|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۷۵

یادداشت / عشرت شایق*

خبرگزاری تسنیم: شکی نیست که تداوم حرکت توفنده انقلاب اسلامی تا رسیدن به اهداف و آرمان های متعالی نیز مستلزم حفظ همین روحیه انقلابی نزد ملت و دولتمردان و مسئولان است.

متن یادداشت عشرت شایق با عنوان «ضرورت روحیه انقلابی و مدیریت جهادی» به شرح ذیل است:

فرهنگ دینی مردم ایران، زمینه ساز انقلابی بود که تحولی عمیق در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ایجاد کرد. همین فرهنگ بود که توانست بر سبک زندگی مردم تأثیری شگرف بگذارد و یک نوع سبک زندگی انقلابی را شکل دهد.

پافشاری بر حفظ اصول و ارزشهای دینی و انقلابی، استقلال و امنیت کشور و مقاومت جانانه در مقابل زیاده خواهی قدرت های مستکبر از ویژگی های زندگی انقلابی است.

شکی نیست که تداوم حرکت توفنده انقلاب اسلامی تا رسیدن به اهداف و آرمان های متعالی نیز مستلزم حفظ همین روحیه انقلابی نزد ملت و دولتمردان و مسئولان است.

انقلابی بودن و روحیه جهادی داشتن، آثار و برکات زیادی دارد که مهم ترین این آثار در ابعاد فرهنگی و اجتماعی متجلی می شود.

برای یک انقلابی واقعی، گذشتن از جان و مال، مقام و موقعیت، همسر و فرزند و… در راه تحقق اهداف و آرمانهایش نه تنها اقدامی سخت تلقی نمی شود بلکه وظیفه ای مقدس شناخته می شود.

فرد انقلابی، انسانی است عارف و از خود گذشته که تپش قلبش برای جامعه است و جاری بودن این روحیه در میان آحاد ملت ایران یک امتیاز و سرمایه بی بدیل و قابل احترام به شمار می آید.
داشتن چنین اعتقاد و روحیه ای به عنوان یک اصل مهم و سرنوشت ساز، اعمال و رفتار انقلابیون را تحت تاثیر قرار می دهد و آنان را برای ایفای نقش تعیین کننده در تحولات کشور آماده می سازد.

یک انقلابی هیچگاه از فدا کردن آرامش و آسایش خود برای حفظ امنیت و آرامش کشور جامعه دریغ نمی کند. شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس نمونه عینی انقلابی گری محسوب می شوند.
از این رو برای ایثار و فداکاری یک انقلابی نمی توان حد و مرزی متصور بود.

او حاضر است مهم ترین داشته هایش را فدای سعادت جامعه نماید حتی اگر این داشته، زندگی و همه وجودش باشد.
یکی دیگر از آثار انقلابیگری و داشتن روحیه جهادی، کار برای خدا و جلب رضایت او از طریق خدمت به بندگانش است. انسانی که چنین روحیه ای دارد در گمنامی و خلوت به آنچه که تکلیف می داند عمل می کند و نگاهش همواره به سوی منافع جامعه است نه منافع خود و وابستگانش و یا حزب و گروهش.

انسانی که روحیه انقلابی و مدیریت جهادی دارد اجازه نمی دهد که نفسانیت لجام گسیخته بر عقل و عملش تسلط یابد. چنین فردی هیچگاه سوار اسب سرکش قدرت طلبی و خودخواهی نمی شود و درصدد حذف دیگران به هر قیمت ممکن بر نمی آید.

روحیه جهادی داشتن، انسان را فوق العاده فرز و فعال می کند و او را برای انجام کارهای بزرگ آماده می سازد. کار و همت مضاعف داشتن یکی از اوصاف مدیریت جهادی است و انسان انقلابی در هر مقام و موقعیتی که باشد، فردی با اراده جدی، پرتلاش و بلندهمت است و می تواند گره های بزرگ و باز نشدنی را با توجه به روحیه جهادی خود باز کند.

جدی بودن و سخت کوش بودن و به تعبیری انقلابی بودن، نیاز امروز و هر روز مدیران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی است تا امکانات محدود را به بهترین و مناسب ترین شیوه بکار گیرند.
یقینا بخاطر همین خصوصیات است که دشمنان عزت و سربلندی ایران اسلامی تمام سعی و تلاش خود را معطوف به حذف و یا کمرنگ نمودن روحیه انقلابی و جهادی کرده اند.

برخی ها نیز در داخل با تئوری ها و توجیه های مختلف مشغول تکمیل کردن پازل دشمنان در این مورد هستند.
آنها در تلاشند تا روحیه «انقلابی بودن» را در تاریخ دفن کنند. بعضی ها هم دچار توهم شده و اعلام می کنند که این نوع تفکر خود به خود در حال دفن شدن است و برای ایام بعد از آن، توطئه و دسیسه می چینند.

یکی از توجیهات آنان این است که انقلابی بودن، اقتضای زمانه خاصی بوده و الان باید در یک وضعیت دیگری باشیم و بهتر است که هیچکس انقلابی نباشد! این عده طوری حرف می زنند که انگار انقلابی بودن با زندگی کردن منافات دارد! انگار انقلابی بودن با قانونمند بودن منافات داشته و سبب عقب ماندگی می شود! طوری تحلیل می کنند که گویا زندگی تعریف تثبیت شده ای دارد و انقلابی بودن، یک مزاحم و یک خار به تداوم زندگی است!

با همه این اقدامات، هر روز که می گذرد نیاز به تداوم روحیه انقلابی و مدیریت جهادی نزد مردم و مسئولان بیشتر رخ می نمایاند. امروزه پس از گذشت بیش از سی و پنج سال از انقلاب اسلامی، جامعه همچنان خود را نیازمند مسئولانی می یابد که روحیه انقلابی و مدیریت جهادی داشته باشند.

در هر کجا کم و کاستی مشاهده می شود، به روشنی می توان رد و پای دور شدن از روحیه انقلابی و مدیریت جهادی را مشاهده کرد.

شاید به همین دلیل و ضرورت های دیگر بود که مقام معظم رهبری، امسال را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری فرموده و دو مسئله ی «اقتصاد و فرهنگ» را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم را برای تحقق این شعار ضروری دانستند.

حوادثجاری در گوشه و کنار دنیا همراه با تهدیدات و خط و نشان کشیدن های توهین آمیز دشمنان نسبت به ملت ایران نیز این نکته را یادآوری می کنند که غفلت از اصول و آرمان های دینی و ملی، و فراموشی روحیه انقلابی و مدیریت جهادی، صدمات غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

* کارشناس روابط بین الملل

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار