنگاران حوزه احزابخبرگزاری فارس، به تشریح ناگفته هایی از جمله چگونگی برنامه ریزی برای دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور، ماجرای عزل خود، نامه رهبری، خانه نشینی احمدی نژاد، بازدید رهبر انقلاب از وزارت اطلاعات، نقش موثر خاتمی در فتنه ۸۸ و برخی موضوعات دیگر پرداخت که مهمترین محورهای اظهارات وی در ادامه می آید:

• لودر انقلاب، همه اهداف ساختار اطلاعاتی که استکبار در کشور ما داشت را به هم ریخت. دشمن به دنبال بازسازی رفت و به طراحی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت پرداخت تا جلوی پیشرفت انقلاب را بگیرند.

• نقش CIA در قضایای شرق کشور دقیقاً معلوم است و ربوده شدن مرزبانان یکی از این موارد است.

• طراحی عملیات دستگیری ریگی به گونه ای بود که غیر از برادری که مسئول این کار بود و او هم بعد از مدتی معاونتش را در جریان موضوع قرار داده بود، فرد دیگری در جریان نبود و کار جلو رفت.

• دوستان گفتند ما باید کاری کنیم وقتی ریگی به دبی می آید آنجا کار را تمام کرده و او را دستگیر کنیم. ساعت ۱۰ شب دوستان اطلاع دادند پس از نشستن پرواز ریگی در دبی او گفته من به داخل شهر نمی روم، به این ترتیب طراحی ما برای دستگیری او در دبی به هم ریخت چرا که ما فقط برای آنجا برنامه ریزی کرده بودیم.

• به معاونم گفتم به خانه آقای جلیلی برود چون نمی شد تلفنی صحبت کنیم و از آن طرف نیز با آقای فیروزآبادی تماس گرفتیم و قرار شد به خانه ایشان نیز بروند و موضوع را بگویند تا به نیروی هوایی برای اقدام دستور بدهد. آقای فیروزآبادی گفت من با مسئولیت خودم می توانم این کار را انجام دهم بالاخره دستور دادند و هواپیمای نیروی هوایی بلند شد.

• وقتی این دستور داده شد و هواپیما پرواز کرد تا هواپیمای حامل ریگی را بنشیند نیم ساعت فاصله بود. آمادگی نیروهای مسلح ما به حدی بود که جنگنده های ما آنقدر برای نشاندن هواپیمای ریگی در آسمان معطل شد که حتی مجبور شد در آسمان سوخت گیری کند.

• هواپیمای قرقیز خواست به دبی بر گردد و تنها ۵ دقیقه مانده بود از مرز ما خارج شود که جنگنده های ما هواپیمای قرقیز را نشاند. ریگی اصلا باور نمی کرد هواپیمای قرقیز در هرمزگان نشسته است او اصلا باور نمی کرد ایرانی ها هواپیما را نشانده اند.

• علما و شخصیت های علمی اهل سنت در مناطق مختلف کشور از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در مجلس خبرگان رهبری نیز حضور دارند لذا اینطور نیست که ما توجهی به شخصیت های علمی اهل سنت نداشته باشیم.

• زمانی که مسئولیت وزارت اطلاعات را قبول کردم آقای احمدی نژاد سرپرستی وزارت را بر عهده داشت و در این دوره جابجایی هایی را انجام داده و افرادی را به کار گرفته و کنار زده بود.

• احمدی نژاد یکی دو بار با من جلسه گذاشت و گفت چه کسی را بگذار و چه کسی را بردار و چه کاری انجام بده و من نیز بعضا برای بررسی فردی که او پیشنهاد داده بود اقدام می کردم و اگر می دیدم به درد مجموعه می خورد از او استفاده می کردم اما اگر به نتیجه نمی رسیدم این موضوع را می گفتم.

• در دوره من مشایی در وزارت اطلاعات اتاق نداشت چرا که احمدی نژاد کاملا روحیات مرا می دانست و هر کاری داشت، خودش می آمد و با من صحبت می کرد.

• فردای جابجایی فردی که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت احمدی نژاد گفت بیا کارت دارم و بالاخره پیشش رفتم. احمدی نژاد به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته ام که اشتباه کرده ام.»

• به دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادم که چنین قضیه ای بین ما اتفاق افتاده است و بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم. یکی از زرنگی های احمدی نژاد این بود که اگر می خواست کاری کند می گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم

• وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه ای را از طرف آقا آورده است و این بحثمطرح شده بود که به احمدی نژاد گفته بودند نباید مرا عزل کند به من هم پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید. نامه مذکور پیش از فضاسازی رسانه ای یعنی همان شب به دست آقایان رسیده بود.

• بعد از دو سه ماه و در اولین جلسه ای که پس از این اتفاقات با هم داشتیم او شروع کرد به گله کردن و من به او گفتم بنده بر اساس یک تکلیف آمدم و بر اساس یک تکلیف هم برگشتم، عمل به تکلیف که دیگر گله ندارد. همان جا من به احمدی نژاد گفتم شما باید در روش، رفتار و منش خود تغییر ایجاد کنید و وضعیت فعلی قابل قبول نیست که به اینجا کشید. شکی نیست که او نسبت به آقای جلیلی و بنده ان قلت داشت و درباره معاون اولی آن شخصی که نام بردید و اینکه دست آن فرد باز شود، حساسیت داشت.

• من چنین چیزی در دولت احمدی نژاد مبنی بر ارتباط با رمال ها و صندلی برای امام زمان(عج) ندیدم.

• بازدید ۶ ساعته مقام معظم رهبری در آن زمان از افتخارات وزارت اطلاعات بود و واقعا مقام معظم رهبری وقت سنگینی را اختصاص دادند. سوالاتی که مقام معظم رهبری در زمان بازدید از وزارت اطلاعات مطرح می کردند گویای اشرافشان بر کار بود.

• یکی از انگیزه های مقام معظم رهبری برای بازدید از وزارت اطلاعات تشریح عملیات بچه حزب الهی ها و جوانی بود در مقوله فضای مجازی مقابله سنگینی را با دشمن انجام دهند و اوباما نیز خودش به این مسئله اعتراف کرد.

• یکی از کارهایی که ما در وزارت انجام می دادیم و من همیشه بر آن تأکید داشتم این بود که به خاطر هیچ کس به جهنم نرویم لذا ما خارج از چارچوب شرعی خود کاری انجام ندادیم. هیچگاه به حریم خصوصی افراد در حوزه فضای مجازی وارد نشدیم و هر جا شنود صورت گرفته با مجوز دستگاه قضا بوده است چراکه این یکی از حساسیت هایی بود که مقام معظم رهبری داشتند و چندین بار به من تذکر دادند که مراقب این مباحثباشید.

•در بحثفتنه ۸۸ یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و این اتفاق یک دعوای سیاسی بوده، آنها این کار را به این خاطر انجام می دهند که این موضوع به حیثیت آنها بازمی گردد.

•مقوله فتنه مقوله ای است که وقتی گفته شد اگر کسی با آن مقابله نکند زیر سوال می رود لذا آنها می خواهند اصل قضیه را بزنند تا از زیر سوال بیرون بیایند؛ آقایانی که می گویند فتنه یک دعوای جریانی سیاسی بود، باید بدانند اصلا به این شکل نیست.

•انگلیس همیشه در اغتشاشات بر روی اراذل سرمایه گذاری می کند و شما ببینید یکی از آقازاده هایی که در داخل کشور در فتنه نقش داشت چقدر سنگین هزینه می کرد چرا که از آنجا به او خط داده می شد. وظیفه او فقط این بود که با اراذل و اوباش ارتباط برقرار کند و با هزینه کردن برای آنها این افراد را به کف خیابان بکشاند. آنها وقتی دستگیر می شدند اقرار می کردند به ما پول داده اند.

•معتقدم اینطور نبود که وزارت پیش از فتنه به اطلاعات دسترسی پیدا نکرده باشد اما مسئولانی که باید احساس می کردند اتفاقی رخ خواهد داد، از این اطلاعات این برداشت را نداشته اند که اتفاقی به این بزرگی می افتد.

•یکی از روسای سرویس های اروپایی در مراوداتی که می آمدند و می رفتند پیش من آمد گفت: کشور شما امنیت بسیار بالایی دارد چرا که در کشور ما وقتی طرف از خانه خود بیرون می آید زیر دوربین است تا وقتی به خانه اش بازمی گردد و ما اینطور امنیت را تأمین می کنیم اما کشور شما چنین نیست و امنیت بالایی دارد.

•آن جزوه ای که ما در ستاد قیطریه پیدا کردیم خیلی چیزها را روشن کرد و دیگر مخفی نیست که آنها از یک سال قبل پیش بینی همه چیز را کرده بودند که در انتخابات وضعیت در صورت پیروزی و عدم پیروزی و حتی نوع رفت و آمدها به چه شکل باشد.

•اردشیر امیر ارجمند که در دفتر یکی از سران فتنه بوده وقتی به فرانسه بازمی گردد، سرویس فرانسه برای او خانه اجاره می کند و نکته مهم آنجاست

•مجموعه فتنه یک شبکه بیرونی و یک شبکه داخلی داشت که فکر می کردند ما آنها را رصد نمی کنیم چرا که در فضای مجازی و همه جا با اسم مستعار حضور داشتند. شبکه بیرونی طوری بود که افراد آن در فرانسه، انگلیس، آمریکا، اتریش و یا عربستان بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند و در فضای مجازی طراحی کرده و درصدبندی می کردند که برای تصمیم گیری نهایی چند درصد برای شبکه بیرونی و چند درصد برای شبکه داخلی باشد.

خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او کاملا حساب شده هم بود. وی در فتنه، نقش هدایت و رهبری داشت اما نظام ملاحظاتی داشت که کاری را که در قبال بقیه انجام داد، درباره او اجرا نکرد. اشتباه ما این است که فکر کنیم این مجموعه طراحی ندارد. آنها تقسیم کار کردند؛ دیدیم که گفته شد کرباسچی هم با آنکه رئیس ستاد انتخاباتی کروبی بود موقع رأی دادن به موسوی رای داد لذا با تقسیم کار به دنبال این بودند که به هدف خود برسند.

•دیدار خاتمی با جرج سوروس نیز در راستای همین تقسیم بندی کارها بود.

•ما نباید فکر کنیم مجموعه فتنه و آن مباحثتمام شده است، تمام شدن آن یعنی استکبار دست از سر ما برداشته است. باید توجه داشته باشیم که طراحی استکبار، چندوجهی است. او الان می گوید من در مذاکرات چه استفاده ای می توانم داشته باشم که به اهدافم برسم لذا در اهداف خود مقابله با انقلاب و مقابله با بحثهسته ای و به کار گرفتن افراد خود را می بیند.

• نمی شود با پیامک یک خبرگزاری اقتصاد یک کشور را تغییر داد، بحثاحمدی نژاد درباره این آشفتگی بازار طلا و ارز فضاسازی بود چراکه ما در موقعیت های مختلف گزارش هایی را درباره وضعیت سکه و ارز داده بودیم و وقتی احمدی نژاد گزارش های ما را دید خیلی یکه خورد.

•یکی از حرف هایم با احمدی نژاد این بود که مرید و مریدبازی هم حدی دارد و مشایی هرمقام معنوی هم که دارد، وی را در پستو بگذارید اما او همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد.

•ما باید برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با گفتمان سازی از فرمایشات رهبری، جامعه را به سطحی ببریم که مطالبات فرهنگی جامعه بالا برود. چرا که اگر فرهنگ اقتصادی خود را در مباحثی چون اسراف و اشرافی گری سر و سامان دهیم، خیلی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و باید جامعه را به سمت مطالبات فرهنگی سوق دهیم.

•وضعیت زندگی ام، طلبگی با حقوقی است که می گیرم، والسلام! اگر انگلیس بگوید این چیزها را از کجا آورده بد نیست. به من مراجعه می کنند و می گویند آنجا چه چیزی دارید به ما بگویید برای تان بیاوریم.

خبرگزاری فارسانصافاً از جایگاه خوبی برخوردار بوده و نقش خوبی این مجموعه در روشن کردن جامعه دارد، بسیار هم تأثیرگذار است.

برای مطالعه چکیده این گفت وگو کلیک کنید

برای مطالعه مشروح این گفت وگو کلیک کنید

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار