|
|
کدخبر: ۱۷۱۶۹۸

در جلسه علنی امروز

نماینده مردم شاهین شهر از پاسخ آخوندی به سئوال خود در جلسه علنی امروز قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، حسینعلیحاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در پایان توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شد و عنوان کرد: از پاسخ های وزیر قانع نشدم اما به خاطر اینکه موضوع مسکن مهر از سوی وزیر و هیات دولت پیگیری شود و با تشکر از آنان بحثی ندارم.

از پاسخ های وزیر قانع نشدم، اما به خاطر اینکه موضوع مسکن مهر از سوی وزیر و هیات دولت پیگیری می شود.

در ابتدای بررسی سئوال مهرداد یائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود با اشاره به سئوال حاجی دلیگانی تصریح کرد: درباره نتیجه بررسی سوال حسینعلی حاجی دلیگانی درباره توقف اجرای طرح مسکن مهر در در اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس سوال این نماینده در جلسه مورخه ۲۸/۸ / ۹۲ کمیسیون عمران بررسی شد.

سپس حسینعلی حاجی دلیگانی ر خصوص سؤال خود از وزیر راه و شهرسازی درباره توقف طرح مسکن مهر گفت: حضرت امام خمینی(ره) در فرمانی که در ۵۸.۱. ۲۱ تحت عنوان افتتاح حساب صد برای خانه سازی دادند می فرمایند حداقل حقوق هر فرد است که مسکن داشته باشد و مشکل زمین باید حل شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی نظام در امور مسکن می فرمایند که دولت بایستی در جهت تأمین مسکن گروه های کم درآمد برنامه ریزی کرده و از تولید طرح انبوه مسکن در جهت بهبود مسکن روستاییان حمایت کند و در بندهای مختلف قانون اساسی برطرف ساختن هر نوع محرومیت از جمله مسکن را تأکید کرده است.

حاجی دلیگانی خطاب به آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: شما در آذر ماه سال ۹۲ در پایان جلسه هیأت دولت و در گفت و گو باخبرگزاری فارساشاره کردید که این خانه سازی ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع دولت های آینده را گرفتار می کند من نمی دانم این طرح قرار است تا کجا ادامه پیدا کند که می گویید دولت های آینده گرفتار می شوند و در جایی دیگر اشاره می کنید که مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده و باید متوقف شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی هر طرحی که برای مسکن مهر دارد اعلام کند چند وقت دیگر موقع نقل و انتقالات اجاره نشینان است که مردم مراجعه می کنند و از این وضع ابراز نگرانی می کنند که آقای آخوندی باید به این مورد نیز رسیدگی کند.

وی افزود: آقای وزیر شخصا برای بازدید از پروژه های مسکن مهر در گلبهار مشهد، شهر هشتگرد، صدرا شیراز، پردیس تهران، پروژه شاهین شهر اصفهان و پروژه شهرکرد در چهارمحال و بختیاری بروید و ببینید چه میزان پیشرفت داشته اند و چه میزان بی مدیریتی در این پروژه ها حاکم است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دو نوع مالیات از متقاضیان مسکن مهر دریافت می شود گفت: یک مالیات در مورد عملکرد است و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که بالغ بر ۵ میلیون تومان می شود.

حاجی دلیگانی گفت: چند ده هزار نفر هستند که پشت وام ۲۰ میلیونی که مدارکشان در بانک ها و دفترخانه ها مانده در جا می زنند و مشخص نشد وام ۱۲ میلیونی روستایی که قرار بود با سود ۴ درصد به مردم داده شود چه شد و آیا آقای آخوندی از بانک مسکن تاکنون پرسیده اند چرا وام ۲هزار میلیاردی که قرار به تزریق در این پروژه ها بود را عملیاتی نکرده است.

وی افزود: هر سال ۹۰۰ جوان ازدواج می کنند که نیاز به مسکن دارند اما وزارت راه و شهرسازی تنها طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار دارد که این با سیاست ازدیاد نسل مغایرت دارد.

در ادامه عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سئوالات حاجی دلیگانی گفت: معلوم نیست در ابتدا بحثتوقف مسکن مهر از کجا نشأت گرفت. واقعیت آن است که پیشرفت مسکن مهر در دوره اینجانب با قاطعیت تمام در حال پیگیری است.

وی افزود: در ابتدا قرار بود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش مسکن مهر تخصیص داده شود که تا زمانی که من وارد کار شدم ۴۸ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و با توجه به بودجه سال ۹۲ که اعطای هرگونه اعتبار بانکی از سوی بانک مرکزی محدود کرده بود ۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده هنوز تخصیص داده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علی رغم نظر دولت مبنی بر اینکه مسکن مهر به نحوی تأمین اعتبار شود که هیچ رقمی به پایه پولی کشور افزوده نشود، ما موفق شدیم سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان را به تصویب برسانیم و این تعهد را از بانک مرکزی دریافت کردیم که هر هفته ۱۱۰ میلیارد تومان بابت اعتبارات بخش مسکن مهر پرداخت شود.

آخوندی گفت: یکی از خواسته های مهم مردم در حوزه مسکن مهر میزان افزایش بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی بود که توانستیم زمان آن را از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش دهیم.

وی افزود: بحثمالیات مسکن مهر به موضوع مبهمی تبدیل شده بود که در استان ها و شهرهای مختلف، سازمان های مالیاتی به صورت متفاوت عمل می کردند که تلاش کردیم در تمام کشور از هر واحد مسکونی بیش از ۳۰۰ هزار تومان مالیات اخذ نشود و این مهم را به سازمان های مربوطه ابلاغ کردیم.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیشرفت مسکن مهر گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون واحد مسکونی نازک کاری شده و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در دوره وزارت من واگذار شده و بیش از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی آماده واگذاری است.

وی افزود: در شهرهای جدید و اطراف تهران در ۶ ماهه سال ۹۲ حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مسکن مهر شده است. ما در بحثمسکن مهر و در این شهرهای جدید ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم و لازم به ذکر است که مسکن مهر با سرعت بیشتر و قوت زیاد در حال پیگیری است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار